Gå til innhold
Arkivverket

Gunder Toresen ytre Vefall i Drangedal-hvilke er hans barn?


Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Ikke for å skape forvirring, Torbjørn. Men jeg mener Tore Haraldsen Farsjø hadde en sønn kalt Vrål, som bosatte seg på Skåtøy. Har ikke tilgang til NB med utenlandsk IP-adresse, så jeg får ikke sjekket om det er noe i Sannidal og Skåtøy bygdebok som kan bekrefte eller avkrefte dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er trolig resten av barna til Gunder Toresen ytre Vefall funnet.

 

På underfornevnte kilde henvises det til i en odelssak om Kveim fra 21. mai 1731 at det 12. april 1648 opprettes et skifte mellom:

 

Tore Gundersen, Jørgen Gundersen, Ole Gundersen og Helje Gundersdatter.

 

Dette er som vi ser tidligere skiftedatoen til Gunder Toresen ytre Vefall og vi vet at det gjelder Kveim i Gjerstad.

 

Under nevnes et annet skifte datert 12. september 1655 som vi fra før vet er skiftet etter Harald Gundersen Kveim i Gjerstad.

 

https://media.digitalarkivet.no/view/30547/155?indexing

 

Så Gunder Toresen ytre Vefalls barn er altså:

 

1. Harald Gundersen Kveim

2. Tore Gundersen

3. Jørgen Gundersen

4. Ole Gundersen

5. Helje Gundersdatter

 

Mvh. Torbjørn som nå blei skikkelig glad. :)

Endret av Torbjørn Steen-Karlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kommer neste spørsmål. No rest. Hvor har det så blitt av de andre barna til Gunder Vefall. Fortsetter de i Drangedal eller flytter de ut.

 

 

TSK

Endret av Torbjørn Steen-Karlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var  imponerende, Thorbjørn.

Et innspill på hvor noen av barna kan ha blitt av:

I matrikkelen fra 1647 er det oppgitt at Gunder Vefall og hans arvinger eier Sannes. På Sannes bor da Tor og Olav i følge Drangedalsboka.

Før dem bodde en Harald der fram til 1630. Sannes skriver at Tor og Olav er sønnene til Harald, men jeg kan ikke se at dette er dokumntert noe sted.

I følge Drangedalsboka er ikke Olav på Sannes etter 1656.

Kan følgende være en mulighet: Gunder er gift med datter, evt, søster,  til Harald og hun er død før 1647?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at Olav var borte, eide Tor Sannes hele Sannes, en part i Tyvand og en part i Farsjø.

Han var født 1614 og døde 1692 i følge Drangedalsboka.

Endret av Mariken Øvrebø
Tilleggsopplysninger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende teori og jeg tror definitivt du er inne på noe her Mariken Øvrebø. Men det står ikke i Drangedalsboka at Harald bodde der fram til 1630. Det står at Knut bodde der fram til 1630 og etter ham noen år en Harald. Hvilke år dette var er ukjent foreløpig.

 

Men at Olav og Tor her kan være Gunder Torsens sønner støttes ytterligere av partene i Tyvann og Farsjø. I 1647 heter brukerne Tor og Tollef Sannes.

 

Meget spennende.

 

TSK

Endret av Torbjørn Steen-Karlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det er riktig som du skriver Thorbjørn, det er Knut som bodde på Sannes fram til 1630.

 

Men jeg kan ikke helt slippe spørsmålet om hvor det ble ac Gunders barn. Kan Gunders sønn Jørgen være den samme som Jørgen Brokeland?

Jeg ser jo at mange kaller ham Jørgen Torjussen, men er dette patrynomet dokumentert noe sted?

Jeg har registret følgende om Mæsel i Vissestad:

Berul leier 1/2 hud i Mæsel av Gunder Vefall i 1647 og en 1/ 2 av Stian Gryting

I 1648, kfr tidspunkt for skifte etter Gunder, eier Jørgen Brokeland 1/2 hud i Mæsel og denne halve huden eier han fram til 1655(?), kfr tidspunkt neste skifte i familien etter Gunder som du har funnet fram til, da han øker sin hud til 3/4 hud.Denne eierparen overtats så av hans datter Inge Jørgensdatter.

Mæsel har såvidt jeg vet aldri vært på hendene til Steen Brokeland. De to partene har vært arv til Gunders søstre Tyri og Ingeborg. Og Gunder kan muligens ha kjøpt eller makeskiftet sine deler av Mæsel av etterkommerne deres.

I tillegg hadde Jørgen 1 hud i Tyvand og odelsgods i Simonstad. Begge deler samsvarer med Gunder sitt odelsgods.

 

Så det avgjørende spørsmålet er om det er noen som vet om noen dokumentasjon på at Jørgen var sønn av Torjus?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Død og pine. Den var spennende. Den har jeg aldri tenkt på. Kanskje det er så enkelt at sønnen kommer tilbake igjen.

