Gå til innhold
Arkivverket

Lussi fra Hafslo


Marit Monsen Bolset
 Del

Recommended Posts

Er det noen som har opplysninger om Lussi Pedersdatter  Wedvigen døpt i Hafslo 25.6.1721. Hennes far var Peder Wedvigen. Kjenner noen til denne mannen og hvem som var Lussi sin mor?

 

Mvh

Marit M Bolset

Frekhaug.

Endret av Marit Monsen Bolset
Mangelfulle opplysninger.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan kanskje Lars Øyane sitte med informasjon. Fint om du utvider emnetittelen din mer med feks Lussi født 1721 i Hafslo - datter av Peder Wedvigen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på www.bokhylla.no og her ser jeg det står litt om Peder (Per) Vedviki i Jon Larbergs bygdebok fra 1926. Hvis jeg tolker teksten riktig, er Peder eller Per, som han kalles i bygdeboka, på Vedviki identisk med Per Johannesen Lindeflaten gift med Marta Olsdatter Lindeflaten. 

 

Hafslo : bygd og ætter

 

Vedviki .jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er giftermålet mellom Peder og Martha i 1719:

https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/327/pv00000000637289

 

I 1761 dør det ei Lucie på Solvi, alder: 41/9 - det er vel 41 år og 9 måneder - det gir fødselsår rundt 1720. 

https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/267/pg00000000384651

 

Her er vel skiftet etter samme Luci, og hun har farsnavn Pedersdatter. Men jeg vet ikke med sikkerhet om dette er samme jenta som ble født i 1721. Skiftet er hentet fra nettsidene (de gamle) til Fylkesarkivet i Sogn og Fjordane, og Lars Øyane eller noen andre får heller sjekke om jeg er på bærtur:

 

Namn arvtakar: Luci, Pedersdtr 
Gard: Solvie, nr.:2
Husmannsplass:  
Yrke: Danneqvinde
Skipreide: Solvorn
Protokoll/side: 7a-392
Datering: 1751-1762
Dato: 28.2.1761
Eiga: 61 Dalar, 2 ort, 2 skilling
Gjeld: 22 Dalar, 0 ort, 2 skilling
Netto: 49 Dalar, 2 ort, 0 skilling
Merknad:  
Personar i skiftet :
(1) Peder Eynersen 2 Aar Søn
(2) Eyner Larssen Formynde for Peder
(3) Marithe Eynersdatter 7 Aar Datter
(4) Boets gjeld Kreditor
(5) Endre Schierven Formynder for Marith
(6) Eyner Larssen Enkemanden

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er giftermålet mellom Luci og Einer Larsen:

https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/327/pv00000000638981

 

Ingeborg, 1757

https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/255/pd00000004574750

 

Peder, 1759

https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/255/pd00000004574899

 

Enkemann Einer Larsen Solvi giftet seg på nytt i 1761

https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/327/pv00000000702352

 

Lucie, 1762 - oppkalt etter avdøde ektefelle Lucie

https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/255/pd00000004575249

 

For flere barn, kan du sjekke de søkbare kirkebøkene for Hafslo. Jeg har ikke klart å finne Marithe, som er nevnt i skiftet, 7 år gammel, født ca. 1754. Men skal se om det ev er skifte seinere etter faren Einar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Namn arvtakar: Einer, Larsen 
Gard: Solvie, nr.:0
Husmannsplass:  
Yrke: Mand
Skipreide: Solvorn
Protokoll/side: 9-4
Datering: 1781-1786
Dato: 25.6.1781
Eiga: 83 Dalar, 0 ort, 14 skilling
Gjeld: 56 Dalar, 1 ort, 10 skilling
Netto: 26 Dalar, 5 ort, 4 skilling
Merknad:  
Personar i skiftet :
(1) Knud Pedersen Bachen Gift med Marthe
(2) Brithe Torbiørnsdatter Enken
(3) Peder Einersen 23 AarBergen Søn, 1. ekteskap
(4) Marthe Einersdatter Datter
(5) Brithe Torbiørnsdatter Datter, 2. ekteskap
(6) Lars Einersen 6 Aar Dattersøn
(7) Lussi Einersdatter 19 Aar Datterdatter
(8) Anna Einersdatter 9 Aar Datterdatter
(9) Boets gjeld Kreditor
(10) Ole Bendichsen Fladhammer Formynder for Lussi
(11) Jon Jørgensen Jordanger Laugverge for Enken
(12) Christen Nielssen Jordanger Formynder for Kirsti
(13) Kirstie Einersdatter 3 Aar Datterdatter
(14) Anders Jørgensen Alme ? Kurator for Peder
(15) Ole Monsen Echum, Indre Formmynder for Lars
(16) Hans Christophersen Sønnesund Formynder for Anna
(17) Lussi Pedersdatter Død 1. kone
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan!

