Gå til innhold
Arkivverket

Elevprotokollen for Trondheim katedralskole i 1770-årene


Tor A. Wølner.
 Del

Recommended Posts

I 1763 Ble Hans Jacob Wølner bestallet som holtzfører i Det yngre Generalforstamt men ansvarsområde Verdalen og Stjørdalen. Han meldte sin annkomst 21/4 1764. Hans Jacob hadde med sin sønn Peter Jacob til Trondheim.  Hans Jacob var gift med Christiane Nielsdatter Kierboe. Spørsmålet er om deres sønn Peter Jacob Wølner( født 28/12 1762) gikk på katedralskolen imellom 1770 og 1780, og om det finnes noen opplysninger om  når han eventuelt gikk der, og om det kan finnes andre opplysninger om hans skolegang?

 

Det er også opplysninger som forteller at Hans Jacobs datter  Margaretha Wølner  arbeidet en tid på Katedralskolen. Finnes det noe informasjon om henne og hennes tid på Katedralskolen?

 

Ellers er jeg også interessert i eventuelle brev og notater som Hans Jacob Wølner kan ha hatt befatning med som holzfører i Sør-Trøndelag.  Det er kanskje en annen "skål", men er det eventuelt mulig å bestille kopier av denne type dokumenter, dersom de finnes, og hvem kan jeg eventuelt henvende meg til?

 

Endret av Torarnew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 18.3.2017 den 14.16, Torarnew skrev:

I 1763 Ble Hans Jacob Wølner bestallet som holtzfører i Det yngre Generalforstamt men ansvarsområde Verdalen og Stjørdalen. Han meldte sin annkomst 21/4 1764. Hans Jacob hadde med sin sønn Peter Jacob til Trondheim.  Hans Jacob var gift med Christiane Nielsdatter Kierboe. Spørsmålet er om deres sønn Peter Jacob Wølner( født 28/12 1762) gikk på Trondheim katedralskole mellom 1770 og 1780, og om det finnes noen opplysninger om  når han eventuelt gikk der, og om det kan finnes andre opplysninger om hans skolegang?

 

Det er også opplysninger som forteller at Hans Jacobs datter  Margaretha Wølner  arbeidet en tid på Katedralskolen. Finnes det noe informasjon om henne og hennes tid på Katedralskolen?

 

Ellers er jeg også interessert i eventuelle brev og notater som Hans Jacob Wølner kan ha hatt befatning med som holzfører i Sør-Trøndelag.  Det er kanskje en annen "skål", men er det eventuelt mulig å bestille kopier av denne type dokumenter, dersom de finnes, og hvem kan jeg eventuelt henvende meg til?

 

 

Endret av Torarnew
Endret katedralskole til Trondheim katedralskole
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Tone Merete Bruvik changed the title to Elevprotokollen for Trondheim katedralskole i 1770-årene

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.