Gå til innhold
Arkivverket
Isak Eriksson

Eg treng hjelp

Recommended Posts

Isak Eriksson

Hei alle sammen!

Eg hev ein forfader som eg treng ha hjelp med. Han heiter Anders Andersson, er føddt i Norge 1766 9/22 alternativt 29 eller 30.

Han flytta til Sverige nokon gang innan 1790. Noko meir veit eg ikkje, men eg trur nok at han kjem frå Hedmark, Akershus eller Østfold.

Det er heilt umoglegt å finne fødelseplassen i dei svenske bøkane, så eg håper at det finns ein sjanse å finne han i Norge, kor liten han enn er.

Takk på forhand.

MVH

Isak Eriksson

Endret av Isak Eriksson

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jon Erik Berg-Hansen

Også jeg tror at det blir vanskelig å finne han i Norge.

Men: Du har han fra svenske kilder, og bør da oppgi (gjerne med lenker) all informasjon du har,

slik at eventuelle hjelpere ikke bruker tid på å lete fram noe du kanskje allerrede har funnet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Isak Eriksson

Givetvis. Levde før vigseln i Stjernsfors, Norra Råda, (S). Flytta 1791 frå Stjernsfors, Norra Råda, (S) til Stenolen, Norra Råda, (S). Flytta med familien omkring 1803 frå Stenåsen, Rådatorpen, Norra Råda, (S) til Myrtorp, Norra Råda, (S). Flytta med sin familie omkring 1804 frå Myrtorp, Norra Råda, (S) til Lilla Skymnäs, Norra Råda, (S). Daud 1831-04-10 i Västra Skymnäs, Norra Råda, (S).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Berit Knudsen

Når ble han gift og hvor? Hva het barna?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Linda Wathne

Dette er jo nesten underholdende vanskelig med så knappe opplysninger. 

Jeg fant f.eks. en døpt 29. sept 1766 i Eidskog ( Vinger) med foreldre Anders Pedersen og Berte Mortensdatter. Er det feil årstall på han i Sverige, bortfaller vel denne straks... 

Nede venstre side: https://media.digitalarkivet.no/kb20070603190434

Faren død i april 1774,  https://media.digitalarkivet.no/kb20070603190618. så et eventuelt skifte vil ikke gi mye. Mor bor på Jerpsæt i 1801: https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058240004788

Disse fikk flere barn, så her er man vel avhengig av at en eventuell bror i Sverige er nevnt i skifter eller annet. Det finnes ikke konfirmasjoner eller flyttinger for aktuell periode... Jeg har ikke sjekket dødsfall for å se om denne Anders døde som barn/ung. Ikke funnet ham i området i 1801, men han kan jo være der med feil alder.

Og dette er bare en mulig Anders av mange...

Mvh

Linda

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Berit Knudsen

På FS (Familysearch) har jeg funnet 2 Anders døpt i Eidskog (Vinger) i 1766, 1 i Brandvald (Grue) og så har jeg funnet 1 i Rakkestad.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jon Erik Berg-Hansen

Se mitt innlegg (2) og Berit (4): Hvorfor bruke tid på dette før Isak faktisk legger fram alt han har?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.