Gå til innhold
Arkivverket
Mette Førsund

Finner ikke Oskar Johannes Pet(t)ersen i 1910-tellingen

Recommended Posts

Mette Førsund

Oskar Johannes Petersen ble født 30.05.04 i Bangsund, døpt 21.08.04 i Klinga kirke og konfirmert 12.10.19 i Klinga kirke. Men jeg kan ikke finne han i 1910-tellingen, kan noen hjelpe?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Torodd Kinn

Hei, og velkommen på forumet!

Her ville det vere nyttig med namn på foreldra.

tk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mette Førsund

Mor er Johanna Karoline Henriksdatter (f. 09.04.1878) og far  Olu(a)f Høi(j)er Pe(t)tersen (f.1871). Har funnet ham med litt ulike navn, tror det har vært vanskelig å tyde håndskrevne ting. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mette Førsund

Kjempefint, takk skal du ha! Kom ikke på at han kanskje brukte dette etternavnet. Dette stemmer bra, for jeg har sett at to av søsknene var bortsatt mens moren jobbet som hushjelp i Sør-Trøndelag. Har tidligere funnet at faren utvandret til Minnesota  09.05.1906 , så det er litt pussig at han og kona sto oppført med flytting til Skien i 1914. Trodde ikke det var vanlig at folk tok den lange reisen flere ganger?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mette Førsund

Har sett oppføringen før, men ikke fått med meg at hun sto som enke. Hvis mannen egentlig dro til USA, var det kanskje enklere å oppgi statusen "enke"?

Tusen takk for god hjelp!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Paul Aage Aasheim

Det var også en søster som het Ingrid Ovidia i søskenflokken: https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000009536424

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Paul Aage Aasheim
Skrevet (endret)
På 14.3.2017 den 19.53, Sven Hjortland skrev:

Det må være noe rart med kildematerialet hvis en leser den skannede protokollen.... På linjen under fremgår det nemlig at deres datter, i en alder av 12, tolv år, skal emigrere alene til Amerika, så langt jeghar klart å tyde teksten... Eller er det som det har blitt fortalt at far hadde reist over og at mor og datter skulle reise senere, men ble forhindret pga. av utbruddet av 1. verdemnskrig?  Men i så tilfell virker det merkelig at foreldrene skulle flytte til Skien?

Endret av Paul Aage Aasheim
Nye opplysninger

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum
21 minutter siden, Paul Aage Aasheim skrev:

Det må være noe feil her i kildematerialet hvis du går til den skannede protokollen.... På linjen under fremgår det nemlig at deres datter, (og min kones mormor), i en alder av 12, tolv år, emigrerer alene til Amerika så langt jeg klarer å tyde teksten... Kan det hende at de enten har "pyntet" på teksten eller at kirkebokføreren har misforstått? Far har emigrert men mor og datter flytter til Skien? For øvrig dukker Helga Petrine opp igjen i i Klinga i kirke på Bangsund som konfirmant i 1917...

Det må være feil ja.

Oluf dro til Amerika i 1906.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mette Førsund

Tusen takk for disse innspillene, de er til god hjelp for meg. ☺️ Har ennå mye å lære, skjønner jeg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.