 

 

Dette er barna hans:

1.  Torjus Jørgensen, født ca. 1646. 18 år i 1664.

 

2.  Inge(r) Jørgensdatter. Enke i 1702 og 1709. Gift med Bent Olsen Mæsel, født ca. 1617. I manntalet 1701 står Bent Olsen som eier av gården. Han er 84 år gammel

og kalles «blind og sengeliggende». Død før 1702. Skifte 13. november 1709. 

 

3. Nils Jørgensen, født ca. 1654. 12 år i 1666. 51 år i 1701. Gift med Tarjer Andersdatter Lauve på Vegårshei. Overtok farsgården på Brokeland. Etterslekt.

 

4.  Gunnar Jørgensen, født ca. 1656. 10 år i 1666.

 

Så han har faktisk en sønn Gunnar, men han har en sønn Torjus også som er eldstemann.

 

TSK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du dokumentasjonen på barna? Finnes det et skifte etter Jørgen? I bygdeboka for Gjerstad er bare sønnene Nils og Gunder oppgitt. Men Steen Torjussen Brokeland hadde en sønn Torjus med omtrent samme alder.. Når Gunder Toresen hadde så mye eiendom og flere sønner, synes jeg det er merkelig om ikke det var sønnene som arvet gårdpartene hans.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen skifte nei. Når det gjelder Inge Jørgensdatter så er det jo Mæselgodset som det sies at hun har arvet etter sine foreldre.

 

Manntalet 1666 for Gjerstad. https://media.digitalarkivet.no/view/35566/306

 

Sten bruger 3 huder 1 1/2 gedeskinn. 47 år

Barn:

1. Torgius Stensen, 16 år

2. Sten Stensen, 10 år

3. Gunder Stensen, 8 år

4. Tohre Stensen, 3 år

 

Jørgen bruger 3 huder 1 1/2 geiteskinn 53 år

Barn:

1. Torgius Jørgensen, 26 år

2. Niels Jørgensen, 12 år

3. Gunder Jørgensen, 10 år

 

Tjenestedreng: Ole Bersvendsen, 13 år (fra Eikeland). Knekter: Anders Olsen, 21 år og Gunvald Bersvendsen, 20 år (fra Eikeland). Husmann: Kiddel Mogensen, 36 år.

 

 

TSK

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Gjerstadboka står det at Jørgen er nevnt i 1661 som bror av Steen. Hvor kan dette dokumentet finnes?

Men synes det er litt merkelig at alt så mye av Gunders odelsgods skulle gå til hans nevø når han hadde flere sønner selv. Det hender jo at bygdebøkene trekker det som står i dokumneter litt langt så det kan være klargjørende opplysninger i dette dokumentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei Torbjørn,

har kommet over En Helge som jeg tror kan være datteren til Gunder Toresen under Nesland i Drangedalsboka. Her er oppgitt at Tolleiv fra Øvre Vefall er gift med Helge, og at Gunder Vefall var eier av gården på det tidspunktet de flyttet dit. De har tydeligvis også odel til gården også.

De har sønnen Jens som gifter seg med Taran Knutsdatter Voje. Taran var først gift med Jørgen Thorbjørnsen Vrålstad og de bodde først på Ytre Vefall, så på Solberg før de kom til Ettestad. Jeg antar at Jørgen var formynder for døtrene til broren Halvor Thorbjørnsen og at det var derfor han bodde en tid på Ytre Vefall etter at enken Anne Knutsdatter var flyttet til Farsjø og hadde giftet seg på nytt.  Jens og Taran bodde på Ettestad som han drev på vegne av sine stebarn, mende flyttet senere til Nesland. Jens og Taran hadde også flere barn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende Mariken og det stemmer helt med søskenkartet det.

 

Gunder Toresens barn var

 

1. Harald Gundersen. Skifte 12. september 1655. På Kveim i Gjerstad.

 

2. Tore Gundersen. I en odelssak om Kveim fra 21. mai 1731 nevnes at det 12. april 1648 opprettes et skifte mellom Tore Gundersen, Jørgen Gundersen, Ole Gundersen og Helje

    Gundersdatter. Dette er skiftedatoen til Gunder Toresen ytre Vefall og vi vet at det gjelder Kveim i Gjerstad. Under nevnes et annet skifte datert 12. september 1655 som er skiftet etter

    Harald Gundersen Kveim i Gjerstad.[1]

 

3. Jørgen Gundersen.

4. Ole Gundersen

5. Helje Gundersdatter. Som da må være den Helge du har funnet som mor til Jens Nesland. 🙂 

 

[1] https://media.digitalarkivet.no/view/30547/155?indexing

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.