Gå til innhold
Arkivverket

Leter etter min Farmor Hanna Emilie Pettersen fra skjeberg født 10.01.1908


Bente Nygård
 Del

Recommended Posts

Har prøvd alt, å står helt fast.

Leter etter min farmor Hanna Emilie Pettersen (født Edvardsen) 10.01.1908 i Fredrikshald.

siste opplysning om henne er en vielsesatest fra Tune sorenskriveri 15 juni 1940.

har kontaktet alt av historielag i Østfold men ingen finner henne der etter 1940.

finner ingen ting på gravminner.

Trenger tips hvor andre plasser jeg kan lete for å finne en dødsatest,eller andre opplysninger om henne.

 

mvh

Bente

IMG_6488.JPG

Endret av Bente Nygård
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Olaf Larsen skrev:

Er ikke dette den samme tråden som tidligere? Trykkleif, Bente?

 

Ja, jeg kommer ingen vei. Har forsøkt alt men finner ingen ting. Ingen finner noe i Østfold .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo fødsel i 1908, konfirmasjon i 1923 og vielse i 1940. Det er klausul på kirkebøker og det meste av andre dokumenter som dekker nyere historie, så det kan du nok bare glemme. På vielsesattesten står det at ekteparet vil ta bolig i Skjeberg. Forsøk å finne gamle adressebøker, og telefonkataloger. Spør postverket om de hadde adresselister, ring biltilsynet og spør om de har registrert noe førerkort, eller om de hadde en bil eller motorsykkel registret på sine navn. Har du sjekket om de stakk over til Sverige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helge Johannes Pettersen, Solheim - lysning 1923 (Smaalenenes Social-Demokrat 5.3.1923 - se bildevedlegg)

Han var også tiltalt for tyveri og saken hans var berammet 16. april 1940 (Sarpsborg Arbeiderblad 6.4.1940 - se bildevedlegg) - kun kort tid før han giftet seg med Hanna Emilie

 

Kan de ha skiftet etternavn? Forøvrig, mange gode tips fra Olaf i forrige post.....

1923.03.05_Smaalenenes Social-Demokrat.png

1940.04.06_Sarpsborg Arbeiderblad.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Bente.

 

Jeg forstår din frustrasjon, men anbefalte deg å kontakte kirkevergen i min kommentar på din tidligere forespørsel. 

Quote

Foreldre og en bror til Helge er gravlagt i Ingedal, Sarpsborg (dobbeltklikk på lenken) http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=3265238

Du kan prøve å ringe kirkevergen ang. opplysninger om hvem som har gravfeste.

Kanskje du kommer i kontakt med deres etterkommere, som kan gi deg flere opplysninger om Hanna Emilie

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Cathrin Jegersberg skrev:

Hei igjen Bente.

 

Jeg forstår din frustrasjon, men anbefalte deg å kontakte kirkevergen i min kommentar på din tidligere forespørsel. 

 

Hei.

 

har ringt kirkevergen i skjeberg, men kunne ikke gi ut sån informasjon da det er taushetsbelagt. Dem kunne heller ikke finne henne på noen kirkegårder i Østfold 

har ringt biltilsyn, historielag lensmanskontor søk i lister om dem som flyktet til Sverige under andre verdenskrig.

lett i gravminner i Sverige  men ikke noen ting.

Så begynner å bli litt motløs, er ikke lett å lete etter personer i nyere tid.

tusen takk for hjelpen .

 

mvh

Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Bente Nygård said:

Hei.

 

har ringt kirkevergen i skjeberg, men kunne ikke gi ut sån informasjon da det er taushetsbelagt.

 

mvh

Bente

 

Dette er ren uvilje av kirkevergen, da jeg har kontaktet flere kirkekontorer for å få opplysninger. Selvfølgelig kan jo dette variere fra distrikt til distrikt.

Endret av Cathrin Jegersberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får fleere treff på "Helge Pettersen Solheim" ved søk på bokhylla.no. Disse kan leses på norske bibliotek

Det dreier seg om 3 forskjellige datoen i august 1940.

 

Kanskje disse kan hjelpe deg et skritt nærmere?

http://www.nb.no/nbsok/search?page=0&menuOpen=false&instant=true&action=search&currentHit=-1&currentSesamid=&deweyClass=&deweyLevel=0&deweyMenuOpen=false&searchString="helge+Pettersen+solheim"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Cathrin Jegersberg skrev:

Legger inn vielsen mellom Helge Pettersen Solheim og Hanna Emilie Nygård (Begge skilt) Skjeberg 1940

SAO, Skjeberg prestekontor Kirkebøker, F/Fc/L0004: Ministerialbok nr. III 4, 1927-1958, s. 57

https://media.digitalarkivet.no/kb10111408111056

 

#Bente, jeg tillater meg å spørre om du vet hvordan navnet Nygård oppsto?

Nygård oppsto da Hanna Emilie Edvardsen giftet seg med sin første mann

Arthur Andreassen Nygård 4 mars 1927 i Tune.

