Gå til innhold
Arkivverket

Etterkommere fra Østerå i Tvedestrand, Holt sogn.


Monica Hegglid Berthelsen
 Del

Recommended Posts

 

Ånon Andersen Blia, født 1806, var sønn av Anders Nilsen Blia og Asgerd Ånonsdatter. Ånon ble gift med Karen Helene Jørgensdatter, Østerå, født 1814. De hadde 8 barn i tidsrommet 1833 til 1855. Jeg har tidligere søkt etter familien til sønnen Halvor. Han emigrerte til Amerika og giftet seg med en Asberg (?). Jeg klarer dessverre ikke å finne hennes opphav. Derfor ønsker jeg å finne etterkommere etter søsknene til Halvor. Kanskje jeg på den måten kan finne opplysninger i de andre greinene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra om vi er enige om hvem disse 8 barna er, Monica. Jeg har notert Anders f. 1833, August f. 1844, Ingebret Andreas f. 1852, og Nils Severin f. 1854. Jeg ser du nevner Halvor, men det er altså 3 til ?

 

Helge Berntsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra tidligere tråd sier du: Broren til John  Halvor / Oliver ble gift med ei dame som het Celia. Kan dette være søster av Asberg? Vielsen mellom Asberg og Halvor Anderson fant sted den 26. november 1865. Der står far til Asberg oppført som Andrew Svemingson, noe som kanskje igjen kan være Anders Svenningsen her i Norge. Kona er bare Johnson. Hos bror til John, Oliver; bodde det ei jente som het Gornel Swiningson. Kan det være en forbindelse her?

 

Jeg forsøker å forstå dette, kanskje du kan forklare noe mer? Hvem er John Johnson og Halvor (Oliver) Johnson i denne sammenhengen?

 

Legger ved census med denne "Gornel (Gomel hos Ancestry) Swiningson" - Lenke FS https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:MN9H-Q2F

The 1870 United States Federal Census
Name:    Gomel Swiningson
Age in 1870:    28
Birth Year:    abt 1842
Birthplace:    Norway
Home in 1870:    Pleasant Springs, Dane, Wisconsin
Race:    White
Gender:    Female
Post Office:    Stoughton
Household Members:    
Oliver Johnson    36
Celia Johnson    36
Andrew Johnson    9
Anna Johnson    7
Samuel Johnson    3
Nichols Johnson    4/12
Andrus Johnson    66
Hester Johnson    62
Andrew Johanison    36
Gomel Swiningson    28
 

 

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg prøver å forstå det selv. Her er det snakk om 2 ulike familier. John Johnson het Jens Anders Jensen Skibnes før han dro til Amerika. Her ble navnet skrevet om til John Johnson. Han bodde i Madison Wisconsin. Jens/ John hadde en bror som het Halvor (seinere Oliver). Denne Halvor ble gift med Celia. Ei dame i min familie var mye på besøk hos Jonson familien og kalte dem for "cousins". Hvem som er årsaken til dette vet vi ikke ennå.

Så har vi den andre familien med Halvor Ånonsen. Han kalte seg Halvor Anderson i Amerika og ble gift med en Asberg. Problemet er at jeg ikke finner denne Asberg her i Norge så jeg kan ikke si noe om hun evt. het noe annet her til lands. Vi har lurt på om det er denne Asberg kan være koblingen til Johnsen familien. Faren til Asberg er oppført som Swemingson under bryllupet og derfor tenkte vi kanskje at denne Gornel kunne komme fra samme familie.

Håper dette oppklarte noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint, det var klargjørende! 

Hvis vi følger Oliver og starter med 1860 så befant en Cecelia Johnson seg på samme adresse, var de gift allerede da?

The 1860 United States Federal Census
Name:    Oliver Johnson
Age:    26
Birth Year:    abt 1834
Gender:    Male
Birth Place:    Norway
Home in 1860:    Pleasant Springs, Dane, Wisconsin
Post Office:    Stoughton
Family Number:    1042
Value of real estate:    View image
Household Members:    
Andres Johnson    56
Esther Johnson    52
Oliver Johnson    26
O C Johnson    22
Joyer Johnson    17
Caroline Johnson    14
Jno Johnson    10
Cecelia Johnson    26

 

Hopper vi så til 1880, så heter kona Sigrie - gift påny, eller....?

