Gå til innhold
Arkivverket
Cecilie Bugge

Romsdal 1758 overdragelse - hull

Recommended Posts

Cecilie Bugge

https://media.digitalarkivet.no/view/22551/183

Bare noen få ord her jeg står fast på:

…Jeg, Randi Knudsdatter selger til min ?? sønn Knud Thoresen i gaarden Slenes ½ pund og 12 mark. Jeg Anders Thoresen selger til min ?? broder Knud Thoreson min andel i gaarden Slenes 13 ??. Jeg Thore Thoresen selger lige ?? i gaarden lenes 13 ??. Jeg Endre Thoresen selger ligeledes til min ?? brother i gaarden Slenes 13??. Jeg Kari Thoresdatter selgerligeledes min andel i gaarden Slenes 6??..

1758 pantebok Slenes.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gunnar Sigdestad

Jeg Randi Knuds Datter sælger til min Kiære Søn Knud Thoresen i gaarden Slenes 2 Pund og 12 M[og teiknet for mark]. Jeg Anders Thoresen sælger til min Kiære Broder Knud Thoresen min andeel i gaarden Slenes 13 1/3 Mark. Jeg Thore Thoresen sælger ligeledes i gaarden Slenes 13 1/3 Mark. Jeg Endre Thoresen sælger ligeledes til min Kiære Broder i gaarden Slenes 13 1/3 Mark. Jeg Kari Thores datter sælger ligeledes min andeel i gaarden Slenes 6 2/3 Mark...

Legg merke til at systra Kari arvar berre halva av det ein bror får: 6 2/3 Mark x 2 = 13 1/3 Mark. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Cecilie Bugge

Takk her og! Rørende at ordet som manglet var kjære!

Jeg har sett det med at jentene arver halvparten flere steder.  Jeg synes bokstaven K ofte er vrien.

Men tidligere ble jo ikke jentene engang nevnt i folketellingene, så det går da fremover...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive