Gå til innhold
Arkivverket

Foreldre til Maria Pernilla Hanna Pedersdatter f. 1840 i Beiarn


Harald G Olsen
 Del

Recommended Posts

 

Maria Pernilla Hanna Pedersdt ble født i 1840 på gården Moldjord i Beiarn i Nordland fylke. Hun ble senere gift med Hans Pedersen, Evjen i Beiarn. Jeg har funnet hennes dåp i 1840, her som nr. 2:

https://media.digitalarkivet.no/kb20050422010709

 

Her kommer det frem at hennes foreldre var Peder Johan Pedersen og Marit Pedersdatter boende på Moldjord. Jeg har funnet ut at Marit kan ha vært fra gården Voll i Beiarn. Det dør en Marit Pedersdatter med oppholdssted Moldjord i 1867.

 

Dette er all informasjon jeg har om Peder og Marit, jeg har ingen foreldre på noen av dem. Jeg vet heller ikke når de er gift eller født. Jeg har funnet noe informasjon om Marit fra ulike kilder på nettet, men disse kildene stemmer ikke overens med hverandre. Derfor spør jeg:

 

Er det noen som har eller kan finne mer informasjon om disse foreldrene?

 

Det hadde vært fantastisk å få vite mer om opphavet til Peder og Marit. Jeg håper inderlig noen kan hjelpe.

 

Mvh

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekteskap mellom enkjemann PEDER JOHANSEN Moldjord og Marit Pedersdtr. Vold i 1836:

 

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, 805/L0096: Ministerialbok nr. 805A03, 1820-1837, s. 424-425
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20050502010236
 

Han 43 år, dvs. fødd ca. 1793, ho 30 år, dvs. fødd ca. 1806.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder Johansen Moldjord død 63 år gammal i 1852 (innført 1853 nr. 7)

 

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, 846/L0644: Ministerialbok nr. 846A02, 1837-1872, s. 160
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20050422010853
 

Det tilseier fødsel ca. 1789, jf. anslag 1793 basert på vigsla i 1836.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

USIKKER PÅ OM DETTE ER RIKTIG PEDER JOHAN:

 

Øvst her, nr. 6 i 1823 er vigsel mellom enkjemann Peder Johan Jonsen Maarnæs og ??? Christaaff(ersdatter)

 

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, 805/L0096: Ministerialbok nr. 805A03, 1820-1837, s. 374-375
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20050502010209
 

 

FamilySearch har denne lesinga:

Peder Johan Johansen

mentioned in the record of Peder Johan Johansen and Doreth Christophersdr
Name Peder Johan Johansen
Spouse's Name Doreth Christophersdr
Event Date 21 Oct 1823
Event Place Gildeskaal, Nordland, Norway
Endret av Torodd Kinn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge boka "Beiarn - natur, kultur og slekt gjennom tidene" av Øystein Ringaker, hadde Peder Johansen Øwre, som han kalles, svennebrev som pottemaker fra lauget i Trondhjem. Han var først gift med Ingeborg Jentoft. Han giftet seg på nytt med enken Marit Pedersdatter og de hadde døtrene Erika (1842-1927) og Maren (1846-1930). Dette altså ifølge Ringaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingeborg Maria Jentoft giftar seg i 1812 med Johan Rehn (høgre side; forloving høgt oppe, vigsle litt nedanfor midten av sida):

 

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, 805/L0095: Ministerialbok nr. 805A02, 1805-1826, s. 61
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070830630353
 

Johan Rehn kan vel ikkje vere den same som Peder (Johan) Johan(nes)sen? Kan Ingeborg Jentoft ha blitt enkje og så gifta seg med Peder Johan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FamilySearch har dette; Ingeborg og Peder/Per hadde eit barn som døydde i 1821:

 

Ingebor Marie Jensoft

mentioned in the record of Laurits Christian Persen
Name Ingebor Marie Jensoft
Sex Female
Husband Per Johansen
Son Laurits Christian Persen
Other information in the record of Laurits Christian Persen
from Norway Baptisms
Name Laurits Christian Persen
Gender Male
Birth Date 1821
Christening Place GILDESKAAL, NORDLAND, NORWAY
Death Date 13 May 1821
Father's Name Per Johansen
Mother's Name Ingebor Marie Jensoft
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn av Ingeborg og Johan Rehn i 1818. Dersom Ingeborg blei kona til "vår" Peder Johan, har vi snevra inn tida for ekteskap til 1818-21.

