Gå til innhold
Arkivverket

Passasjerlister fra Den norske amerikalinjen


Ivar Børsheim
 Del

Recommended Posts

Hvor kan jeg få tilgang til passasjerlistene for Bergensfjord, Stavangerfjord og Oslofjord fra de begynte å seile igjen etter 1945 og til de ble tatt ut av Amerikafarten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

Arkivverket har ikke arkiver etter Den Norske Amerikalinje. Norsk Maritimt Museum oppbevarer et arkiv etter rederiet - se Arkivportalen: http://www.arkivportalen.no/side/arkiv/detaljer?arkivId=no-NMM_arkiv_000000003302.

 

Vi kjenner imidlertid ikke til i hvilken grad det er tilgjengelig for bruk, og om det eventuelt inneholder passasjerlister.

 

Med vennlig hilsen

Arkivverket

Seksjon for brukertjenester 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom litt "sidelengs" inn i dette. Historien går tilbake til den tida Snefrid var i New York. Der ble hun kjent med Bodil Chocron, og de hadde omgang. Jeg har lett i Snefrids historie sammen med Bodil Chocron. Jeg foreslår st du ringer henne, da vil du få mer informasjon. Du når henne på mob 978 77 546.

 

Hilsen

Ivar Børsheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Familysearch.org har tilgang til et enormt "bibliotek" med bilder av skannede passasjerlister til amerikanske havner, flyplasser og andre steder  der  "emigranter" passerer før de kan komme inn i landet. Jeg var gratis prøvemedlem for ikke så lenge siden og fikk lastet ned en stor database med slike skannede bilder. Fungerte veldig fint med Chrome, men var helt håpløs i Firefox og Internet Explorer. Jeg legger ved linken til et eksempel på et "bibliotek" som tar for seg New York City fra 1925 til 1957 her i tilfelle den lar seg åpne av andre maskiner enn min. Men som sagt, det koster ingenting å være prøvemedlem.

 

Noen momenter med databasen fra familiysearch å legge seg på minnet:

- Det virker som at det kun går an å søke på navn, fødselsdata, nasjonalitet, fødested og andre relaterte markører men ikke på hvilket fartøy eller fly personen "emigrerte" med.

- Også vanlige turister, mannskap på fartøyene og andre som har besøkt landet blir litt forvirrende ansett som "emigrant" i amerikansk språdrakt.

- Siden databasen er så stor, flerfoldige millioner navn, blir det nesten som å lete etter den berømte nåla i høystakken dersom man tar et "grovsøk". Men databasen deres er vilig til å besvare oppgaven intuitivt og gi flere svaralternativer som f.eks. Olsen - Olson - Olsson - Olsên etc. vil derfor kunne dukke opp.

 

https://familysearch.org/search/image/index#uri=https://familysearch.org/recapi/sord/collection/1923888/waypoints

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er enormt, og som du sier - her må en ha et utgangspunkt for et søk, det kan være lett å gå seg vil. Jeg skal prøve om jeg får til etbrukbart søk.

 

Hilsen

Ivar Børsheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.3.2017 den 12.13, Ivar Børsheim skrev:

Takk for hjelpa. Materialet er klausulert, så det ble stoppå der.

 

Arkivportalen henviser kun til en generell klausulering. Klikker du på "mer" kommer det fram at: "Deler av materialet er klausulert. De deler av materialet som ikke er klausulert vil være tilgjengelig etter en innsynsbegjæring."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.