Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å tyde Leil familiemedlemmer's militære opplysninger fra HIRSH


Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Hei , er det noen som vil hjelpe meg å tyde all denne informasjonen på vedlagte vedlegg som angår alle disse Leil familie medlemmenes militære opplysninger . Dette er hentet fra Hirsh . Jeg har også lagt dette ut på forumet for tydehjelp , men uten foreløpig respons . Leil informasjonen hos  Ovenstad , har jeg hentet ut . 

 

Jeg forstår liit av dette , men ikke nok til at jeg får den helhetlige sammenhengen i denne informasjonen . 

På forhånd tusen takk for flott hjelp igjen . 

LEIL.jpg

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trolig noe feil vedr. Hans Jensen Leyel/Leiel/Ley.  Hvis han er født i 1637 så passer det ikke at han får avskjed med pensjon 10.2.1721.  Ingen stod i tjeneste i militære til de var 84 år.  (Kapt.des armes 70 år gml og p.lnt 74 år gammel).  Jeg vil tro at fødselsår er minst 20 år feil. Sønnen skriver i 1758 at han har måttet understøtte faren fra 25.2.1737 og 17 år deretter.  Det betyr vel at faren er død litt før arkivsaken 26.7.1758. Neppe 101 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Leif Salicath skrev:

Det er trolig noe feil vedr. Hans Jensen Leyel/Leiel/Ley.  Hvis han er født i 1637 så passer det ikke at han får avskjed med pensjon 10.2.1721.  Ingen stod i tjeneste i militære til de var 84 år.  (Kapt.des armes 70 år gml og p.lnt 74 år gammel).  Jeg vil tro at fødselsår er minst 20 år feil. Sønnen skriver i 1758 at han har måttet understøtte faren fra 25.2.1737 og 17 år deretter.  Det betyr vel at faren er død litt før arkivsaken 26.7.1758. Neppe 101 år gammel.

 

Tusen takk for svar Leif , ja det er endel som skurrer her hos Hirsch , derfor skulle jeg gjerne ha fått tydet denne siden så jeg kunne ha korrigert informasjonen opp imot Ovenstad.

 

Legger ut klipp fra Ovenstad som omhandler den samme Hans Jensen Leil ( bror til Willum Jensen Leil , en annen bror skal ha vært en Jacob Leil ,uten at jeg har funnet noen militær karriere på ham ) . Disse 3 brødrene må være født på 1660 / 70 tallet , og deres foreldre var Jens Willumsen Leil og Dorte Christoffersdatter Vench

 

Hos Hirsch så omtales Kaptein Arne Leyel som sønn til denne Hans Jensen , dette er feil . Arne Willumsen Leil var sønn av Willum Leil , og tok over Arneberg søndre etter sin far 

 

Hos Ovenstad så blir denne Hans Jensen begravet den 4 juni 1734 ved Ottestad på Stange . 

 

Her skulle jeg gjerne ha fått tak på skiftet etter ham for å finne navn på hustru og barn , noen som vil hjelpe meg ? 

 

På forhånd tusen takk , for innspill . svar og hjelp . 

 

ovenstad 1 – Kopi.jpg

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.