Gå til innhold
Arkivverket

Jens Fredriksen (ca.1720+1798) gårdbruker på Vien i Hobøl, Østfold Søker slekten bakover for han og kona.


Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

https://media.digitalarkivet.no/kb20060927030726

 

Jens Fredriksen skal ha vært gårdbruker på gården Vien i Hobøl fra ca. 1754 til 1789. Han giftet seg i Kråkstad, Akershus 31.1.1745 med Inger Tostensdatter. Både Jens og Inger døde med få måneders mellomrom i Hobøl i 1798. Jens ble gravlagt 20 mai, 78 år (ergo født ca.1720). Inger ble gravlagt 23 juli, 75 år (ergo født ca. 1723). Dessverre klarer ikke min PC å knytte disse dataene opp mot lenker.

 

Så vidt meg bekjent finnes ikke bygdebøker for Hobøl med oversikt over gårder og slekter.

Jeg søker opplysninger om slekten bakover for dette ekteparet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens sin far mener jeg er Friderich Jensen Jevik/Giøvik og Johanne Bentsdatter Stokstad.

 

Jeg vet ikke hvor Friedrich er fra,men kona Johanne er fra Stokstad i Kråkstad.

 

Har følgende barn på dem Jens f.ca.1719 i Kråkstad      d.1798 på Wien,Hobøl

                                            Ingeborg f.1723 på Jevik,Kråkstad     d.1789 på Greverud,Kråkstad

                                            Bent f.1724 på Jevik,Kråkstad  d.1803 på Vatten,Spydeberg

                                            Anne f.1727 på Jevik,Kråkstad  d.lever i 1794 når hun blir enke på Rustad,Enebakk

 

 

Friedrich Jensen dør på Rustad i Enebakk i 1760 og er 84 år når han gravlegges. Kona Johanne dør på Rustad i 1771,84 år gammel.

 

 

mvh. PerA

 

 

                                            

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var mange interessante opplysninger, og lenken til tidligere debatt om samme emne ga meg mye nytt, så hjertelig takk for innspillene.

Det er vel å anta at Friderich Jensen (ca.1676+1760) var gårdbruker på Jevik i Kråkstad, og at de på sine gamle dager tok opphold på Rustad i Enebakk. Kan hende bodde de hos noen av barna?  Bygdeboka for Kråkstad skriver lite om brukerne på Jevik, så der finner vi ingen Friderich Jensen.
Sønnen Jens som var gårdbruker på Vien i Hobøl ca.1754-1789 bodde nok før dette på farsgården Jevik i Kråkstad, flere av barna er jo født der.

Konen til Friderich, Johanne Bentsdatter - som fra gården Stokstad i Kråkstad - var sikkert datter av den Bent Bentsen som bygdeboka omtaler på Stokstad.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.