Han var fra vestre Jevnaker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Sven Hjortland skrev:

Får fleere treff på "Helge Pettersen Solheim" ved søk på bokhylla.no. Disse kan leses på norske bibliotek

Det dreier seg om 3 forskjellige datoen i august 1940.

 

Kanskje disse kan hjelpe deg et skritt nærmere?

http://www.nb.no/nbsok/search?page=0&menuOpen=false&instant=true&action=search&currentHit=-1&currentSesamid=&deweyClass=&deweyLevel=0&deweyMenuOpen=false&searchString="helge+Pettersen+solheim"

Får det ikke opp på Nasjonalbibloteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Sto det noe om hvor han bodde eller jobbet, eventuelt noe om familiemedlemmer?

bibloteket er et stykke unna og stengt når jeg er ferdig på jobb.

 

Endret av Bente Nygård
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å stille på gjeldende arkiv, når du har en fridag eller flere? Kanskje sende dem en mail på forhånd.

Be om hjelp. Det bør du få, ved å legitimere deg. Det er jo nær slekt av deg, dette.

 

Alle jeg har møtt ved arkivene så langt, er veldig positive, imøtekommende, blide og hjelpsomme.

 

 

 

PS: Overskrifta på innlegget ditt bør inneholde mer... navn og fødselsår, for eksempel. Da vil nok flere se det og titte innom, også ;)

Endret av TangenTK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så mye til hjelp, men jeg legger inn noen opplysninger vedr. søsteren til Hanna Emilie.

 

Mary Alvilde Edvardsen (Bernhardsen) konf. 1920 Tune
SAO, Tune prestekontor Kirkebøker, G/Ga/L0004: Klokkerbok nr. I 4, 1919-1928, s. 222-223
https://media.digitalarkivet.no/kb20060511080396

 

Gravminner

Mary Alvilde Marcussen
 

Id      Fnavn      Enavn      Fdt      Får      Ddt      Dår      Bdato      Bår      F      R      Gnr      B      Gravsted     Kommune     

947677     Mary Alvilde      Marcussen      3008      1906      2401      1992      3006      1992      13      09      14             St. Olav     Sarpsborg     

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TangenTK skrev:

Hva med å stille på gjeldende arkiv, når du har en fridag eller flere? Kanskje sende dem en mail på forhånd.

Be om hjelp. Det bør du få, ved å legitimere deg. Det er jo nær slekt av deg, dette.

 

Alle jeg har møtt ved arkivene så langt, er veldig positive, imøtekommende, blide og hjelpsomme.

 

 

 

PS: Overskrifta på innlegget ditt bør inneholde mer... navn og fødselsår, for eksempel. Da vil nok flere se det og titte innom, også ;)

Bor i Nordnorge så det er tidkrevende å reise ned.

har møtt utrolig mange hyggelige og hjelpsomme folk  som har hjelper til med å finne min farmor.

Fra 1929 og bakover er det lett å finne fram i kirkebøker og annet.

men å lete etter slekt fram i tid har vist seg å være som å lete etter nåla i høystakken.

 

Endret av Bente Nygård
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fremkommer at Helge Johannes Pettersen Solheim var på kant med loven, og allerede i 1926 var han innblandet i en helerisak i Halden.

Det var vel en dom etter saken fra 1940, se post # 5, som foregikk i Sarpsborg Lagmannsting (rett), så kanskje det er mulig å finne denne og dermed fler opplysninger? http://www.domstol.no/sarpsborg

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Bente Nygård skrev:

Huff ja.

har prøvd å søk i domstolene men finner ingen ting.

 

 

Har du forsøkt å kontakte Sarpsborg direkte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Bente Nygård skrev:

Skal ringe dem i morgen.

har lest meg fram til at en har innsyn i dommer fra lagmannsretten.

 

Dom i straffesaker er i utgangspunktet offentlige. Kontakt tingretten som behandlet saken (Sarpsborg) og be om å få tilsendt en kopi. Du kan jo nå identifisere saken, navn på tiltalte og ca tidspunkt for dom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Cathrin Jegersberg skrev:

Ikke så mye til hjelp, men jeg legger inn noen opplysninger vedr. søsteren til Hanna Emilie.

 

Mary Alvilde Edvardsen (Bernhardsen) konf. 1920 Tune
SAO, Tune prestekontor Kirkebøker, G/Ga/L0004: Klokkerbok nr. I 4, 1919-1928, s. 222-223
https://media.digitalarkivet.no/kb20060511080396

 

Gravminner

Mary Alvilde Marcussen
 

Id      Fnavn      Enavn      Fdt      Får      Ddt      Dår      Bdato      Bår      F      R      Gnr      B      Gravsted     Kommune     

947677     Mary Alvilde      Marcussen      3008      1906      2401      1992      3006      1992      13      09      14             St. Olav     Sarpsborg     

 

tusen takk. alt hjelper på. kansje finner jeg noen som kan gi svar.

 

mvh

Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.