 

Her følgjer eit utdrag av manuskriptet mitt for gnr. 179, Vedvik i band VI av Gards- og Ættesoga for Luster (2006):

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

Peder Johannesson Wedvig, ein steson av brukaren på hi helfti av garden, men sjølv frå Plassen i Kinsedalen under Urnes, var f. kring 1691 og d. truleg i Vedviki alt kring 1724.  Han gifte seg 25.6.1719 med Martha Olsdotter frå Øvreli.  Ho var f. kring 1692 og d. kan henda i Vedviki kring 1735.  Peder fekk 28.5.1719 bygselsbrev på denne helfti av Vedviki hjå den dåverande eigaren Else Alstrup, og han og Martha dreiv bruket so lenge Peder levde.  Dei fekk kanskje fleire born, men berre ei dotter levde opp:

 1. Lussi Pedersdotter (1721-1761), vart gift med gardbrukar Einer Larsson på Solvi (1717-1781).

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

Dette skulle vel gje svar på det opphavlege spørsmålet.  Opphavet til Peder følgjer i band XII, medan opphavet til Martha alt er publisert under garden Øvreli i band VII.

 

Eg vonar dette er til litt hjelp?i

Endret av Lars E. Øyane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lars E. Øyane skrev:

Heisan!

 

Her følgjer eit utdrag av manuskriptet mitt for gnr. 179, Vedvik i band VI av Gards- og Ættesoga for Luster (2006):

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

Peder Johannesson Wedvig, Dei fekk kanskje fleire born, men berre ei dotter levde opp:  Peder fekk 28.5.1719 bygselsbrev på denne helfti av Vedviki hjå den dåverande eigaren Else Alstrup, og han og Martha dreiv bruket so lenge Peder levde.  Ho var f. kring 1692 og d. kan henda i Vedviki kring 1735.  frå Øvreli.Martha OlsdotterHan gifte seg 25.6.1719 med   ein steson av brukaren på hi helfti av garden, men sjølv frå Plassen i Kinsedalen under Urnes, var f. kring 1691 og d. truleg i Vedviki alt kring 1724.

 

1. Lussi Pedersdotter (1721-1761), vart gift med gardbrukar Einer Larsson på Solvi (1717-1781). 

 

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

Dette skulle vel gje svar på det opphavlege spørsmålet.  Opphavet til Peder følgjer i band XII, medan opphavet til Martha alt er publisert under garden Øvreli i band VII.

 

Eg vonar dette er til litt hjelp?i

 

Da traff jeg blink med hensyn Lussi og hennes ektefelle og dødsfall og skifte! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for god hjelp både til Lars og Grethe :-). Etterkommere av Lussi f. 1721 i Hafslo lever nå i Bergen - 11 generasjoner kvinner i rett linje er registrert. Nå får vi enda flere ledd å legge til. Det er ikke min slekt, men en god venninne som ikke visste noe om slekten lenger bak enn til sin mormor. Skal overbringe henne all den nye informasjonene som dere har bidratt med! Igjen - tusen takk!

Mvh Marit

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.