Gå til innhold
Arkivverket

Arkivverkets underfundige og kanskje demoraliserende verden


Ivar Moe
 Del

Recommended Posts

Ett vanlig emne som får X antall svar innen en viss tid blir "POPULÆRT". Trenger bare 10- 15 svar.    (Uinteressant for de fleste av oss)

 

Og så får  feks  ## Slekt i Gloppen / Breim (Nordfjord) - Sogn og Fjordane ##  med 162 svar og 5355 visninger ikke populær stempel, det er tydeligvis smått upopulært i Arkivverkets boble .

 

Samme med #Jeg gjør oppslag i Aftenposten#  osv, osv, osv og mange andre utrolig informative innlegg som 1000 vis av brukere kan og vil  gjøre seg nytte av,

 

Dette er tullete mener jeg da

 

Anette og Co. - Hva er det jeg ikke forstår med denne merksnodige populariteten ?

 

Mvh

Ivar Moe

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det det Anne-Lise :)

 

Og er du Anette og eller Co som jeg ønsker svar fra ?

 

Men at du er ei intelligent, flink og flott dame, det skal ingen ta fra deg

 

Men vil gjerne at Arkivverket svarer på dette

 

Dessuten tror jeg at jeg gjør Gloppen Aase stor urett, hun har nok mange flere treff/følgere/brukere enn det jeg har registrert

 

Mvh

Ivar Moe

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Ivar Moe skrev:

 

Og er du Anette og eller Co som jeg ønsker svar fra ?

 

 

Du må regne med at andre svarer når du stiller et spørsmål i et åpent forum som dette. Om du vil unngå at andre skal blande seg inn, så foreslår jeg at du sender en e-post eller melding direkte til den/de du ønsker svar fra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes det er bra at merkingen forsvinner igjen. Synes ikke du? Jeg synes det er unødvendig å merke temaer med høy aktivitet, for de holder seg jo øverst uansett. 

 

Ville du helst hatt en markering av hvor 'verdige' temaene er? En rangering, med andre ord? Det virker sånn, siden du holder fram andre temaer som mer allment interessante enn det å lete i prestegjeld hvor kirkebøkene har brent opp, som var tråden som fikk denne merkingen i går kveld. Her påtar du deg til og med å snakke for andre: "Uinteressant for de fleste av oss."

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det jo greit å være klar over at dette  er et standard forum, kjøpt som det er, det er ikke noe som Arkivverket har produsert. Det er nok noen muligheter for å slå av/på enkelte egenskaper, men du kan heller spørre Invision Power Services om muligheter du liker eller ikke liker. (Du finner sikkert lenken nederst på siden, som den flinke og intelligente mann du sikkert er... )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Inger Karin Haarbye påpeker: Dette er et standard forum som Arkivverket har kjøpt lisens for å bruke. Vi har ikke utviklet forumprogramvaren selv, og våre programutviklere har så mange andre prioriterte oppgaver, at denne typen tilpassing av forumet - hvis det i det hele tatt er mulig - kommer langt ned på lista.

 

Det er ingen i Arkivverket/Digitalarkivet som leser alle innleggene og bestemmer hva som skal merkes som "populært". Det er tydeligvis en algoritme i forumprogramvaren som avgjør dette. Vi kjenner ikke algoritmen, men antakelig har både antall innlegg og antall lesere betydning, samt at det sikkert har betydning om det har kommet mange innlegg på kort tid, og om det har skjedd nylig etc. Algoritmen kan selvsagt ikke gjøre noen kvalitativ vurdering av innleggene.

 

Og så er det riktig som andre har påpekt: Forventer man svar fra Arkivverket/Digitalarkivet, bør man poste i "Andre spørsmål til Digitalarkivet". Vi leser i utgangspunket ikke innlegg postet i Brukernes forum, og det som postes mellom fredag ettermiddag og mandag morgen, er det spesielt liten sannsynlighet for at vi får med oss. Det var tilfeldig at jeg la merke til dette nå ...

 

Fortsatt god helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er så avgjort ikkje noko å bruke energi på. Og sidan mitt namn er nemnt - eg gjev blanke i om eg er populær eller ikkje, det viktige er at vi har eit forum, og eg lever godt med dei underfundighetene du nemner :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, da fikk vi iallefall temperaturen litt opp på forumet :) :)

 

Engasjement fører til ett bedre og lengre liv sier de "vise"

Jeg likte spesielt innleggene fra Inger Karin og det andre innlegget fra Anne-Lise. I tillegg var det fint Kristian tok seg tid til å svare på vegne av Arkivverket

 

Fortsatt fin helg til alle

 

PS. 

