Gå til innhold
Arkivverket

Oppbevaring/føring av informasjonen


Eva Carstens
 Del

Recommended Posts

Noen som vil dele hvordan de oppbevarer informasjonen de har? 

 

Trenger tips.

Jeg har noe på my heritage, men vil også ha noe i papirform. Men usikker på hva som er en smart måte å føre alt inn på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aller først: Min hovedbase med tilhørende informasjon og detaljer ligger ikke på nett, og kommer heller aldri til å gjøre det. Jeg tør ikke stole på at dataene mine er trygge og varige hos en nettleverandør hvor alt ligger på nett og hvor jeg er avhengig av at tjenestene er oppe og kjører i uoverskuelig framtid.

 

Jeg har et lokalt slektsprogram (MacFamilyTree) hvor jeg har alt. Dersom MFT-leverandøren skulle slutte å videreutvikle det programmet, så har jeg fortsatt tilgang til den programversjonen jeg har kjøpt og som jeg har på maskina. Jeg er ikke prisgitt at noen opprettholder en tjeneste.

 

I den grad jeg har lagt noe som helst på nett, så er det alltid en eksport (men da gjerne kun utdrag, ikke full base) av den lokale databasen.

 

I tillegg arkiverer jeg alltid en kopi av bildene fra alle kirkeboksider jeg finner, og lagrer dem på lokal disk sortert på kekulénummer. Jeg lagrer gjerne også nettsider (f.eks. folketellinger o.l. fra Digitalarkivet) som PDF. (Det blir vel på en måte motstykket til papir. Dersom Digitalarkivet skulle bli borte en dag, så har jeg en digital utskrift av treffet fra folketellinga.)


Den lokale slektsdatabasen og alle filene har jeg selvfølgelig backup av. Både på Dropbox, men jeg tar også full backup av hele maskina til to backupdisker – én oppbevart hjemme og én oppbevart på kontoret. Slik at om huset skulle brenne ned (noe som nesten skjedde for et par år siden) og ta med seg både maskin og backup, så har jeg en ekstern backup av hele maskina.

 

Jeg har ikke skrevet ut noe på papir. Ser ikke helt poenget med det med mindre jeg skal lage en liten slektsbok en gang eller bare skal printe ut et sammendrag som jeg skal gi bort til noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.