Gå til innhold
Arkivverket

Hva betyr dette?


Eva Carstens
 Del

Recommended Posts

På Rikshospitalet ble det født flest barn med ugifte foreldre, så her har presten funnet det mest formålstjenlig å presisere når barnet er ektefødt - i motsetning til i andre kirkebøker der det er de uektefødte barna som utgjør unntakene. I rubrikktitelen er da også ordet ægte overstrøket, slik at de to prikkene må oppfattes som en bekreftelse av overskriften "Om uægte født".

 

Noe av barnemorens adresse blir borte i ryggfolden, men jeg mener det må stå Fauchaldsgd. 7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står at faren er ungkar og moren pike - så da er hun "uekte". Bosted gjelder for moren - farens bosted er tydeligvis ukjent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha!! Tusen takk. Så kommer spørsmålet: hvor skal jeg lete for å finne ut om han jeg tror er faren, virkelig er faren?

hvor kan jeg finne adopsjonspapirer?

 

Det har gått rykter om at hun var adoptert, men at Charlotte, som står som hennes mor, er ekte mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, TangenTK skrev:

De to prikkene er kanskje ment som en form for gjentakelsestegn...?

 

Nei. Det står to prikker ved uektefødte barn også i linjen under innførslene for ektefødte barn, så her er de ikke å oppfatte som gjentagelsestegn. I denne boken betyr de to prikkene rett og slett "uektefødt".

 

 

11 minutter siden, Eva Carstens skrev:

Så da kan det tyde på at hun er "uekte"?

 

Ja, det fremkommer tydelig i rubrikken for foreldrenes navn - faren er Ug[ift] Svensk Graastensmurer og moren er P[ige].

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Leif B. Mathiesen skrev:

Du har allerede en tråd med samme emne. 

 

Der så jeg etter Gustav Nilsson. Her jeg ville jeg ha hjelp til å tyde noe. Og samtidig få svar på hvor jeg kan finne adopsjonspapirer. 

 

Kunne kanskje lagt det under samme tråd, men gjorde ikke det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.