Gå til innhold
Arkivverket

Oldine Jørgensdatter Tromsøe f ca 1803-1806


Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Holder på med slektsforskning for en venninne, og har kommet til Oldine Jørgensdatter Tromsøe født ca 1803-1806. 

Hun ble gift med Lars Olsen Hemre 25.01.1829. De fikk barna:

-Augusta Amalie født 07.01.1829 og gift med Johan Fredrik Mikkelsen 12.10.1855 i Lyngen. Det er disse min venninne

 skal videre på

-Ingeborg Maria født 18.08.1831

-Ole Andreas født 08.07.1836 og død som liten 

Jeg finner en Oldina Maria Jørgensdatter konfirmert i Tromsø 7.mai 1822 med far Jørgen Johnsen Tromsøe til far: 

 

https://media.digitalarkivet.no/view/9702/214

 

Har tidligere forsøkt å finne henne som døpt, og ut fra konfirmasjonen skulle hun jo være født ca 1805(ca 1806 i andre kilder).

Den eneste jeg finner i noenlunde nærhet av dette er født i 1803, med Jørgen Johnsen Erikjord til far:  

https://media.digitalarkivet.no/view/9700/53

 

Her ble en mulig bror Lars konfirmert i 1822 i en alder av 16 år(nr.2 og far ser ut til å være lensmann Jørgen Tromsøe??):

 

 

https://media.digitalarkivet.no/view/9702/216

 

Dette er ellers tatt opp på Slektsforum, men da tok jeg også med Oldines ektemann, men til nå har det ikke kommet inn noen

svar som har ført til noe:  http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=141466

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Tar opp denne igjen i håp om at noen vet noe mer. Har forsøkt å kontakte Statsarkivet i Tromsø hvor jeg har spurt om det finnes innrulleringermanntall

for Tromsø ca 1800-1850 medtanke på å finne ut mer om Jørgen Jonsen, men de svarer ikke. Jeg ruller gjerne mikrofilm senere, hvis det ikke er å finne

på internett

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må regne med at navneformene Olene, Oline og Oldine går noe om hverandre.  I Tromsø på den tiden var det ikke så mange Oldine Jørgensdatter med far Jørgen Jonsen.  Så det må være Oldine Maria som var født på  Eriksjorda (Sandvik) i 1803 av foreldre Jørgen (Kiergaard) Jonsen og Ane Marie Nielsdatter.  Jørgen satt på 6 mark, senere 3 mark, som han i 1791 hadde overtatt etter sin far Jon Jakobsen (bygselbruk).  Jørgen klarte ikke med sine lån så i 1809 måtte han oppgi plassen og forlot den, og flyttet muligens til Tromsø.  Barna finner vi senere noe spredt.  Jørgen sin slekt er kjent, men vi er usikre på hvem kona Ane Marie Nielsdatter var.  De giftet seg i 1790.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Hvor  finner jeg noe mer om Jørgens slekt?  Slet litt med å finne han ved 1801-tellingen tidligere, men jeg finner to Jørgen Jensen der da. Ingen av disse er

gift med Anne Marie Nilsdatter. Finner heller ikke Eriksjord eller Sandvik ved folketellingen 1801 for Tromsø. Leter gjerne etter slekt her selv, men hvor skal jeg lete? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg.  Eriksjorda og Sandvik lå og ligger på fastlandet litt sør for Tromsø.  Noe lenger sør ligger et annet Eriksjord.  Nå er det så at Eriksjorda og Sandvik var bruk under matrikkelgården Berg.  Så du må se under Berg.  Du finner Jørgen med familien mellom brødrene Peder Jonsen og Jacob Jonsen.  Men så er Jørgen feilaktig oppført som Jensen.  Og hans kone Ane Marie som Jensdatter, men Nilsdatter da de giftet seg og barna ble døpt.  I medlemsbladet Yggdrasil for Slekt- og lokalhistorisk forening i Tromsø ble for kort tid siden gjennom 6 nummer gården Berg beskrevet.  Så det er unødvendig at du skal legge ned et stort arbeid i dette.  Sender du meg din mail-adresse via Arkivverket (det går visst slik), skal jeg sende deg en kopi av det aktuelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svaret. Har iallefall forsøkt å sende  deg den e-posten via pm her, men jeg reiser bort i 14 dager fra i morgen av og da får

jeg vel ikke lest den før ca 23-24.09 hvis du ikke sender det til meg i dag da. Hadde vært fint å kunne ta utskrift, for å ta det med meg

til min venninne i morgen. Da vet jeg jo iallefall at jeg skal fortsette å lete i kirkebøkene for Tromsø og kanskje også i skiftene Det er jo

et godt utgantspunkt i første omgang. Vil jo gjerne sjekke originale kilder uansett

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoffet kommer i retur med beskjed at oppgitte mail-adresse er ukjent.  Det har jeg opplevd også tidligere når jeg har fått adressen via arkivverket!  Har prøvd å ringe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk jo mailen etterhvert da, og gleder meg til å jobbe med informasjonen jeg har fått. Har jo takket pr.telefon, men takker her også for mail og informasjon. Kan hende jeg

kommer tilbake med spørsmål her etterhvert

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

For å begynne med noe. Her er vielsen til Jørgen og Ane Maria.

(Høyre siden 1 okt. 1790)

SATØ, Tromsø sokneprestkontor/stiftsprosti/domprosti, G/Ga/L0003kirke: Ministerialbok nr. 3, 1779-1796, s. 118
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070606650094
 

Ane Maria i FT1801

https://digitalarkivet.no/census/person/pf01058491000606

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for lenke til giftermålet og folketellingen 1801. Har vært bortreist

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.