Gå til innhold
Arkivverket

Nytt skanna arkivmateriale 15/3-2017: FT1875, Lassens samlinger m.m.


Kristian Hunskaar (Arkivverket)
 Del

Recommended Posts

Det har blitt publisert mye skanna arkivmateriale de siste dagene; følg med på nyeste utlagte kilder for full oversikt. Vi nevner spesielt:

 

Vi arbeider med å oppgradere våre programvarer for indeksering av skanna arkivmateriale. Arbeidet er ikke ferdig, men vi har allerede kunnet ta i bruk nye muligheter til å publisere før vi indekserer. På denne måten kan vi raskere gjøre mer skanna arkivmateriale tilgjengelig og heller komme tilbake til indeksering ved en senere anledning, hvis vi har kapasitet til det. Fram til nå har indeksering vært en forutsetning for å kunne publisere, så her utvider vi flaskehalsen betraktelig (helt borte blir den ikke).

 

Når vi publiserer uten indeksering, må du som bruker starte på første bilde og bla deg rundt i kildene uten hjelp av innholdssider eller filterfunksjonen. Når kilden består av et begrenset antall bilder, vil dette sikkert gå greit - omtrent som å snurre en mikrofilm "i gamle dager". Når kilden består av flere hundre bilder, blir behovet for indeksering og hjelp til fremfinning internt i kilden større.

 

Kilder som publisert uten indeksering, vil ha tomme innholdssider, slik som denne. Kommer du til en slik side, må du tilbake til trefflista og heller velge "Første side". Ved neste oppdatering av visningsprogramvaren vil vi deaktivere lenker til tomme innholdssider, slik at forhåpentlig ingen skal bli forvirret av dette. Inntil denne oppdateringa er på plass, vil også "bla"-lenker i Finn kilde feile, når den aktuelle kilden ikke er indeksert.

 

I denne runden er det særlig Lassens samlinger og tollregnskapene som er publisert uten indeksering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleden var stor angående Lassen -men

kommer ikke inn på det nye som er lagt inn på Lassen.

Noe mangler nok der, før vi kan bruke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Wenche Hillstrand skrev:

Gleden var stor angående Lassen -men

kommer ikke inn på det nye som er lagt inn på Lassen.

Noe mangler nok der, før vi kan bruke den.

 

Jeg finner ikke noe som feiler. Kan du være helt konkret på hva du ikke kommer inn på?

 

Legg merke til hva jeg skriver i første innlegg om tomme innholdssider, og at du må gå inn via "Første side".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

 

Jeg finner ikke noe som feiler. Kan du være helt konkret på hva du ikke kommer inn på?

 

Legg merke til hva jeg skriver i første innlegg om tomme innholdssider, og at du må gå inn via "Første side".

Takk for svar.

Ok, jeg overså den linjen. Da er den OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.3.2017 den 9.00, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Vi arbeider med å oppgradere våre programvarer for indeksering av skanna arkivmateriale. Arbeidet er ikke ferdig, men vi har allerede kunnet ta i bruk nye muligheter til å publisere før vi indekserer. På denne måten kan vi raskere gjøre mer skanna arkivmateriale tilgjengelig og heller komme tilbake til indeksering ved en senere anledning, hvis vi har kapasitet til det. Fram til nå har indeksering vært en forutsetning for å kunne publisere, så her utvider vi flaskehalsen betraktelig (helt borte blir den ikke).

 

 

Dette var et særlig godt valg av dere! Nærmest pose&sekk-løsning. Applaus :)

 

Jeg håper dere nå vil priorietere å re-publisere kilder som tidligere har vært tilgjengelig, og da særlig landsomfattende kilder som f.eks skoskatten 1711 (og de tilhørende fogderegnskapene pro-1711).

 

At enkelte kilder blir uten indeksering en stund tror jeg de fleste kan leve godt med. Når vi klarer å finne frem i uindekserte rettsprotokoller, så bør vi være i stand til å finne frem i andre kilder også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jørgen M. Steen skrev:

Jeg håper dere nå vil priorietere å re-publisere kilder som tidligere har vært tilgjengelig, og da særlig landsomfattende kilder som f.eks skoskatten 1711 (og de tilhørende fogderegnskapene pro-1711).

 

Skanna arkivmateriale som allerede er indeksert, herunder fogderegnskapene, må gå gjennom "den gamle kverna". Vi starta 2016 med omkring 2,7 millioner indekserte, men upubliserte bilder. Nå er vi nede i 800 000 bilder som er indeksert, men ikke publisert. Her har FT1875 hatt førsteprioritet de siste månedene, men nå er vi altså ferdige med den. Det gjenstår 60 - 70 000 indekserte folketellingsbilder som vi skal forsøke å gjøre oss ferdige med før påske, og deretter vil fogderegnskapene ha prioritet blant indekserte, men upubliserte bilder. Men til tider må vi legge til side alt arbeid med indekserte, men upubliserte bilder; det kan være nylig skanna arkivmateriale som det av ulike årsaker haster å få publisert, og det kan også være "spesialprosjekter" på metadatasiden, f.eks. at vi i april skal ha full gjennomgang av de såkalte emneknaggene som alle kilder i Digitalarkivet er tagget med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.