Gå til innhold
Arkivverket

"Reiseskannar" / "Lommeskannar"


Harald L. Bakke
 Del

Recommended Posts

Eg meinar å ha lese ein stad at det finst små skannarar  ein lett kan ta med seg "i lommen" som kan brukast til å skanne bilder med og lett kan takast med om ein er feks. er på besøk hos nokon og vil skanne bilder frå album etc.

 

Nokon som har erfaring med desse og kan gje ei enkel forklaring på korleis desse virkar og evt link til kvar desse er å få tak i, evt kva sort vil du anbefale dersom det er fleire typar på markedet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skaffet meg for noen år siden en håndskanner, som en list som jeg ruller over objektet.

 

Erfaringen min er ikke optimal, den kan skli litt så skanningen blir ujevn. (Er kanskje mitt håndlag?)

Jeg har endt opp igjen med å bruke fotoapparat. Det er i alle fall raskere hvis større mengder skal digitaliseres.

Det er jo hele tiden snakke om kost/nytte - pris/kvalitet/hurtighet....

Jeg har testet noen dedikerte skanneprogrammer til mobil. Virker lovende, men jeg synes de ble for mange "klikk" for hver skanning, og det tok for lang tid.

Men om du snakker om "det ene bildet" betyr jo ikke tid noe.

 

http://www.ebay.com/itm/VUPOINT-VuPoint-Magic-Wand-Hand-Scanner-Purple-PDS-ST415PU-VP-/252812919567?hash=item3adcd3030f:g:e4QAAOSwepJXZL3a

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingar, det er med dette som det meste anna viktig å få andre si vurdering og erfaring før ein evt. invisterer i nytt og ukjent utstyr.   ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om den ikke tar store bilder - så er det bare å skanne flere ganger og sette de sammen med ICE etterpå. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne er håndholdte skannere pr i dag basert på smartmobil (og intet annet). Det fins en flora av skanne-app-er f eks for Android. Noen er enkle og kanskje ikke så gode, men de beste tar automatisk vare på en rekke funksjoner, som å rette opp perspektivet, klippe vekk uryddige kanter, justere kontrast, forbedre skarpheten og samle bildeserier i pdf-dokumenter. Noen krever manuell styring, noen gjør det automatisk, og noen av de automatiske lar seg dirigere litt. Hvilken app en skal gå for avhenger av eget behov og smak.

 

Men med en app på mobilen kan en skanne inn en hel bok ganske effektivt og med det beste resultat, med bedre bildekvalitet enn mye av det vi slektsfoskere finner av materiale på nettet (med en rimelig god kameramobil). For noen år siden valgte jeg app-en som heter CamScanner, men som sagt, det er mange derute, og kanskje np noen bedre enn den,

 

Og så lærer en seg en del praktiske triks. Jeg legger mpbilen på kanten av et bord, slik at linsa, som gjerne er ved øvre kant av mobilen, stikker fram (nedover) over bordkanten, samtidig som mobilen ligger støtt. Det som skal avfotograferes legger jeg på gulvet.  Dermed blir de to bildeplanene involvert parallelle, ingen grunn ikke å hjelpe skanne-app-en, På en eller annen måte må en sørge for noenlunde jevn belysning av materialet.

 

Dersom det er en bok en skal skanne, må en manualt bla fram en side, trykke på en knapp på mobilskjermen, for så å gjenta operasjonen for hvert bilde. App-en trenger ikke å gjøre etterproseseringen av bildet med en gang, så du bestemmer selv tempoet. En bør nok følge med på skjermen at bildene blir ok, men når en er i gang, og det er nok minne på mobilen, går det fortløpenede.

 

For at mobil og objekt (bok) skal ligge i ro, er trikset å feste mobil og bok i riktig posisjon med en bit dobbeltsidig teip, gjerne bare ei løkke laget av vanlig teip. Det skal ikke så mye til for at en kan bla og trykke uten at noe beveger seg.

