Gå til innhold
Arkivverket

Eldre lensregnskaper for Telemark


Randith
 Del

Recommended Posts

Jeg klarer ikke å finne de eldste lensregnskapene for Telemark med den nye søkefunksjonen. For eksempel :Landskatt (munisjonsskatt) Martini: 26. Telemark, Akershus, Telemark fogderi, 1603-, med tidligere lenke http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/402/21/.

Andre har kanskje lurt på det samme, men jeg klarer heller ikke å finne fram til det blant alle de tusenvis av innsendte spørsmål...

Omleggingen til nye sider og ny søkefunksjonalitet i fjor førte dessverre til at jeg la denne givende hobbyen på hylla ganske brått i september. Nå prøver jeg å finne tråden igjen, men sitter med alt for mange lenker til tidligere såkalt "permanente lenker" som ikke virker (dessverre brukte jeg sidelenker og ikke bildelenker). Mange timers arbeid må gjøres om igjen. Sukk.

Håper dere kan hjelpe meg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Randith skrev:

Jeg klarer ikke å finne de eldste lensregnskapene for Telemark med den nye søkefunksjonen. For eksempel :Landskatt (munisjonsskatt) Martini: 26. Telemark, Akershus, Telemark fogderi, 1603-, med tidligere lenke http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/402/21/.

Andre har kanskje lurt på det samme, men jeg klarer heller ikke å finne fram til det blant alle de tusenvis av innsendte spørsmål...

Omleggingen til nye sider og ny søkefunksjonalitet i fjor førte dessverre til at jeg la denne givende hobbyen på hylla ganske brått i september. Nå prøver jeg å finne tråden igjen, men sitter med alt for mange lenker til tidligere såkalt "permanente lenker" som ikke virker (dessverre brukte jeg sidelenker og ikke bildelenker). Mange timers arbeid må gjøres om igjen. Sukk.

Håper dere kan hjelpe meg.

 

For lensregnskapene og stiftamtstueregnskapene har vi dessverre ikke hatt mulighet til å omdirigere de gamle URLene. Vi er lei for det, men vi hjelper naturligvis til med å finne fram.

 

  • Først av alt må du velge lensregnskapene som arkiv.
  • Deretter kan du velge året 1603, og du er nede på 22 treff.
  • (Etter hvert er det meninga å få til et velfungerende kommunesøk for lensregnskapene, som vil snevre inn trefflista ytterligere, men det virker foreløpig ikke.)
  • Inntil videre må man derfor finne riktig stykke, som i dette tilfellet er L0018. (Dette var angitt som kildereferanse også i den gamle visninga.)
  • Tips: Hvis du ser på kildeinformasjonen, finner du bl.a. lenke til Arkivportalen, hvor du kan navigere i hele lensregnskapskatalogen. (Det var denne katalogen vi tidligere hadde en kopi av på nettsidene.)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

tusen takk for raskt svar! Det har hjulpet en god del når det gjelder søket i Digitalarkivet, men jeg strever litt med å sette opp riktig avgrensede søk i Arkivportalen. (Hvordan få fram lensregnskapene for kun Akershus i perioden 1550-1620, feks?) Jeg syns den oversikten over lensregnskapene som lå på de gamle sidene var veldig grei som en innholdsfortegnelse betraktet. Pdf av mappestrukturen fra Arkivportalen blir ikke så lettlest, bla siden det ikke er så fullstendige titler i Arkivportalen. Eksisterer det fortsatt kopier av de gamle sidene, selv om lenkene selvfølgelig ikke virker lenger?

hilsen Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.3.2017 den 13.58, Randith skrev:

Hei,

tusen takk for raskt svar! Det har hjulpet en god del når det gjelder søket i Digitalarkivet, men jeg strever litt med å sette opp riktig avgrensede søk i Arkivportalen. (Hvordan få fram lensregnskapene for kun Akershus i perioden 1550-1620, feks?) Jeg syns den oversikten over lensregnskapene som lå på de gamle sidene var veldig grei som en innholdsfortegnelse betraktet. Pdf av mappestrukturen fra Arkivportalen blir ikke så lettlest, bla siden det ikke er så fullstendige titler i Arkivportalen. Eksisterer det fortsatt kopier av de gamle sidene, selv om lenkene selvfølgelig ikke virker lenger?

hilsen Randi

 

Den oversikten over lensregnskapene som lå på de gamle sidene, var en sammenstilling av dokumentnivået i Arkivportalen. Jeg vet ikke om det er mulig å få vist dette på noen god måte i Arkivportalen, dessverre. Du kan bruke "Vis fullt tre", men det blir ei veldig lang liste.

 

Det er mulig de gamle nettsidene finnes i et fillager, men i så fall kan jeg ikke se at jeg har tilgang til det.

 

Når det gjelder hjelp til konvertering av gamle lenker til lensregnskapene, har vi tidligere gått ut med hjelp i første innlegg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.