The 1880 United States Federal Census
Name:    Oliver Johnson
Age:    46
Birth Year:    abt 1834
Birthplace:    Norway
Home in 1880:    Pleasant Springs, Dane, Wisconsin
Race:    White
Gender:    Male
Relation to Head of House:    Self (Head)
Marital Status:    Married
Spouse's Name:    Sigrie Johnson
Father's name:    Anders Johnson
Father's Birthplace:    Norway
Mother's name:    Aaste Johnson
Mother's Birthplace:    Norway
Neighbors:    View others on page
Occupation:    Farmer
Household Members:    
Oliver Johnson    46
Sigrie Johnson    46
Andrew Johnson    18
Anna Johnson    17
Henriette S. Johnson    8
Anders Johnson    75
Aaste Johnson    71
 

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henriette S. Johnson i census 1880 finner jeg døpt i 1872, foreldre Halvor A Johnson og Signe Svendsen - kan Signe ha blitt til Celia/Cecelia/Sigrie? Det som er interessant er etternavnet - Svendsen ift. din teori om søster til Asberg med oppgitte foreldre Swengson/Svemingson/Johnson - https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:XLQK-12R - https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:XRDY-DNY

The U.S., Evangelical Lutheran Church of America, Records, 1875-1940
Name:    Henriette Sophie Johnsen
Event Type:    Baptism
Birth Date:    3 Jun 1872
Baptism Date:    28 Jul 1872
Baptism Place:    Stoughton, Wisconsin
Father:    Halvor A Johnsen
Mother:    Signe Svendsen
Church Name:    Koshkonong
Church Location:    Stoughton, Wisconsin

 

1872_HSJ.png

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna fra census 1870 og 1880 finner jeg født og døpt i 1862 (ikke 1863 som transkr. viser) - forøvrig er transkiberingen av navn gått helt skeis, men se på bildevedlegget

The U.S., Evangelical Lutheran Church of America, Records, 1875-1940
Name:    Anne Elisabeth Johnson
Event Type:    Baptism
Birth Date:    28 Nov 1863
Baptism Date:    25 Dec 1863
Baptism Place:    Stoughton, Wisconsin
Father:    Halen Johnson
Mother:    Srepsand Signe Svedin
Church Name:    Koshkonong
Church Location:    Stoughton, Wisconsin

 

Jeg tolker det som Halvor Johnson Skipsnæs og Signe Svendsen?

1862_Anne Elisabeth.png

 

Tar med fadderne også

 

1862_Anne Elisabeth_Faddere.png

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signe (Sigrie/Celia/Cecelia) i census 1900 og 1910 (bodde hos datteren Anne Elisabeth) - dessverre, vanskelig med døds-index/attester digitalt etter 1907 i Wisconsin (se lenke) - http://www.wisconsinhistory.org/Content.aspx?dsNav=N:4294963828-4294963805&dsRecordDetails=R:CS88

Locating Post-1907 Vital Records
To view post-1907 vital records, contact one of the following organizations:

Wisconsin Department of Health Services
PO Box 309 
Madison, WI 53701-0309

or

Register of Deeds at the appropriate county courthouse. View a list of addresses (PDF, 125 KB).

Both the state registrar and local registers of deeds are required by state statute to require a written application and fees for copies.

 

Census 1900 - https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:MMKH-YLP

Census 1910 - https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:MPJP-MJ3

 

Skal forsøke å finne henne i KB, slik at du har en dødsdato. Alternativt, forsøk å finne henne på Find A Grave.

 

Halvor (Oliver) døde forøvrig i 1897.

The U.S., Evangelical Lutheran Church of America, Records, 1875-1940
Name:    Halvor Johnson Skjebness
Event Type:    Death
Birth Date:    3 Jul 1834
Death Date:    6 Feb 1897
Church Name:    West Koshkonong
Church Location:    Stoughton, Wisconsin

 

1897_HJS.png

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett i gårds- og slektshistorie fra Dypvåg, trodde den lå på digitaliserte bygdebøker, mener jeg har vært inne på den, men fant den ikke, så må nok lånes på biblioteket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ikke noe i Dypvåg sin historie, men Holt har en slags oppramsing av eiere. Ble ikke veldig mye klokere, men har om ikke annet funnet rette gården de dro fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I lenkene under finner du dåpen til Asborg, og hennes tvillingbror Anders. Foreldre er Anders Svenningsen Øvernes og Inger Jonsdatter. Øvernes er en plass ved Nes Verk. Dessverre kjenner jeg verken Anders eller Ingers forfedre umiddelbart, men foreldrene stemmer med andre kilder, så kanskje du kan finne en sammenheng til Swiningson og Johnson-familiene.

 

https://media.digitalarkivet.no/view/812/5034/41

https://media.digitalarkivet.no/view/812/5034/40

 

Mvh

Helge Berntsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gode tid :-) dette kan jo kanskje løse seg. Jeg har en opplysning fra familien i Amerika som sier at denne Asberg (Asborg?) hadde foreldre som het Inger Johnson og Andrius Svengson. Dette var spennende.

