Gå til innhold
Arkivverket

Kafe foto, hvor i byen?


Dag Jarnøy
 Del

Recommended Posts

Jeg har funnet et foto (på Oslo Bilder) med påskrift Ekebergsvingen 40 i 1909. På bildet sees A. Skalstad Bageri over døren og husnummer kan være 40 (4 D).

Problemet er at vi ser en flere etasjes murblokk bak til høyre. Dette kunne vært Sykkelfabrikk/Viking Remfabrikk i Svingensgate, men fabrikken hadde kun 2 etasjer med store vinduer.

Baker Skalstad er sjelden, spesielt hvis man velger A. Skalstad. Finner en kandidat født 1888. Men jeg finner ingen baker eller noen som drev kafe i Kristiania eller Aker.

Jeg har sett gjennom masse folketellinger og adresselister. Mulig jeg har oversett noe. Så langt er det en nøtt. Forslag til hvor det kan være?

 

Link kafe: http://oslobilder.no/OMU/OB.F01847?query="EkebergSvingen"&count=3&search_context=1&pos=0

 

Link fabrikkbilde: http://oslobilder.no/OMU/OB.Y5337?query="Svingen"&page=1&count=115&search_context=1&pos=59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da er saken om Skalstad Bageri løst. Det var Verksgaten 40. I dag Delenenga idrettsbane rett over gaten for Freia i Københavnergaten..

 

Er det noen som har sett noe på Delenenga (Dælenenga eller Dæhlen) Teglverk og byggene der? 

Her lå flere bygg og det som ble brukt til kafe må ha blitt revet når Kommunen kjøper tomten i 1912 og anlegger idrettsbanen.

Jeg finner lite om hva som var der og når det ble revet. Mange av byggene lå ved dagens Seilduksgata.

Dælenenga 1900 kart.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg. Oslo byleksikon er det ingen gate/vei som het Ekebergsvingen, men det er vel kanskje snakk om Svingens gade hvor Viking remfabrikk holdt til i nr. 10 fra 1909. Nr. 12 - 42 tilhører Arctanderbyen oppført 1910-11.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Dag Jarnøy skrev:

Da er saken om Skalstad Bageri løst. Det var Verksgaten 40. I dag Delenenga idrettsbane rett over gaten for Freia i Københavnergaten..

 

Etter tidligere å ha bodd i Verksgata i mange år, heller jeg til at Verksgaten 40 lå inne på området som nå omfatter Freia, og ikke lå så så langt vest som idrettsbanen.

 

Freia grenseer i øst til Gøteborggata og Verksgata "forsvinner inn" i muren mot Freia, Den gikk opprinnelig til Københavngata. Freia okkuperer området mellom (dagens) Gøteborggata og Københavngata. Idrettsbanen ligger vest for Københavngata.

Endret av Asbj. Arnestad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.