Gå til innhold
Arkivverket

Feil i søkemotoren? – ‹Bakvendt › sidenummerering MINI Korskirken, Bergen.


Even Stormoen
 Del

Recommended Posts

Håper ikke mitt nedenstående problem er et resultat av døgnets sene timer og derav følgende mulige synsforstyrrelser, – men ved ‹besøk› i de skannete kirkebøkene for Korskirkens sogn i Bergen MINI A12 (A12/1 i det gamle DA) ser det vitterlig ut som at sidenummerne plutselig blir snudd ‹baklengs› – dvs at når man skal bla seg fremover så teller sidetallene seg bakover (!)

 

 

For å konkretisere:

 

Skulle gjenfinne en kilde fra gamle DA med referanse som ser/så slik ut:

 

Kildeinformasjon: Bergen fylke, Korskirken, Ministerialbok nr. A 12 / 1 (1786-1832), Døde og begravede 1795, side 164.

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070321620481.jpg

 

Vel vitende at de gamle lenkene ikke bestandig virker så alt for godt lenger, gikk jeg til den nye løsningen (som forøvrig blir mer og mer eminent jo mer man blir vant til den – det blir man jo efterhvert …)

– og fant frem til Korskirken MINI A12, som det er to av; en for Martini Kirkegård og en for Korskirkens egen ditto. Sistnevnte var den jeg var ute efter. 

 

Men Døde og begravede i 1795, Korskirkegården begynner ifølge søkesiden på side 165; og jeg ville finne side 164 som vitterlig også skulle innholde begravelser 1795. Bladde derfor tilbake fra side 165 – så åpenbarte seg side 166. Hmmm.

 

Søkesiden:

 

https://media.digitalarkivet.no/kb/contents/13174?counties%5B0%5D=13&clerical_parishes%5B0%5D=1301M2&start_year=&end_year=&text=

 

Hvis man ser nøyere på denne søkesiden så er de begravede i 1794 på side 166, de i -93 på side 167 – o.s.v. Det telles m.a.o. nedover når det gjelder sidenummere, til tross for at årstallene presentéres i stigende rekkefølge

 

Nå har jo ikke originalsidene, så vidt jeg kan se, sidetall skrevet – men her er det uansett etellerannet som nok har skåret seg en smule ved overgang fra gammel til ny DA-løsning (?)

 

Meget mulig andre har kommentért dette før, men denne travle herren er dessverre altfor sjelden inne på DA for tiden, i så tilfelle har noen hus vandret forbi ;-)

 

Dette var ment å være et kort og konsist spørsmål – Det ble det til slutt dessverre ikke.

 

Håper likefullt at ‹feilen› kan la seg opprette.

 

Mvh

 

Even Stormoen

 

Redigert for slurvefeil (nr.1)

Og nr.2

Og 3

 

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korskirken mini A 12 vises - i alle fall inntil videre - som to kirkebøker. Jeg har aldri sette denne kirkeboka i original, men årsaken til det du observerer, er nok at presten(e) har ført inn de gravlagte på Martini gravplass forfra, mens de har snudd kirkeboka og ført inn de gravlagte på Korskirkegården bakfra. Dermed blir det også baklengs sidenummerering for sistnevnte del, men det er vel bedre enn baklengs kronologi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppklarende svar. Det ble bare så underlig i og med at de skannete sidene ikke var nummererte. Men det er absolutt en fordel at kronologien ikke er reversért. Da hadde nok hjernen min slått seg i umiddelbar revers, den også; og det hadde nok ikke vært særlig sundt . . . ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Even Stormoen skrev:

Takk for oppklarende svar. Det ble bare så underlig i og med at de skannete sidene ikke var nummererte. Men det er absolutt en fordel at kronologien ikke er reversért. Da hadde nok hjernen min slått seg i umiddelbar revers, den også; og det hadde nok ikke vært særlig sundt . . . ;-)

 

Jeg kan heller ikke se noen nummerering på bildene, men den som har indeksert bildene, har hatt litt ekstra plunder med å indeksere sidetallene baklengs, så det er helt sikkert gjort med overlegg og med god grunn. Det kan være at Statsarkivet i Bergen har nummerert sidene i "nyere tid", dvs. etter at kirkeboka ble mikrofilmet. Bare en spekulasjon fra min side, dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg «liker» svaret ditt – men klarer ikke å bli fullt fortrolig med «Facebook-måten» å kommunisere på, hverken her på DA's diverse Fora, eller andre steder – så jeg synes du fortjener et godt gammeldags skriftlig Takk i tillegg.

Det er herved overbragt.

 

Mvh

 

Even S

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.