Gå til innhold
Arkivverket

Er det noen som vet hvor Bjergfjerdingen i Aker er?


Morten Aasberg
 Del

Recommended Posts

Har en mulig kandidat til en Andrine Hansdatter fra Nordmarka som jeg leter etter. Har funnet denne:

 

SAO, Aker prestekontor kirkebøker, F/L0012: Ministerialbok nr. 12, 1819-1828, s. 272-273

Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20061110010138

 

men lurer på om hun kan være rett kandidat. En mulig bekreftelse kan være å finne ut hvor Bjergfjerdingen er/var

 

Med vennlig hilsen

Morten Aasberg

Endret av Morten Aasberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Morten Aasberg skrev:

Har en mulig kandidat til en Andrine Hansdatter fra Nordmarka som jeg leter etter. Har funnet denne:

 

SAO, Aker prestekontor kirkebøker, F/L0012: Ministerialbok nr. 12, 1819-1828, s. 272-273

Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20061110010138

 

men lurer på om hun kan være rett kandidat. En mulig bekreftelse kan være å finne ut hvor Bjergfjerdingen er/var

 

Med vennlig hilsen

Morten Aasberg

Bjergfjerdingen var en bydel på St. Hanshaugen i Oslo

Vil du skaffe deg et godt inntrykk av hvordan Christianias forsteder en gang så ut, kan du gå Damstredet mellom Akerveien og Fredensborgveien.

Denne småhus-bakevjen langs innfartsveien ble fra 1767 kalt «Bergfjerdingen», der en «fjerding» var en betegnelse for en kvart-del av en hel, og kunne brukes både på vekt, lengde og rom.

Bergfjerdingen vokste frem på 1700-tallet, med skrøpelige små trehus, tett befolkning og dårlige levekår. Senere ble Telthusbakken regnet med til Bergfjerdingen. Men den som drar dit for å se, må huske at dette er folks privathus, ikke et museum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo byleksikon:

Berggjerdingen, småhusområde øst for Akersveien ved Dops gate, Damstredet og Fredensborgveien; den tidligere forstadsbebyggelsen besto opprinnelig av små skrøpelige, enetasjes trehus. Den eldste bebyggelsen skriver seg fra 1700-tallet.

Betegnelsen Bergfjerdingen er første gang benyttet 1767. - I tellekretsen Bergfjerdingen og Møllergaden bodde det i 1801 i alt 182 personer. En telling i 1835 viser 536 personer. Beboerne var  småkårsfolk og levekårene dårlige. Under koleraepidemien 1833 døde hver sjette innbygger.

 

Det står mye mere her, men det er litt mye å skrive her om du ikke er interessert i akkurat dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, begge to. Den Andrine jeg leter etter giftet seg med Niels Olsen fra Gåslungen i Nordmarka. De får datteren Karine på Kamphaug i 1853. I 1865-tellinga bor Andrine og Nils på Sandungen, og det er oppgitt at Andrine er født i Akers Prestegjeld. Jeg vet ikke hvor sannsynlig at ei jente "fra byen" stikker til skogs og stifter familie der...

Noen tanker?

 

Med vennlig hilsen

Morten Aasberg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Andrine du har funnet er en Nilsdatter - ikke Hansdatter.

 

Faren hennes skal være Hans Nielsen, ifølge vielsen:

Akershus, Oslo fylke, Aker i Aker, Ministerialbok nr. 19 (1842-1852), Viede 1852, Side 640
Permanent bilde-ID: kb20060301050661
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060301050661
(Nr. 27)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Det er forlovere fra Skjerven (i Maridalen) ved vielsen hennes.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry - her har det gått helt i surr for meg, Anne-Lise. Sorry til alle der andre også. Og takk for all hjelp Astrid: Det er nok rette Andrine du har funnet - jeg vet at deler av denne slekta har hatt tilhold på Skjerven - og det er jo i Nordmarka.

 

Morten

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strålende - det sier ikke lite om dere gode hjelpere at selv en så diger feil som det jeg kom med i første innlegg allikevel ender med rett Andrine - både døpt og gift. Jeg er svært takknemlig og glad for hjelpen

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg graver i denne slekta først og fremst for å se om jeg kan finne ut om de er etterkommere av Skogfinner fra Nordmarka i slekta - og det er ikke lett å finne ut av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://media.digitalarkivet.no/view/755/4693/8

 

Hans Nielsen Skierven giftet seg i Nittedal 5. juni 1821 med Kari Olsdt. (par nr. 18).  Det står at han var fra Agers sogn, så det er nok foreldrene til Andrine.

Han ble født 1. september 1794 og døpt 7. september.  Faren het Nils Svendsen Jaer (kirkebok for Asker).  I Maridalsregisteret begravelser 1735 - 1904 finner vi trolig dødsfallet til

Hans Nilsen, side 281/begravelser:    11. januar 1828  Hans Nilsen Sanner (ex Skjerven) født Jar i Bærum, død på Maridalsvannet i et skrekkelig snevær, da han antagelig ble kvalt av sledemeien som lå på hans hals eller at han rett og slett frøs ihjel, 33 år gammel.  Gjenlevende kone Karen Olsdatter.

 

Astrid

Endret av Astrid K. Natvig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.