 

Ingebor Maria Jentoft

mentioned in the record of Ane Magreth Johan Lorentzsdatter
Name Ingebor Maria Jentoft
Sex Female
Husband Johan Lorentz Rehn
Daughter Ane Magreth Johan Lorentzsdatter
Other information in the record of Ane Magreth Johan Lorentzsdatter
from Norway Baptisms
Name Ane Magreth Johan Lorentzsdatter
Gender Female
Christening Date 30 Aug 1818
Christening Place GILDESKAAL, NORDLAND, NORWAY
Father's Name Johan Lorentz Rehn
Mother's Name Ingebor Maria Jentoft
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for nye opplysninger!

Men her er det en ting jeg ikke får til å stemme. Hvis Peder Johansen er gift med Marit i 1836, og får barn i 1842, hvordan er da Peder Johan Pedersen far til Maria i 1840?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur "Peder Johan Pedersen" er feil for "Peder Johan Johansen".

Det er naturlegvis vanskeleg å vere bombesikker, men det er forholdsvis lite sannsynleg at det budde to Peder gifte med Marit Pedersdtr. på Moldjord omtrent samtidig. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lenge tenkt på at skrivefeil i kirkeboka kan ha vært en mulighet. Tusen takk, Torodd, for oppklarende opplysninger. Jeg har en egen bok for Rasch-slekten, kan se om jeg finner informasjon i den. Takker og bukker for alle nye opplysninger om denne familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berre hyggjeleg. Det er ein del underleg her, så eg håpar eg ikkje fører deg på villspor. 

 

Dersom det er rett at Peder Johan først var gift med Ingeborg Jentoft, burde det vere mogleg å finne vigsla, men den kronologiske lista for perioden er frykteleg tung å lese.

 

tk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at min bok om Rasch-slekten var samme bok som ovenfor. Har gjort oppslag i både den og Ringakers bøker, uten at noen nye opplysninger av betydning har kommet fram. Derimot har jeg funnet en kilde som bekrefter vår teori om at Marias far er Peder Johansen/Johannesen:

 

I følge skifte etter Peder Johansen, leilænding, Moldjord i Beiarn er følgende arvinger nevnt:

Marit Pedersdatter, Moldjord i Beiarn. Hustru av avdøde. Gift. Enke. Ektefelle: Peder Johansen.
Ingeborg Jentoft, Moldjord i Beiarn. Hustru av avdøde. Død. Gift. Ektefelle: Peder Johansen. Hans 1. kone.
Laurits Pedersen, Moldjord i Beiarn. Sønn av avdøde. Fra 1. ekteskap.
Maria Pernille Pedersdatter, Moldjord i Beiarn, 13 år Datter av avdøde. Fra 2. ekteskap.
Berith Margrethe Pedersdatter, Moldjord i Beiarn, 11 år Datter av avdøde.
Maren Johanne Pedersdatter, Moldjord i Beiarn, 7 år Datter av avdøde.

 

Er dette skiftet pålitelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skiftet fordelte man verdier, og man får dermed her en klar bekreftelse på hvem som var far til Maria Pernille. Feilen ved dåpsinnførselen går igjen i kirkebøkene, for eksempel her da hun gifter seg med Hans Casper Pedersen, Evjen: https://media.digitalarkivet.no/kb20050422010965

 

Navnet til jente nr. 2 skal være Erika Margrethe. Det går fram av innførsel ved dåp og her ved konfirmasjon: https://media.digitalarkivet.no/kb20050422010911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Leif, da er det altså bekreftet at Peder Johansen Øvre er far til Maria!

Som nevnt i #19 er Peder Johansen/Johannesen født i 1793 i Bergen. Dvs at han må finnes i folketelling 1801. Hva kan være mulig å finne ut om opphavet/foreldrene til Peder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#10: Betyr dette at Marit Pedersdatters foreldre er Peder Olsen og Maren Olsdatter, Strand i Beiarn?

I så fall må opplysningen om at Marit var fra Voll være feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutes ago, Harald G Olsen said:

#10: Betyr dette at Marit Pedersdatters foreldre er Peder Olsen og Maren Olsdatter, Strand i Beiarn?

I så fall må opplysningen om at Marit var fra Voll være feil.

 

Det står "Vold" når ho giftar seg i 1836. Det betyr truleg at ho budde på Voll då, ikkje nødvendigvis at ho var fødd der.

Brudgommen er jo kalla "Moldjord", og han var ikkje fødd der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.