Gå til innhold
Arkivverket

Hanne Louise Johandatter, født 7.mars 1893 i Eidsberg


Jan Haugerud
 Del

Recommended Posts

Jeg har problem med å finne farfar og farmor til Hanne Louise, det kan ha noe å gjøre med at hun i følge kirkeboken er et uekte bare

Alt jeg klarer å finne ut om faren er fra Kirkeboken (SAO, Eidsberg prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0013: Ministerialbok nr. I 13, 1890-1901, s. 18) for Hanne Louise sin fødsel/dåp: https://media.digitalarkivet.no/kb20060905030587

 

Bosted ved fødsel er Slitribraaten i Eidsberg (Østfold), men jeg vet ikke om det gjaldt faren som er ungkar, løsarbeider og jeger

Faren heter Johan Peder(sønn) og er i følge moren til Hanne Louise født i 1867 og kanskje fra Sletner, men her stopper det opp for meg da jeg ikke klarer å finne ut mer om Johan. Har trålet gjennom mange kirkebøker og søkt i folketellinger uten suksess

 

Hanne Louise skal være gravlagt i Skjønne kirke, Nore i Numedal 6.juni 1923 og var gift med min oldefar Oskar Ingvald Nikolaisen som i FT1910 var å finne her https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036341004358, begge het da Rognemyr. Min bestemor Kirsten Rognemyr (gift Nordvang) er født 10 mai 1917

 

Noen som har noen tips eller triks? Takknemlig for all hjelp!

 

Mvh

Jan

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bosted Slitubraaten gjelder nok for moren. Faren kalles Johan Peders. Sletner som vel er hans bosted. Under anm. står det at han skal være konfirmert i Skiptvet, men det er alltid vanskelig med "uekte fedre". 

Har du sjekket om de kan ha giftet seg senere ? 

 

Endret av Kari Sandberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skal ha vært gjennom de viede. Og nå har jeg lett gjennom konfirmerte i den ene kirkeboken jeg finner for aktuell periode og kirke: "SAO, Skiptvet prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0009: Ministerialbok nr. 9, 1878-1900, s. 77"

 

Fant dessverre ikke Johan der , men får ta en titt igjen i morgen med våkne øyne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen og tusen tall for oppfølgingen!

Men jeg finner ikke Johan på den linken du oppgir, er det noe jeg ikke ser?

 

Kanskje informasjonen fra datterens dåp ikke stemmer 100% for Johan Peders.

Jeg finner to aktuelle nabogårder, Slitu og Sletner, som peker meg til området vest for Mysen

58c921e70fe35_SlituogSletner.thumb.JPG.8ce3337caa94e47d54ec2fd7c7a42c5e.JPG

 

Nærmeste kirke er ikke Skiptvet, men så vidt jeg kan ser er Eidsberg, Hærland og Askim kirke nærmere.

Tenker jeg tar en runde gjennom kirkebøkene for disse kirkene etter konfirmanten Johan Pedesr. rundt sånn ca 1883

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La bare inn lenken til konf. i Skiptvet for å gjøre det enklere.

Nå er ikke Johan Pedersen noe uvanlig navn - han kan jo også ha et dobbeltnavn. Sletner var hans bosted ved Hanna Louises dåp, men han kan jo være hvor-som-helst-ifra. Det kan bli vanskelig å få dokumentert farskapet - ofte blir det bare gjetninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hintet, absolutt interessant!

Tok et søk på gårds og bruksnummeret for Eidsberg uten treff i kartet, men fant allikevel en grunnboksreferanse.

 

På www.seeiendom.no har faktisk Sletner (i kartet over) gårdsnummer 13 og bruksnummer 1 (ikke 12 som i tellingen) samt adresse i Tenorveien og det matcher bra med tellingskretsen, dette ser lovende ut :-) Igjen stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vel anta at JP på Sletner i 1891 er riktig person. Det står at han er "hørende til familien", men hva menes med det ?

 

I FT 1900 og 1910 bor det i Eidsberg en Johan Pedersen f. i Skiptvet.  Født 2.6.1869, og ifølge konf.listen Skiptvet (tidligere lenke) er han døpt Johan Sigvard. Finner også Johan Sigvards vielse i Eidsberg i 1898. 

1910:

https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036351002364

 

Finner fam. på Sletner i Eidsberg gårdshistorie, b. I,  men ingenting om JP. 

 

 

 

 

 

Endret av Kari Sandberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at det på Riksarkivet/Statsarkivet i Oslo befinner seg mannskapsruller som kanskje kan hjelpe deg i jakten på riktig person. Jeg har kopi av de eldste rullene for Eidsberg, men kan ikke se noen Johan Pedersen som passer i disse. Antagelig er han da innført i rullen for Skiptvet. Finnes han i den rullen, så vil det antagelig stå opplysninger om senere bosteder. At det står at han er Jæger, kan også tyde på at han var innrullert ved dåpen i 1893.

Endret av Erlend E. Mæhlum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til at Johan Pedersen på Sletner i FT 1891 er ført som "logerende hørende til familien", har jeg forsøkt å se litt på hvem Hans og Anne Karoline Lund var.

 

Finner at de giftet seg i Grønland, Kristiania den 6. juni 1885: https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:N7BJ-YN7

 

Tenkte de evt kunne være søsken eller tante/onkel til Johan Pedersen, men deres foreldre var hhv Gunerius Hansen Lund og Syver Ingebretsen.

 

I følge dåpen som ble funnet for Johan Peder Pedersen, f. 6.3.1869 i Skiptvet, var hans foreldre Hans Pedersen og Johanne Marie Christensdatter.

 

Finner dermed ingen umiddelbar familierelasjon til hovedpersonene på gården...

 

Legger for øvrig merke til at Anne Karoline Lund er en av fadderne til Hanna Lovise i1893, da ført som Anne Karoline Syversdatter.  Så relasjonen til Sletner blir jo da opprettholdt.

 

Mvh Bente

Endret av Bente L. Skjager
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for all oppfølging, tenkte å følge noen av sporene videre i kveld

 

Jeg tok en sjekk på moren til JP sitt barn født 1893 i folketellingen for 1900 og ser at mor og datter er leietakere på Søndre Moen uten at JP bor der, så forholdet mellom mor og far er nok brutt på dette tidspunktet

 

58ca5c1b04f11_HannaLoviseJohansdatterogmoren-bostedFT1900.JPG.225f613c205d95d39dd3ff20ded21651.JPG

Endret av Jan Haugerud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Pedersens sønn, Johan Peder, er i 1910 gårdbruker på Karlsrud i Skiptvet. Han befinner seg også der i 1891. 

 

 

Endret av Kari Sandberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.