Gå til innhold
Arkivverket

John Olson ,Stockholm ca 1890


Jeanette Helen Berg Lønstrup
 Del

Recommended Posts

Hei likesinnede...Kan dere hjelpe meg å finne John Olson /Olsson ,født i Stockholm ,født ca 1870/1880 .? Han hadde en sønn ved navn Oscar Olson/Olsson som mest sannsynlig utvandret til Amerika en gang på 1900 ( 1910-1930?) :-)  Takker og bukker for hjelp .Jeanette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Her var det alt for lite informasjon til at det er vits i å begynne å lete. John Olsson og Oscar Olsson kryr det av i USA.

 

Hvor var Oscar født? 

Hvor utvandret han fra?

Ettersom du oppgir et spenn på 20 år for utvandringen - hva er kilden til at han "mest sannsynlig utvandret"?

Er Oscar funnet igjen i USA?

Hva er kilden til at John ble født i Stockholm?

 

ALT du har av konkret informasjon gjør det lettere for de som vil hjelpe, og øker sjansene for at vi treffer på de rette personene i søkene vi gjør.

 

 

Mvh Bente 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal se om jeg kan finne ut litt mer og så kommer jeg plutselig tilbake ...Takk for svar Bente 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen ...Har funnet ut at Oscar Olson er født i USA i 1887,og at faren hans John Oson,født i Stockholm,dro fra Sverige når han var ca 32-36 år . Han giftet seg ikke før han var 42 år(med ei på 16 år) i USA. Han utvandret mest sannsynligvis fra Sverige til Minnesota i 1875-1880, Kan han være født i 1840-1850 årene ? Kan noen klare å finne noe om han,altså John Olson fra Stockholm,Sverige født i 1840-1850 årene ? Og hans forfedre ?

Endret av Jeanette Helen Berg Lønstrup
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Jeanette Helen Berg Lønstrup skrev:

Oscar Olson er født i USA i 1887

 

Vet du hvor i USA han ble født? Hvor sikker er kilden til fødselsesåret 1887?

 

48 minutter siden, Jeanette Helen Berg Lønstrup skrev:

Han giftet seg ikke før han var 42 år(med ei på 16 år) i USA

 

Noen ide om hvor han giftet seg?

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dette jeg har funnet  :    

 He (Oscar Olson) was about 32-36 years old when immigranted to U.S and the state of Minnesota. A few years later he relocated alone to Orleans Nebraska .He and another guy manned a small fort against Indian attacks. About 4 years later at age 42 he married a 16 yr old 'girl '. Herron....she never took his last name. After the civil war her parents walked to Missouri. Her mother had been raised a true southern belle it must have been terrible. Her parents died simultaneously. Probably suicide and a young Jennie Herron and her older brother walked from MO to NE. She was 14. Her brother moved on leaving Jennie. Any way 2 yrs later she married the old Swede, They had 7 children but only 4 survived. He never taught his children Swedish.

Men den vi nå leter mest etter er Oscars far ,John Olsen,som vi vet er født i Sverige ,rundt 1840-1850 

Endret av Jeanette Helen Berg Lønstrup
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er rikgtig mann , jeg har sjekket nå. Men hvordan skal jeg klare å gå bakover nå for å finne faren til John i Sverige ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der ser jo datoene litt annerledes ut , men de samme folka ? Det ser ut som om han enten emigrerte rundt 1870 til USA  eller 1879 .. Jeg tror at det er riktig at han er født i 1844 og at han emigrerte i 1879 ..for han var jo mellom 32-36 når han endte opp der nede .

Endret av Jeanette Helen Berg Lønstrup
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom person og navn, Jennie Herren, er korrekt, så giftet de seg i 1884. Det stemmer også bra med census 1900 hvor det står at de hadde vært gift i 16 år. Likeledes så stemmer alderen hans med census 1900, hvor det står at han var født desember 1849.

Name    John Olson - https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:X5ZV-DZB
Event Type    Marriage
Event Date    02 Nov 1884
Event Place    Orleans, Harlan, Nebraska, United States
Gender    Male
Age    35
Race    White
Birthplace    Sweeden
Spouse's Name    Jennie Herren
Spouse's Gender    Female
Spouse's Age    18

 

Du kan sikkert bestile en kopi av vielsesattesten her: http://www.nebraskahistory.org/lib-arch/services/refrence/marriage_records.htm?fs=/001954490/001954490_.jpg

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være at det er samme person ,men at årstallet ikke er helt det samme ? Kan jeg søke i Sverige på begge datoer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jeanette Helen Berg Lønstrup skrev:

Det kan jo være at det er samme person ,men at årstallet ikke er helt det samme ?

 

Det er nok samme person, hvis du sammenligner 1900 og 1910 census så stemmer det bra med barna, samt bosted. At det oppgis forskjellig alder er ikke uvanlig.

 

2 timer siden, Jeanette Helen Berg Lønstrup skrev:

Kan jeg søke i Sverige på begge datoer ?

 

Ja, selvsagt, men du vil finne en mengde John/Johan Olson/Olsson, så det blir vanskelig. MEN, på gravstenen står det John B. Olson, så hvis vi kunne finne ut hva B'en står for ville det bli noe enklere......

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det reiste en John B Olsson i 1874, født ca 1848.

Emigranten Populär, 1783-1951
Namn:    John B Olsson
Födelseår:    cirka 1848
Kön:    Man
Ursprung:    Amerika
Destination:    New York
Registerdatum:    16 jan 1874
Utresehamn:    Göteborg
Namn på databas:    EmiHamn
Källkod:    8:3:1
Huvudman:    Olsson John B

 

Han reiste via England;

Göteborg, Sverige, passagerarlistor, 1869 - 1951
Avresedatum:    16 jan 1874
Avreseort:    Göteborg, Göteborg och Bohus, Sverige
Fartygsnamn:    Rollo
Födelsedatum:    cirka 1848
Födelseort:    Amerika
Ålder:    26
Destination:    Hull, England

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer noen å gå videre bakover herfra ? Et ledd ?

Født i Gøteborg,Sverige i ca 1848/1849 Og heter John B.Olsson?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.