Gå til innhold
Arkivverket

Birger Engelhardt Riis (1898-1985)


Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Birger Engelhardt Riis er gravlagt på Nordstrand kirkegård med oppgitt fødselsdato 27. august 1898. Fødselsdatoen bekreftes også av "Anmeldte dødsfall" i Aftenposten. Ifølge de amerikanske folketellingene i 1930 og 1940 står det at han var født i Norge med norske foreldre og at han reiste over til USA i 1923. Tiden fremover har jeg kontroll på, så det trenger dere ikke ta tak i, men samme hvor mye jeg søker i folketellingene 1900 og 1910 med forskjellige navnekombinasjoner klarer jeg ikke å finne ut hvor i Norge han ble født eller hvem foreldrene hans var. Er det noen som har større hell (eller kløkt)?

 

DTH
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo fylke, Oslo Domkirke / Vår Frelsers i Oslo, Ministerialbok nr. 39 (1893-1932), Fødte og døpte 1898, Side 89
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb10041001050096.jpg

 

Må sjekkes!

https://www.geni.com/people/Mathilde-Riis-Larsen/6000000024632125909 

https://www.geni.com/people/Martin-Christopher-Larsen/6000000019232361285

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk til både Grethe og Leif for uvurderlig hjelp. Jeg så selvsagt nevnte Birger Riis i folketellingene 1900 og 1910, og burde nok ha reagert på fødselsdatoen 27.08.1896 i ft 1910, men ble litt forvirret/skeptisk da jeg så at broren Leif var født i 1898 med en annen dato og således ikke kunne være tvilling til Birger. Muligens jeg var for trøtt i går kveld etter mye forskning til å tenke klart.

 

Det kan jo se ut som at det er en slektsforbindelse til Knut Martin Dahl og Gudrun Dahl som ligger gravlagt sammen med Birger og kona. Dog ikke så viktig akkurat nå, jeg har fått det mest nødvendige på plass.

 

Ellers interessant at de to Geni-lenkene oppgir tilstrekkelig informasjon til å finne foreldrene til Birger i kirkebøkene, men den som har lagt inn opplysningene har ikke brydd seg med å legge inn lenker direkte til lenkene. I oppslaget om Olga Mathilde (Pedersdatter) Kjeldaas står hun tilogmed med fødselsår 1865 selv om det i teksten ellers henvises til fødselsdatoen 17. mars 1857.

 

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.