Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av håndskrift


Kenneth Brude
 Del

Recommended Posts

Hei, jeg har noen gamle dokumenter som jeg ikke blir helt klok på. Dette er fra 1911. Hvis det er noen som har tid til å titte litt på det blir jeg veldig glad. All hjelp mottas med takk :)

Jeg lurer på hva punkt 133 dreier seg om. I den gamle grunnboken så står det at det dreier seg om en "skrivelse" uten at jeg er helt sikker på hva det skal være. En oversettelse vil bli satt stor pris på.

 

13-3-1911.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

133 Tgl.

Paategning paa skrivelse fra Thorbjørn Frølich til adv. Mejdell, dat. 16. juni 1899, med assessor Mejdells paategning av 4/3-1911, angaaende grænsen mellem eiendommene Haslum, tgl. 13/3-1911, saalydende:

Skrivelsen bør formentlig kun extraheres paa Frølichs eiendom gno. 51, bno. 3 og gno. 51, bno. 4 og 6, der er de eiendomme, mig tilhørende der grænser til den i skrivelsen omhandlede strækning af elven.

Ærbødigst

G. Th. Mejdell

Kristiania 14-5-1911.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, tusen takk for hjelpen, det gikk fort.

Her kommer en til.. hvis noen har tid. Det jeg trenger her er den midterste saken på den høyre siden. Det er en avtale med noen punkter 1-6.

 

30-9-1895.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider



Adkomstdokument.


Undertegnede Fritz S. Frølichs børn som eiere af hoveddelen  (G. No. 51) Haslum i Frogn og Advokat G. Th. Meidell som eier af forskjellige parceller af det oprindelige Haslum ere -overensstemmende med et i aastedsforligelseskommission i aaret 1893 afsluttet forlig- enige om følgende:

1. Grændselinjen mellem vore eiendomme Haslum og Skirstad ved elvens udløb i søen er bestemt ved nedsatte pæle.

2. Med hensyn til gjærdepligt overtages i det iøvrigt Gjærdelovens forskrifter bliver gjældende, Frits S. Frølichs børn den del af gjærdeholdet, der falder nærmest mod søen, og Mejdell den del der falder ovenfor.
Ved bestemmelsen af Mejdells gjærdepligt bliver at tage hensyn til, at paa den Frølichs børn tilfaldne del af gjærdeholdet endel gjærde paa forhaand er opført af Mejdell.

3. Mejdell tilstaar Frølichs børn (eller eftermænd) for de dele af Haslum, de eier eller maatte blive eiere af, veiret fra grændsen mod Slora og til Garderstrand brygge efter den af Mejdell anlagte vei, dog med forbehold af, at Balzer Glenne intet for sin del har at indvende med hensyn til den del af veien, der gaar over hans grund.
Paa den anden side tilstaar Frølichs børn Mejdell (eller eftermænd) for de dele af Haslum, han eier eller maatte blive eier af, ret til vei fra broen over Haslumelven til grændsen mod Slora saaledes som denne i marken nu gaar.

4. Mejdell frafalder den ham ved skjøde af 14 marts 1882, thinglæst 15 Marts 1882 tilstaaede veiret til, og benyttelse af den paa Frølichs børns grund i sin tid anlagte brygge samt retten til anlæg af badehus ved denne brygge.

5. Med hensyn til fordelingen af vedligehold af den i punkt 3 omhandlede vei forholdes mellem parterne efter veilovens forskrifter om privatveie.

6. Til bestemmelse af det til udfærdigelsen af nærværende adkomsdokument fornødne[?] stemplede papir erklærer vi, at vi efter bedste skjønnende har ansat de ved nærværende dokument gjensidig tilstaaede rettigheder til en værdi af 100 -et hundrede- kroner.

Kristiania i August 1895.

Nathalia Frølich, Astrid Frølich, Sigrid Frølich, Sofie Frølich, Thorbjørn Frølich,
Olaf Rasch som kurator for Thorbjørn Frølich.

G. Th. Mejdell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.