Gå til innhold
Arkivverket

Register over dåpsattester Vågan prestegjeld


Cato Melby
 Del

Recommended Posts

Slekt og data har en lenke til  Register over dåpsattestar for Vågan prestegjeld 1748-1856 som bringer meg til digitalarkivet, men der finner jeg ikke noe dåpsattestregister.

Er det noen som kjenner til dette registeret som jeg har prøvd å finne? Om det finnes, hvor kan jeg få tilgang til det?

 

digitalarkivet-icon.png Register over dåpsattestar for Vågan prestegjeld 1748-1856 (Vis detaljer) lenkerote_ikon.png lag_bokmerke.png edit-icon.png 
Kategori: [Hovedsiden] » [Slektshistoriske kilder i Norge] » [Nordland] » [Vågan] » [Kirkebøker] 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hallvard Bragstad skrev:

Finnes dette registeret som avfotografert kilde i Digitalarkivet?

Det finnes i den gamle versjonen til Digitalarkivet. Anne-Grethe Syvertsen har lagt ut linken til registeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kopi: Om kilden

Både ved Riksarkivet i Oslo og statsarkivet i Trondheim ligger det forskjellige typer attester med
opplysninger om døpte i Vågan prestegjeld. Det er systematisk gjennomgått mange forskjellige typer
arkiv for å prøve å samle det som er bevart. Mye ligger i skiftearkivet til sorenskriveren og revisjonen
vedrørende skiftevesenet. Attester ble lagt ved for å bekrefte alder og arvinger i forbindelse med
skifter. Det tidligste bevarte dekker året 1748, men hovedtyngden gjelder for slutten av 1700-tallet
og 1820-30-tallet.

Om registreringen

Det er Erlend E. Mæhlum (DIS-Buskerud)som har registrert materialet fra bilder av originalene. Dette
skjedde fram til juli 2010. Per-Olav Broback Rasch (DIS-Salten Slektshistorielag) har stått for
korrekturen som ble ferdig i februar 2011. Totalt 167 hendelser.

DIS-Salten Slektshistorielag, april 2011

 

Kopi fra dokumentasjon om kilden: http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&gardpostnr=1&personpostnr=1&sidenr=1&filnamn=dp18651748&visdok=vis

 

Endret av Anne-Grethe Syvertsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.