Da er det bare forbindelsen igjen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil veldig gjerne vite mer om slekten fra Øvernes ved Nes Verk. Jeg fant ikke noebygdebøker som sier noe om dette. i bydeboka for Holt, men det kan jo være andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Svenningsen skal være født ca. 1790, og Inger 1799. Nes Jernverksmuseum har bra oversikt om han var verksarbeider, men Holt mangler dessverre i folketellingen 1801.

Endret av Helge Berntsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ut bilde fra tellingen 1832 mht. videre forskning.

1832_Tell_Nes Verk_Plass.png

1832_Tell_Nes Verk.png

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en liten unøyaktighet i denne tellingen.  Samuel Halvorsen, som førte dette manntallet for verkseieren i 1832, har skrevet "Nedre Næss" i stedet for "Øvre Næss".  Storemoe er navnet på flere plasser som tilhørte jernverket, og som var utgått fra den gamle matrikkelgården Øvre Nes (som jernverket hadde slått til seg deler av).

 

Anders Svenningsen ble født på slutten av året 1790 på en av plassene i Gangdalen u/Båsland.  Han var gift to ganger: 1) med Berte Gregersdatter; 2) med Inger Jonsdatter.  Jeg har ikke tilgang på notatene mine her og nå, så noe tar jeg etter hukommelsen.  Dattera Ingeborg (f. 1814 - 18 år i 1832) giftet seg med Aanon Olsen Heirefjeld (Aanon Olson Holt) - og de emigrerte til USA.

 

Når det gjelder bygdeboka for Holt, så er det svært mangelfull informasjon der om dem som bodde på plassene som tilhørte Næs Jernverk.

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er Anders Svenningsens forfedre bra klarlagt, takket være Oddbjørn, og din slektsfil er på ca. 150 A4-sider med fakta og biografier. Legger med en anetavle så du har noe å forholde deg til om du jobber videre på den siden, og kommer tilbake når Inger Jonsdatters forfedre er identifisert.

Anders Svenningsen anetre.RTF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser og pusler sammen mange biter her. Kan noen fortelle meg hva som skjedde med tvillingbroren til Asborg? Anders het vel han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette være den rette Anders Svenningsen? Han var jo veldig gammel når tvillingene Asborg og Anders ble født i 1839? Må bare spørre for å være helt sikker før jeg går videre.

 

 

På 23.3.2017 den 18.21, Egil Johannessen skrev:

Legger ut bilde fra tellingen 1832 mht. videre forskning.

1832_Tell_Nes Verk_Plass.png

1832_Tell_Nes Verk.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er den riktige Anders Svenningsen.  49 år er vel ikke så gammelt?  Dette var jo også hans andre ekteskap, og kona Inger var om lag ti år yngre.  Svenning-/Sveinung-navnet gikk før øvrig igjen både på fars- og mors-siden.  Anders Svenningsen var nemlig sønn til Svenning Andersen Gangdalen (1764-1804) og Ingeborg Svenningsdatter Ausel (f. 1762).

 

Jeg kan ikke ta hele slektsrekka her, men nevner at Gangdalen (u/Båsland) var bosted for mange av jernverkets gruvearbeidere i mange generasjoner.  Den første av Anders Svenningsens farsslekt som flyttet dit (tidlig på 1700-tallet), var Anders Svenningsens tippolsefar - Gunstein Gunnarsson (ca. 1682-1759) fra Furland i Åmli ("Gunsten Gangdalen").  Når det gjelder morsslektas farslinje, så hadde Ingeborg Svenningsdatters oldefar, Svenning (Sveinung) Olsen (ca. 1675-1705) kommet til Ausel i Holt fra Vegårshei. Han var sønn til Ole Torvildsen Selås/Vårvik.

 

 

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente Gunstein Gangdalen var en Gunstein Svenningsen, g.m. Berte Olsdatter (se slektstre vedlagt innlegg nr. 20), foreldre til Svenning Gunsteinsen d. 1799 ? Kjenner du noe til forfedrene til Inger/Ingeri Jonsdatter g.m. Anders Svenningsen Storemo ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Helge Berntsen skrev:

Jeg mente Gunstein Gangdalen var en Gunstein Svenningsen, g.m. Berte Olsdatter (se slektstre vedlagt innlegg nr. 20), foreldre til Svenning Gunsteinsen d. 1799 ? Kjenner du noe til forfedrene til Inger/Ingeri Jonsdatter g.m. Anders Svenningsen Storemo ?

 

Den fila greier jeg dessverre ikke å åpne, Helge.  Det ser ut til at jeg mangler et program som skal til for at det skal la seg gjøre.

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.