Gå til innhold
Arkivverket

Korleis registrere forkortingsteikn?


Torodd Kinn
 Del

Recommended Posts

For eksempel i dei fleste innførslene her ...

 

SAB, Kinn Sokneprestembete, Ministerialbok nr. A 3, 1785-1821, s. 326
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070510620121

 

... står det Hust + eit forkortingsteikn for ru(e). Det er opplagt at det betyr 'hustru', men korleis skal det registrerast?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Ikke godt å si hva tegnet står for, men er ikke "hustr." greit nok? Jeg har ikke sett eller hørt noen regler for det. Det hadde vært fint om noen fra DA kunne svart, da det sikkert er flere som lurer på dette.

 

Mvh Unni Løvlien., kildereg.koordinator for Slekt og Data Hedmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet skal det registreres slik det står, dvs. i forkortet form. 

 

I KYRRE 2.0 har vi åpnet for at forkortelser kan utvides, da vil det se slik ut: Hustru !Hust! 

Men slike utvidelser av forkortelser skal brukes med varsomhet for hva er isfåfall den riktige skrivemåten for utvidelsen, Hustru eller Hustrue og tilsvarende for gbr for gårdbruker, skal det skrives gårdbruker, gardbruger, gaardbruker eller gaardbruger?

 

KYRRE 2.0 er ikke lansert enda, så enn så lenge holder vi oss på gammel praksis, dvs. ikke utvide forkortelsene, men skrive slik det står.

Les mer om KYRRE 2.0 på nettsidene http://arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Om-Digitalarkivet/Kilderegistrering/Registrere-kirkeboeker/Hoering-av-Kyrre-2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det er greitt. Vi har jo lært at vi skal registerere alt slik det står. Jeg trodde det gikk mer på hvilket tegn som skulle brukes, og jeg foreslo punktum. Men dette kan sikkert Torolf Kinn si noe mer om.

 

Mvh Unni Løvlien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/14/2017 at 11:32 AM, Anette S. Clausen said:

I utgangspunktet skal det registreres slik det står, dvs. i forkortet form. 

 

 

Men problemet er at det er brukt eit forkortingsteikn, og det finst ingen måte å registrere det på, slik det står.

 

Sjå bildet. Her står det greitt Hust, og så er det noko etterpå, som ser ut som ein liten opphøgd r med strek under. Det er dette etterpå som er problemet: Korleis skal vi skrive det?

hustru.PNG

Endret av Torodd Kinn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager jeg misforstod. Ikke transkriber forkortelsetegnet når det er opphøyde bokstaver eller bølge over bokstav el. Skriv kun Hust. 

 

Forkortelse med : transkriberes som punktum.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
På 15.3.2017 den 20.09, Torodd Kinn skrev:

Men problemet er at det er brukt eit forkortingsteikn, og det finst ingen måte å registrere det på, slik det står.

 

Sjå bildet. Her står det greitt Hust, og så er det noko etterpå, som ser ut som ein liten opphøgd r med strek under. Det er dette etterpå som er problemet: Korleis skal vi skrive det?

hustru.PNG

Her står det egentleg &Hustr.

Når Torodd skal transkribere dette, skal han då berre skive Hust, og ikkje &Hustr. som eg ville ha skrive?

Amerikanarane skriv &-teiknet på same måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Vi har diskutert det tidligere.

Jeg mener at konklusjonen ble at det skal registreres slik: og Hustr.

 

Mvh Unni Løvlien, kildereg.koordinator i Hedmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Du skal skrive Hustr. Ikke lage til noen strek med en r over (noe som sikkert vil være utfordrende og ikke mulig å søke etter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.