Gå til innhold
Arkivverket

Gunhild Henriksdtr f.ca. 1753 ??


Hege Dåpan
 Del

Recommended Posts

Under Østre Hotvedt i Andebu står det; Knut Jørgensen 1775—77. F. 1749, d. 1829 i Brekke-Dalen i Kodal. G.m. Gunhild Henriksdtr., d. 1815, 62 år gl. De flyttet ca. 1789 til Gulli, var i 1790-åra på Holt, i 1801 finner vi dem som husmannsfolk på Kjærås, og deretter var Knut husm. i Brekke-Dalen (se bd. III, s. 473). 7 barn: 1. Kari, f. 1777, g. 1804 m. Truls Helgesen Sti (se d.g.). 2. Jørgen, f. 1779, hadde et bruk på Kjærås (se d.g., Bruk 2 a). 3. Else, f. 1782, g. 1803 m. Nils Simensen, Møkkenes i Skjee. 4. Idde, f. 1785, g. 1) m. Jakob Hansen V. Nøklegård, 2) m. Torger Olsen V. Nøklegård (se d.g.). 5. Lars, f. 1788 på Gulli. 6. Olea, f. 1789 på Gulli, g. 1811 m. husm. Torger Klausen, Brekke-Dalen. 7. Inger, f. 1792 på Holt, g.m. Anders Olsen, Horntvedt i Skjee.

Hvem er denne Gunhild Henriksdtr ? Hvor kommer hun fra ?

Folketellingen 1801; https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058292000229 der står hun oppført med et annet navn, dog ligner det veldig på Gunhild, og ja, det er riktig dame.

Dermed begynner jeg med å lete etter vielsen. Kari f i 1777 er ekte barn. Finner ikke vielsen i Andebu fra 1770-1777.

Begynner å lete i nærliggende "kommuner" og joda, hun og Knut gifter seg i Skjee 1775; https://media.digitalarkivet.no/view/8213/134

Det står Riise bak hennes navn og jeg slår opp i Stokkeboka, det eneste Henrik jeg finner er; Nils Hansen solgte allerede 1772 til Henrik Larsen Holmen fra Hedrum for 395 rdl, og fra han gikk bruket over til Helge Olsen i 1780. Hvis dette er hennes far, så stemmer det jo at de bor på Riise når hun gifter seg i 1775.

Jeg finner en Henrik Larsen med en datter Gunhild, men hun er f.1761 og gift med en helt annen person.

Hvem er Gunhild Henriksdtr ? 

Mvh Hege Dåpan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo takk, det er riktig person.

Jeg linket til denne hendelsen i den scannede kirkeboken i spørsmålet mitt))))).

Andebu - Stokke - Hedrum osv, ser jeg at det er masse forflytninger imellom.

Måtte jo hente inn litt nytt blod etter hvert.......

Mvh Hege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.