Er litt overasket over at Arkivverket  "Leaser" forumet.

Det er vel ikke mer avansert enn at en hvilken som helst  tolvåring med Comandore 64 på 80 tallet ville kunne lage det ?

 

Mvh

Ivar

 

 

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Det er vel ikke mer avansert enn at en hvilken som helst  tolvåring med Comandore 64 på 80 tallet ville kunne lage det ?

 

Å, Ivar, det er nok mye mere avansert enn som så!

 

Jeg tillot meg å kommentere noe annet tullball i forumet her: https://forum.arkivverket.no/topic/206845-å-hurra/

Og der ble det opplyst noe fra Espen Tønnesen som nok får deg til å se saken i et annet lys:

Sitat

Siden vi har hatt den i ganske mange år, kostet det oss $25 for oppgraderinga.

 

Så der fikk du så øra flagrer, Ivar! :-)  :lol:

 

(hvorfor kan man ikke markere tekst som skal siteres i en tråd, uten at den automatisk lager et nytt innlegg med sitatet i samme tråden?)

Endret av Olaf Larsen
fant en bug, og en til
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Ivar Moe skrev:

Er litt overasket over at Arkivverket  "Leaser" forumet.

Det er vel ikke mer avansert enn at en hvilken som helst  tolvåring med Comandore 64 på 80 tallet ville kunne lage det ?

 

 

Noen ganger - er det lurt å ikke mene så mye om ting man ikke har peiling på. Særlig hvis man går så høyt ut på banen.

 

Men - det jeg faktisk savner ved forumet nå - det er å kunne skru av den fancy WYSIWYG editoren, slik man kunne med forrige versjon. 

Ja, og så det Olaf nevner, da, at jeg stadig vekk får et "ferdig utfylt" nytt innlegg jeg aldri har bedt om... Mulig å gjøre noe med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bevaremegvel alt de kan. Er det lov for ein dumming å spørje kva " den fancy WYSIWYG editoren" er for noko? 

 

Og dette med "ferdig utfylt innlegg" - kva gjer de for å få til det? Det er ikkje noko eg kan hugse å ha sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WYSIWYG: https://no.wikipedia.org/wiki/WYSIWYG

 

Det jeg mener er at ved forrige editor (boksen man skriver i når man poster) - så kunne jeg klikke på en knapp og få opp teksten jeg skrev inn uten formateringer. Det var til stor hjelp spesielt når jeg skulle bryte opp et langt sitat så jeg kunne kommentere hvert enkelt utsagn.

 

Den nye forumversjonen har virket så fremmed for meg at det har tatt litt tid å komme igang. Trolig fordi jeg har brukt endel funksjoner som ikke er så vanlig? Bl.a. det tidligere "Aktive emner" savner jeg veldig, men jeg har vel fått "laget meg" en slags erstatning.

 

Når det gjelder det Olaf nevner - om at det popper opp (tidligere sitert) tekst når man begynner å skrive innlegg - så er det veldig irriterende. Jeg vil skrive/sitere selv, ikke få en hel del tekst jeg aldri har bedt om, og som jeg må slette før jeg starter å skrive. Det er faktisk veldig forvirrende. Jeg har vel heller ikke helt forstått når/hvorfor det blir slik, men det har med sitater å gjøre.

Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for lenke til WISIWYG, sjølv om eg må innrømme at eg ikkje forsto bæret av det ;-) 

 

Det andre problemet har eg ikkje støytt på, men det er vel sannsynlegvis fordi eg aldri har trykt på Siter-knappen; no skal eg jammen prøve det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Inger Karin Haarbye skrev:

WYSIWYG: https://no.wikipedia.org/wiki/WYSIWYG

 

Det jeg mener er at ved forrige editor (boksen man skriver i når man poster) - så kunne jeg klikke på en knapp og få opp teksten jeg skrev inn uten formateringer. Det var til stor hjelp spesielt når jeg skulle bryte opp et langt sitat så jeg kunne kommentere hvert enkelt utsagn.

 

No kom her opp eit sitat av heile innlegget ditt; slik meiner eg det alltid har vore? Og så plasserte eg markøren midt i det og begynte å skrive, og då delte det seg pent i to av seg sjølv - gjer det ikkje det hos deg?