 

På bibliotek og lignende steder, gjerne mer spontant, tar jeg vanlige bilder, passer på at de blir brukbare nok, og om jeg skal arkivere dem som dokumentasjon, tar jeg å forbedrer dem manuelt i en bilde-editor på PCen etterpå.

 

Men det fins programvare på PC som konverterer "rå" bildeserier til pdf-dokumenter med alle de funksjonene nevte app-er kan ha. Jeg mener det var ScanTailor jeg brukte en gang, et gratis og supert verktøy, der du i samspill med verktøyet kan få til det beste en kan få ut av bildene.

 

Håper nedskrivingen av mine erfaringer kan komme til nytte!  mvh eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig. PDF er basert på de samme standardene du nevner. Det som ofte skjer når en f eks skanner inn direkte til PDF (trykker PDF-knappen påskanneren) , eller printer ut en web-side til en pdf-fil for lagring, er at standard bildeoppløsning er satt til en for lav verdi. Her gjelder det å passe på, men desverre er det ikke alltid lett å styre det selv. Men med appene jeg snakker om er det mobilens bildekvalitet som bestemmer, oppløsningen blir ikke redusert, det er heller slik at bildeforbedringen høyner mobilkameraets evner.

 

e

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarte vel litt feil fordi jeg var opphengt i skanning av dokumenter. Fotografier fra album eller bildrerammer på vegg er langt mer krevende. Spesielt er reflekser av ulike typer vanskelig å håndtere og jeg tviler på at programvare kan løse alle slike problemer. 

Men

Familien er overlatt masse eldre fotomateriale til Nasjonalbiblioteket. De har digitalisert det og gjort det tilgjengelig på nett. Kona hadde avbildet mye av det samme med et rimelig digitalkamera, og de bildene har

ddejeg redigert for eget bruk. NB sine ble bilder bedre, men forskjellen var ikke stor som ventet, det var mest originalene som begrenset det hele.

 

e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her deler dere gode erfaringer. Takk!

 

Jeg har kjøpt et lite stativ som kan skrus fast i bordet. Der fester jeg mobilen hvis det er større serier som skal avfotograferes.

I tillegg har jeg kjøpt en blåtann-fjernkontroll, slik at jeg blar med den ene handa og klikker med den andre. Uten å måtte røre mobilen. Dermed øker hastighet/arbeidsflyt.

(Men som sagt bruker jeg mobilen som fotoapparat, ikke skanner. Men tror jeg må utforske dette mere....)

 

Eksempel: http://www.ebay.com/itm/Lightning-Adjustable-Table-Top-Copy-Stand-Mini-Monopod-for-DSLR-Digital-Camera-/361672938965?hash=item54356315d5:g:o10AAOSwRoxXnvas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til skanning av dokumenter bruker jeg en Canon P-215 som tar 20 ark på en gang og skanner begge sider hvis det står noe på de. Kan lagres i Jpeg, Tiff, PDF  Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skanning hjemme det gjør jeg med en bra skanner. Men når en må gjøre det på bibliotek, arkiv eller hjemme hos noen som ikke har eget utstyr er mobilen det enkleste. Det er jo også vad de fleste her skriver. Men det å bla og klikke med samme hånd (om man ikke har stativ) er litt kranglete. Jeg oppdaget att min mobil (Samsung Galaxy fra 2016) kan styres med munnen. Jeg holder bok og blar med en hånd, mobilen med andre og sier tydelig "smile" eller cheese" ;-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Niels Hegge skrev:

Skanning hjemme det gjør jeg med en bra skanner. Men når en må gjøre det på bibliotek, arkiv eller hjemme hos noen som ikke har eget utstyr er mobilen det enkleste. Det er jo også vad de fleste her skriver. Men det å bla og klikke med samme hånd (om man ikke har stativ) er litt kranglete. Jeg oppdaget att min mobil (Samsung Galaxy fra 2016) kan styres med munnen. Jeg holder bok og blar med en hånd, mobilen med andre og sier tydelig "smile" eller cheese" ;-).

Og arkivbetjeningen sier "hysj"... ;)

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.