Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan finner dere papirer så fort?


Eva Carstens
 Del

Recommended Posts

 

Jeg kan sitte og lete igjennom kirkebøker og ikke finne det jeg leter etter. Men spør jeg her, så finner dere det fort. Hvilke metoder bruker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt startpunkt er å forsøke å finne personene du leter etter i folketellinger for på den måten få vite noe om hvor de var på et tidspunkt og gjerne informasjon om hvor og når de er født.

Avansert personsøk kan også være et startsted. 

https://digitalarkivet.arkivverket.no/sok/person_avansert

 

Google kan også være nyttig i tilfelle noen andre har registrert informasjon som passer.

Deretter er det å bla side for side i aktuelle kirkebøker.

Kunnskap om prestegjeld og sokn er nyttig i slik søking.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Eva Carstens said:

 

Jeg kan sitte og lete igjennom kirkebøker og ikke finne det jeg leter etter. Men spør jeg her, så finner dere det fort. Hvilke metoder bruker dere?

 

Det er naturlegvis fordi.... vi, mellom mange spørsmål i forumet, vel ut dei spørsmåla der vi kan imponere nykomlingar.....

 

Eller, sagt på meir sakleg vis: deltakarane her er meir tilbøyelege til å svare på dei spørsmål som gjeld ting dei har kunnskap om; og så overlet dei til

andre å svare på det ein kan mindre om. Når ein kjenner kyrkjebøkene, sokneinndelingar og endringar i desse, geografi og lokalhistorie

for eit område, så går det mykje raskare å finne fram. Også når ein kjenner systemet i dei aktuelle kjeldeseriane (og ikkje minst, kjenner til

aktuelle kjelder), er det mykje )enklare å finne fram.

 

Altså .... øving, øving, øving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at en stor del har gode råd å gi deg. Det beste er vel å skrive  inn de nålevende og andre i slekta. Kirkebøkene

er sperret for innsyn etter 1929. De som er i krkebøkene i form av fødsel og dåp, evt. konfirmasjon, der kan du også

når og hvor de er døpt. Har du disse kan du gå videre i kirkebøkene for å finne  forfedrene dine.

Slik må du holde på, helst steg for steg. De står nok i kirkebøkene selv om du ikke finner dem med en gang.

Det å finne riktig kirkebok kan enkelte steder være vanskelig å finne. Da må du finne : hvor ligger nå det stedet hen.

Det skjer mange ganger at du først må finne den rette k.boken i det rette tidsrommet. Da som nå var det endringer i

grenseområder. Nok av det ser du har fått stor respons, lykke til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdebøker kan også vere eit nyttig hjelpemiddel for raskt og effektivt å finne fram i kyrkjebøkene. Mange av desse ligg fritt tilgjengelege på nb.no Der finn ein også andre bøker og aviser, samt anna materiale. Nyare avisutgåver (etter ca 1921) er ikkje tilgjengelege p.g.a. opphavsretten, men ein del av dei er likevel tilgjengelege via folkebiblioteka sine nett (evt. med biblioteka sine passord).

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så må ein jo ikkje gløyme at mange kyrkjeboklister er transkriberte og tilgjengelege gjennom søkbare databasar i Digitalarkivet.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i denne tråden er alle svarene veldig nyttige og bra (akkurat som spørsmålet var bra, og helt på sin plass; bokstavelig talt)!

 

Vil legge til at man sitter jo mest alene og leter, leser til øynene verker og renner, og det dunker i hodet (i hvert fall her; nokså ofte).

 

Mens her er det mange hjelpere, alle er gode... og de(/vi) er flere. Og alle har vi våre, ulike kunnskaper og områder; også geografisk.

Sånt utfyller. Gir mangfold. Og en herlig helhet :)

Endret av TangenTK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.