Gå til innhold
Arkivverket
Jan-Kristian

Akershus Landsfengsel - fange nr. 59

Recommended Posts

Jan-Kristian

Hei,

Håper dere kan hjelpe meg med følgende Under demontering av et gammelt hjørneskap kom det fram en rørende hilsen fra fange nr. 59 - Han var 27 år da skapet ble laget. Det står skrevet en dato, 2.3.1911 (produksjonsdato?) - videre står det at han skal løslates til hundreårsfesten 17. mai 1914. Hilsenen var godt skjult og skjult bak en finerplate som var skrudd fast over teksten.

Det står følgende:

Fange nr 59. 27 aar gammel. Jeg skal ut til 100 aarsfesten!!

Da skal jeg og min kjære Thora (?)

danse bort alle sorger og bekymringer

Ikke sant ?

Jo

Lev vel

Dette hjørneskap er solid ( utarbeidet ? )

Den som kjøber det kan have det i 160 aar, men da sprekker det hvist di ikke kjøper....   (jeg klarer ikke helt å tyde det som står videre..)

....en fange fra Akershus

Løslades den 17 mai 1914 (Alt vel)

Akershus Landfengsel

2/3-11

Er det mulig å finne ut hvem fange nr. 59 var og finnes det bilde av han. Og hva satt han inne for ?

Mvh Jan-Kristian Schriwer, Oslo

Hjørneskap1a.jpg

hjørneskap2a.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Odd Halvorsen

Fange nr. 59 i Akershus landsfengsel på denne tida var Johan Hjalmar Jarmann. Vedlagt kopi av fangeprotokoll. Han finnes flere steder, men vi må begrense oss.

Fotografier finnes i arkivet etter Oslo politikammer Kriminalavdelingen. De eldste er nylig lagt ut på nett. Se for eksempel foto nummer 6336.

Vennlig hilsen Odd Halvorsen - Statsarkivet i Oslo

Opplastede bilder

•  
  •  
a.thumb.jpg.0a6589d004657a4939a8da8fd858eccc.jpgb.thumb.jpg.8c4f70f0639fb4ec8f9180f4a968d8f2.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.