Gå til innhold
Arkivverket
Dag Jarnøy

Kafe foto, hvor i byen?

Recommended Posts

Dag Jarnøy

Jeg har funnet et foto (på Oslo Bilder) med påskrift Ekebergsvingen 40 i 1909. På bildet sees A. Skalstad Bageri over døren og husnummer kan være 40 (4 D).

Problemet er at vi ser en flere etasjes murblokk bak til høyre. Dette kunne vært Sykkelfabrikk/Viking Remfabrikk i Svingensgate, men fabrikken hadde kun 2 etasjer med store vinduer.

Baker Skalstad er sjelden, spesielt hvis man velger A. Skalstad. Finner en kandidat født 1888. Men jeg finner ingen baker eller noen som drev kafe i Kristiania eller Aker.

Jeg har sett gjennom masse folketellinger og adresselister. Mulig jeg har oversett noe. Så langt er det en nøtt. Forslag til hvor det kan være?

Link kafe: http://oslobilder.no/OMU/OB.F01847?query="EkebergSvingen"&count=3&search_context=1&pos=0

Link fabrikkbilde: http://oslobilder.no/OMU/OB.Y5337?query="Svingen"&page=1&count=115&search_context=1&pos=59

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dag Jarnøy

Da er saken om Skalstad Bageri løst. Det var Verksgaten 40. I dag Delenenga idrettsbane rett over gaten for Freia i Københavnergaten..

Er det noen som har sett noe på Delenenga (Dælenenga eller Dæhlen) Teglverk og byggene der? 

Her lå flere bygg og det som ble brukt til kafe må ha blitt revet når Kommunen kjøper tomten i 1912 og anlegger idrettsbanen.

Jeg finner lite om hva som var der og når det ble revet. Mange av byggene lå ved dagens Seilduksgata.

Dælenenga 1900 kart.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Berit Knudsen

Iflg. Oslo byleksikon er det ingen gate/vei som het Ekebergsvingen, men det er vel kanskje snakk om Svingens gade hvor Viking remfabrikk holdt til i nr. 10 fra 1909. Nr. 12 - 42 tilhører Arctanderbyen oppført 1910-11.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Asbj. Arnestad
10 timer siden, Dag Jarnøy skrev:

Da er saken om Skalstad Bageri løst. Det var Verksgaten 40. I dag Delenenga idrettsbane rett over gaten for Freia i Københavnergaten..

Etter tidligere å ha bodd i Verksgata i mange år, heller jeg til at Verksgaten 40 lå inne på området som nå omfatter Freia, og ikke lå så så langt vest som idrettsbanen.

Freia grenseer i øst til Gøteborggata og Verksgata "forsvinner inn" i muren mot Freia, Den gikk opprinnelig til Københavngata. Freia okkuperer området mellom (dagens) Gøteborggata og Københavngata. Idrettsbanen ligger vest for Københavngata.

Endret av Asbj. Arnestad

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dag Jarnøy

Det huset jeg mener ligger i det stiplede området til Christiesgate.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.