Gå til innhold
Arkivverket

Peder Eliasen, sk. 1757, Nedre Breimo, Alstahaug, Nordland.


Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Hei. Er det noen som har funnet foreldre til Peder Eliasen, som det er skifte etter i 1757 på Breimo i Alstahaug? Han var g.m. Doret Nielsdr., sk. 1775. M.v.h. Alv Edvardsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Ser at eldste datter, Karen Pedersdr., er 15 år ved Peders skifte i 1757, så paret må vel da ha vært gift litt før 1752. Det er åpenbart Peders kone, Doret (Dorte) Nilsdr., som er fra Breimo, så da spørs det hvor de blev gift. Tenkte at det kanskje kunne være mulig å finne noe mer, dersom man fant giftemålet. M.v.h. Alv.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar. Beklager min anmerkning om Karen. Det var nok bare en feil i farta, ettersom jeg jo hadde det riktige allerede.

Ser at en av fadderne til Nils åpenbart var en Jens Lesøe, som var Sorenskriver i Herøy. Kanskje var denne Peder Eliasen fra Herøy ? Ellers har jeg vel en følelse av at det var noe "ekstra" med denne familien på Breimo ? M.v.h. Alv.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge alder ved død, skulle Peder Eliasen være født ca 1715, men jeg finner han ikke i den kirkeboka som ble påbegynt i 1714.

 

Det finnes imidlertid en interessant kandidat... Han var ett år gammel og enebarn da det ble holdt skifte etter hans far på Slapøen i Herøy i 1714. Foreldrene het Elias Jeremiasen og Karen Pedersdatter. Peder døpte sine barn bl.a. Elias, Jeremias og Karen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk igjen. Dette virker troverdig. Ant. blev vel enken Karen Pedersdr., da g.2.m. Ole Olsen, som det er sk. etter i 1740. Kanskje klarer jeg å finne ut hvem denne Peder Andersen er, som er Karens far. Hmm. - M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Jeg prøver meg igjen. Kunne det være mulig å finne konfirmasjonen til Peder Eliasen, som var 1 år i 1714 ? Det kunne jo vært interessant å se om han vokste opp hos sin mor, eller hos andre. Han må vel ha blitt konfirmert omkr. 1729 ville jeg tro. M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen. Det var jo dumt. Tenkte det kunne vært en mulighet som evt. kunne si noe mer om dette var riktig person og kanskje si noe om hans evt. forbindelse til Sorenskriver Lesø i Herøy.

Vel, da får jeg bare spekulere videre. M.v.h. Alv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.