Gå til innhold
Arkivverket

Dødsfallprotokoll for Akershus


Stein Olsen
 Del

Recommended Posts

Hei

Jeg lurte på om dere kan hjelpe meg å finne ut når mine tippoldeforeldre døde og hvor de ligger begravet. Min tippoldefar Johan Hansen født 12. desember 1842. Han ble døpt i Aurskog kirke 26. desember 1842. Han giftet seg med min tippoldemor, Kajsa Pedersdatter, i Aurskog kirke i 1868. Min tippoldemor er født i Gunnarskog på et sted som heter Allstakan i Sverige 28. august 1839 døpt 1. september 1839. Hun reiser fra Allstakan og havner i Skillingmark et sted som heter Hongstad. Hun melder flytting fra Hongstad til Blaker i Aurskog i 1867.

Etter folketellingen for 1900 lever begge to og bor i Nes i Akershus.

Når jeg ser i folketellingen for 1910 er han enkemann og bor hos sin yngste datter.

Det skulle glede meg om noen kunne hjelpe.

Folketellingen for 1900

https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037040006637

Folketellingen for 1910

https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036377004277

Jeg har sett igjennom alle scannede kirkebøker for Nes, Urskog og Sørum uten å ha funnet dem. Jeg har vært på besøk på Nes kirkekontor samt Sørum og Aurskog kirkekontor for å ta en titt på de bøkene de har. Jeg klarte ikke å finne dem der heller. I tillegg har jeg prøvd Arkivverket den 19. februar, brukernes eget forum, hvor jeg til dags dato har hatt 126 visninger og ingen svar. Jeg lurer på om informasjonen jeg søker ligger i kirkebøkene de respektive kirkekontorene har levert til dere og som eventuelt ikke har blitt scannet ennå.

Det skulle glede meg om noen hos dere kunne hjelpe meg med å finne svar på spørsmålene mine.

På forhånd takk

Mvh

Stein Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Odd Halvorsen

 

Tusen takk for at du oversendte meg dødsfallsprotokollene.

 

Jeg har nå gått igjennom protokollene, men søket gav ingen resultat under Aurskog ei heller Nes.

 

Jeg har vært på Nes bibliotek for å se om de hadde folketellingene fra 1900 til 1910 for å se når de flyttet fra Karlstad gård i Nes. Biblioteket hadde kun for 1900. Det hadde vært artig og visst når de flyttet fra Nes og til Skaaningsrud, Den gangen tilhørte Skaaningsrud Urskog.

 

I dag tilhører Skaaningsrud Sørum. Har dere dødsfallsprotokoller fra Sørum, perioden 1900 til 1930, som ikke er skannet ennå? Jeg mistenker nå, at de kan ligge begravet på Blaker kirkegård.

 

På forhånd takk.

 

Mvh

Stein Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Fra Sørum lensmannskontor har vi ikke mottatt noen dødsfallsprotokoller. Av materiale knyttet til dødsfall/skifte har vi kun mottatt registreringsprotokoller. De protokollene som er eldre enn 60 år kan lånes opp og gjennomgås på vår lesesal.

 

Sørum tinglag lå under Nedre Romerike sorenskriveri frem til 1913, så skiftesakene fra Sørum frem til da vil ligge i dette arkivet. Som du så av det tidligere oppgitte søket i digitalarkivet, er det bare skifteforhandlingsprotokollene og skifteutlodningsprotokollene som er lagt ut på nett. Vi har ikke mottatt noe dødsfallregister for den aktuelle perioden, men dødsfallslister kan lånes opp og gjennomgås på vår lesesal. Etter 1913 tilhører Sørum Nes tingrett, og dette materialet ligger altså på nett, jf. det tidligere oppgitte søket i digitalarkivet.

 

Alle kirkebøker som vi har mottatt fra prestekontorene i Nes, Aurskog og Sørum er skannet og lagt ut på digitalarkivet.

For opplysninger om selve gravplassen, kan man forsøke å ta kontakt med gravferdsetaten i den aktuelle kommunen.

 

Vennlig hilsen

Vigdis Andersen, Statsarkivet i Oslo

 

Endret av Vigdis Andersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.