Gå til innhold
Arkivverket

Skreddermester Peder Hansen Loss på Strømsø, første halvsdel av 1700-tallet


svein b. lie
 Del

Recommended Posts

Kan noen hjelpe med informasjon om:

Skreddermester Peder Hansen Loss bgr. Strømsø 14.12.1754, borgerbrev 1723, bolig i Forgaden i 1729. 

Kone Michol Christensdtr bgr.Strømsø 07.12.1764.

Ønsker alle mulig opplysninger.  Forfedre. Hvor kom de fra? Skifter, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder Hansen Loss skal ha blitt født ca 1705, muligens i Os hvor hans far var res.kap. (Hans Pederssøn) og mor het Anna Jensdatter Loss.

Det var nytt for meg at han skal ha vært gift med Michol Christensdatter - begr. 7.12.1764, men Michol er også brukt på etterkommere.

 

Han var 1) gift med en Pedersdatter med barna Karen døpt 3.des.1724 i Strømsø, Hans døpt 26.okt.1726 i Strømsø, Boel døpt 21.feb.1729 i Strømsø, Rachel døpt 2.jan.1733 i Strømsø og Anne Maria f. c1734 i Strømsø (død samme år). Peder ble gift 2) 15.jul.1737 i Bragernes med Petronelle Christine Buchtrup 1717-1780.  Det er også mulig at han var gift enda en gang tidligere og i boken Familien Hofgaard nevnes at han var 1) gift med Michol. Her er det litt å ta tak i.

 

Med Petronelle Christine Buchtrup fikk han barna Peter Fogh døpt 16.jun.1739 i Strømsø, Christen døpt 30.mar.1740 i Strømsø og muligens en Hans som dog er usikker.

 

Barna ble gift inn i kjente Drammensfamilier med mange etterkommere.

 

Kilder bl.a. Steen Thomsens efterlysninger i dansk genealogi/slægstforskning, Familien Hofgaard, skifter og kb.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere begge

Til Grethe:  Skiftet du fant er for Peders sønn, Hans Pedersen Loss f.1726

 

Til Leif:  Merkelig at Peder er gift flere ganger.  Kona, Michol, dør jo etter Peder selv.  Var det skilsmisser den gangen?

Selv dør jo Peder på Stømsnes, ikke Bragernes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lenge siden jeg jobbet med Loss, men må prøve å følge opp litt her.

 

Skifte etter Petronelle Christine 12.mar.1780 - ektemann Peder Christian Loss http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=sk06021682&gardpostnr=24&personpostnr=140&merk=140#ovre

 

Det er dessverre slik at morens navn ikke fremgår av kb for de første barna, men det er mulig at det er Michol som er mor til Peter Fogh Loss som døpes 16.mai1739 https://media.digitalarkivet.no/kb20061219630031

Da er kanskje ekteskap 15.jul.1737 en feil hvis ikke presten har skrevet forrige hustrus navn i kb.

 

Ekteskapet 15.jul.1737 med Pernelle Buchtrup https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/327/pv00000001345044

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Leif

 

I noen gamle notater jeg har fra Vigerust-net over befolkning i Drammen på 1720-tallet finner jeg oversikt over

en brannskatt oppkrevd av Danskekongen i 1729 (København brant 1728):

Strømsø: Peder Hansen, skredder

Bragernes: Peter Loss, kjøpmann

Som du ser bruker Peder ikke navnet loss og Peter ikke navnet Hansen.  Ekteskapet til Peter Christian Loss er nok sistnevnte.

Skredderen som jeg er ute etter hold seg nok til sin Michold livet ut.

Jeg fant også at en linje på nettet om at Peter skulle være død etter 1768.  Min skredder Peder er gravlagt Strømsø 14.12 1754.

 

Om de to er i slekt vites ikke.  Vigerust-net er for tiden under omarbeidelse og ligger nede.

med hilsen Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Svein.

 

Du har nok rett i at dette er to forskjellige personer.

 

Selv om det er litt off case vil jeg gjerne korrigere Peder Christian Loss sin hustru Petronelle Christine som trolig skal hete Buchoff. Hun og mannen nevnes i Skifteregisteret for Tønsberg i skifte 5.des.1737 etter Karen Pedersdatter Helles og mannen Ole Lorentzen fra Holmestrand.  Hun kalles halvsøster av Karen.

 

I skifteregisteret for Tønsberg nevnes også Anne Margrethe Buchoff gift med Jørgen Jensen Samsing fra Nøtterøy.  Mulig familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.