 

19 minutter siden, Inger Karin Haarbye skrev:

Når det gjelder det Olaf nevner - om at det popper opp (tidligere sitert) tekst når man begynner å skrive innlegg - så er det veldig irriterende. Jeg vil skrive/sitere selv, ikke få en hel del tekst jeg aldri har bedt om, og som jeg må slette før jeg starter å skrive. Det er faktisk veldig forvirrende. Jeg har vel heller ikke helt forstått når/hvorfor det blir slik, men det har med sitater å gjøre.

 

Det som sto etterpå må eg slette manuelt viss eg ikkje vil ha det, men det meiner eg at eg måtte i det gamle systemet og..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

 

No kom her opp eit sitat av heile innlegget ditt; slik meiner eg det alltid har vore? Og så plasserte eg markøren midt i det og begynte å skrive, og då delte det seg pent i to av seg sjølv - gjer det ikkje det hos deg?

 

Jo, det ser slik ut... Det skjedde ikke før, så det er jo bra, men jeg foretrekker altså å ha en mulighet for å ordne dette manuelt ved å trykke på en knapp, men den muligheten har de fjernet.

 

Sitat

 

Det som sto etterpå må eg slette manuelt viss eg ikkje vil ha det, men det meiner eg at eg måtte i det gamle systemet og..

 

Ikke helt sikker på hva du mener her, det jeg mener er at tidligere sitert tekst  plutselig dukker opp som "troll i eske". Jeg vet ikke hvorfor, og jeg har ikke helt funnet ut når det skjer, men det skjer altså. Dvs. at jeg begynner å skrive et innlegg - og at det da plutselig dukker opp uønsket tekst fra tidligere sitater i samme tråd.

Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, då skal eg ikkje spørje meir, sidan eg innser at du har brukt knappar og funksjonar i det gamle forum som eg ikkje ein gong visste om :-D

 

Så får vi håpe at det går seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Ok, då skal eg ikkje spørje meir, sidan eg innser at du har brukt knappar og funksjonar i det gamle forum som eg ikkje ein gong visste om :-D

 

Så får vi håpe at det går seg til.

 

Ja, det er nok dessverre slik at jo flere muligheter man har benyttet seg av, jo mer savner man dem. Likevel - det viktigste er jo at man faktisk har et forum :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.3.2017 den 7.34, Inger Karin Haarbye skrev:

 

Noen ganger - er det lurt å ikke mene så mye om ting man ikke har peiling på. Særlig hvis man går så høyt ut på banen.

 

Men - det jeg faktisk savner ved forumet nå - det er å kunne skru av den fancy WYSIWYG editoren, slik man kunne med forrige versjon. 

Ja, og så det Olaf nevner, da, at jeg stadig vekk får et "ferdig utfylt" nytt innlegg jeg aldri har bedt om... Mulig å gjøre noe med det?

 

Jeg tenker det at om du savner noe så bør du vel ta det direkte med de som er ansvarlig for dette produktet...ref nett trollenes svar på mitt innlegg. :)

 

Da er det verre med Aase, ikke lett å savne noe som allerede er der.

 

Mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.3.2017 den 21.56, Olaf Larsen skrev:

 

Å, Ivar, det er nok mye mere avansert enn som så!

 

Jeg tillot meg å kommentere noe annet tullball i forumet her: https://forum.arkivverket.no/topic/206845-å-hurra/

Og der ble det opplyst noe fra Espen Tønnesen som nok får deg til å se saken i et annet lys:

 

Så der fikk du så øra flagrer, Ivar! :-)  :lol:

 

(hvorfor kan man ikke markere tekst som skal siteres i en tråd, uten at den automatisk lager et nytt innlegg med sitatet i samme tråden?)

Hahaha

 

Det var drøyt mye penger da Olaf. Tenker at hvis kost for oppdatering er 25 dollar, så snakker vi vel om en avtale inngått på 1980  tallet (Commandore 64) uten inflasjons regulering. :):)

 

På tide man begynner å betale for bruk, og får ett tidsmessig / funksjonelt forum også rettet mot yngre brukere.

 

Men har stor tro på at Anette C. kommer opp med en plan i så henseende.

 

Mvh

Ivar

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Ivar Moe skrev:

 

Jeg tenker det at om du savner noe så bør du vel ta det direkte med de som er ansvarlig for dette produktet...ref nett trollenes svar på mitt innlegg. :)

 

Vel, det jeg lurte på var om det lå i innstillingene som arkivverket disponerte, slik at de kunne tillate det, men som du ser i #20 så har jeg sjekket med Invison Power Services  (altså de som er ansvarlige for produktet - som du sier) og konstatert at de har fjernet muligheten for redigering av BBCode. 

Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.