Gå til innhold
Arkivverket

Matrikkel 1669


Cecilie Bugge
 Del

Recommended Posts

Neder Slenes  Peder Giertssenn

[til venstre:] Oberstenn bøxler,

til Obr: van Havenn __ 5 phd  }  iiØre

Leding   iort 4 sl

Tiende { Anre_m(?)  __ iitdr

Smaatiende ___ Dr  

[til høgre] Schatt

 

strek gjennom romartal: ein halv mindre ( ii = 2,5)

Eg er usikker på korleis forkortinga for tiende skal bokstaverast. Oppsummeringa heilt bak fortel at

det står for havre.

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Ivar! Men nå har jeg et mysterium. Ifølge bygdeboka og manntallet 1664-66

https://media.digitalarkivet.no/view/35523/131

https://media.digitalarkivet.no/view/35523/202

er det Endre Jensson som holder til på Nedre Slenes på denne tiden. Hans sønn Anders overtar etter faren

Folketelling, Eresfjord 1701


https://media.digitalarkivet.no/view/38458/126

Hvem er da Peder Giertssen? Navnene slekter jo på de to sønnene Endre har i manntallet 1666, men det henger ikke sammen.

Har du eller noen andre løsning på mysteriet?

Vet noen forresten hvor jeg kan finne skoskatten for denne gården?

1664 manntall Endre.jpg

1666 manntall Endre og sønner.jpg

1701 folketelling slenes Endre.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja... mystrium skal ein ikkje kimse av.  Ikkje av feillesing heller. 

 

Peder skulle vere "Endre";

(Men Giertssenn er rett, sjølv om det står "Jenssen" i prestemanntalet 1664 (det første utsnittet i #3)) - så du har framleis att halve mysteriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forekommer at det er avvik mellom oppgavene for leding/tiende og skatt. Hvis du går inn på skattelistene i lensregnskapet for Eresfjord otting vil du trolig finne Endre/Anders i disse oppgavene. Fortsetter du med stiftamtsstueregnskaper og fogderegnskaper kan det tenkes at du får en forklarlig brukerrekke på N. Slenes fram mot 1701. Jeg skal kikke på mine oppgaver for å sjekke hva som skjer i gapet mellom fogderegnskapene og 1701.

Artig at du har kastet deg ut i 1600 talls arbeide. Du er heldig som arbeider i Romsdal, det er gode primærkilder her helt ned mot 1597.

Hvis du ikke er klar over det så finnes det en bok som heter "Den glemte skriften" Den er en trøst i tunge perioder med lesing av gotisk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kikket på eget materiale.

Skoskatt 1711:

Torfind

kvinnen

Mali

Jon

kvinnen

Endre

Anders

kvinnen

Gjertru

 

Matriklene har Endre som driver til 1712, i 1713 er Anders ført opp.

Du bør ta tidspunktet for endring av driver på Nedre Slenes med en klype salt. Ut fra manntallet i 1701 er Endre over 80 år når skiftet blir registrert.....

Fra 1664 til 1713 har bygselhaverne vært oberst von Hoven, oberst Schultz og til sist Nobel. De militære har hatt stigende grad over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor fant du skoskatten? Jeg har lett etter den i Digitalarkivet uten hell.

Takk for annen info også. Jeg skal lete videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nå også kommentaren din over. Jeg har kjøpt den boka etter at jeg fikk tips. Har blitt bedre til å lese gotisk, men tror det krever mengdetrening gitt. Det er veldig gøy å finne ut av historien og halve moroa er nesten å lære av deg og de andre som har gått opp veien før meg. Så det dukker nok opp mer fra meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.