Gå til innhold
Arkivverket

Oversikt om tilgjengelige fangeprotokoller for Christiania 1821-1915


Lars.O.Wangensteen
 Del

Recommended Posts

På Digitalarkivet finnes disse: https://digitalarkivet.arkivverket.no/finn_kilde?s=&fra=&til=&ka[]=12&kt[]=FANG

 

I tillegg har NSF og Tom Larsen fotografert og publisert dette:
Fangeprotokoll for Christiania Tugthus 1864-1879 Foto: NSF (krever medlemsskap i NSF)
Fangeprotokoll for Christiania Tugthus 1839-1850  Foto: NSF (krever medlemsskap i NSF)
Dagjournal ved Christiania Raadstuearrest 1821-1832  Fotografert av Tom Larsen
Dagjournal ved Christiania Raadstuearrest 1832-1841  Fotografert av Tom Larsen

 

Og NSF har også fotografert og vil publisere:

Fangeprotokoll for "Akershus Festnings slaveri og arbeidsanstalt 1844-1885"

Fangeprotokoll for "Akershus Festnings slaveri og arbeidsanstalt 1885-1887" (med register)

 

Legger ved et eksempel på hva som kan stå i de sistnevntes protokoller. Her er det en god blanding av fanger og sosial status eksempel.JPG
 

Endret av Lars.O.Wangensteen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, Lars. Digitalarkivet har i tillegg lagt ut forbryteralbum nr. 1 til 14 fra Oslo politikammer, Kriminalavdelingen, søk f. eks med "Forbryteralbum" i Finn kilde, eller se "Siste utlagte skannede kilder".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Espen Tjernshaugen skrev:

Flott, Lars. Digitalarkivet har i tillegg lagt ut forbryteralbum nr. 1 til 14 fra Oslo politikammer, Kriminalavdelingen, søk f. eks med "Forbryteralbum" i Finn kilde, eller se "Siste utlagte skannede kilder".

 

Forbryteralbumene tilhører arkivet Oslo politikammer, Kriminalavdelingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Husk at fangeprotokollene for Botsfengslet er ordnet på fangenummer. Fangeregisteret som gir opplysninger om fangenummer og protokollnummer og side i protokollen finnes i Riksarkivet. Registeret inneholder opplysninger helt opp til ca. 1970, så det er ikke alment tilgjengelig. Dere må derfor spørre Riksarkivet etter fangenummeret, og da kan dere gå rett inn i riktig protokoll og finne opplysningene der. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Astrid Finne skrev:

Hvordan kommer jeg inn på Fangeprotokoll for Akershus Festnings slaveri og arbeidsanstalt 1885-1887?

Hei

 

Jeg ser du er medlem i NSF nå, og da må du logge deg inn på genealogi.no. og under "Publikasjoner" i hvedmenyen, så finner du "Medlemssider". Under der finner du fangeprotokollene

 

Fikk du ikke passord når du meldte deg inn så må du si i fra. Da ordner vi et nytt et

Endret av Lars.O.Wangensteen
Glemte noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars! Takk for hjelp Nei jeg kommer ikke inn, trodde jeg selv hadde laget et passord, men får det ikke til. Fint om du sender meg et. Apropos, navnet ditt. Kommer du fra Vang i Valdres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Astrid Finne skrev:

Hei Lars! Takk for hjelp Nei jeg kommer ikke inn, trodde jeg selv hadde laget et passord, men får det ikke til. Fint om du sender meg et. Apropos, navnet ditt. Kommer du fra Vang i Valdres?

Da har jeg gitt beskjed til David Widerberg Howden som har ansvaret for den biten i foreningen, og han tar kontakt med deg om ca en times tid.

 

Og ja, Wangensteen-navnet har sin opprinnelse i Vang i Valdres, men selv er jeg født i Eidsvoll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.