Gå til innhold
Arkivverket

Gårdbruker Hans Olsen Haga (f.1705, d.1765) , gårdbruker på Haga i Kråkstad, Akershus var gift med Berte Olsdatter (f.1727, d.1807). Var hun datter av gårdbruker Ole Jonsen Brekke i Hobøl, Østfold?


Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

 

Hans Olsen Haga, (ca.1705+1765) var gårdbruker på Haga i Kråkstad, Akershus.
Gift annen gang i Kråkstad 1754  med enken Berte Olsdatter, født ca.1727, død Kråkstad, Akershus 1807.
Så er det at jeg har notert at Berte muligens var datter av Ole Jonsen Brecke (og det er visstnok Brekke gården i Hobøl, Østfold som her er aktuell som Bertes hjemsted). Dessverre er det ikke utgitt gårdshistorie for Hobøl.


Er jeg inne på noe her - eller er dette bomskudd? Ønsker opplysninger om slekten til  Berte bakover i tid.

 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innlegget ditt Grethe. Du er absolutt ikke på villspor, for dette er nøyaktig det ekteparet jeg starter innlegget mitt med. Berthe Olsdatter holdt skifte i levende live i 1788, og mannen var død mange år tidligere (i 1765). Berte døde først i 1807. Blant deres barn er det spesielt datteren Kirstine jeg har kunnskap om (hun døde 23 år gammel i 1778). Hun rakk likevel et 5-årig ekteskap med Jens Andersen Kraft, som var gårdbruker på Sigtun i Kråkstad, Akershus.

Men fortsatt undres jeg på hvem som var Berthes foreldre (som jeg har notert muligens var fra gården Brekke i Hobøl). Historielaget i Hobøl - om det er liv i det - er kanskje veien å gå?

 

Vennlig hilsen

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettsiden www.hognes.net/hobel/brekka.pdf (Hobøl=Hobel) har noe info om Berte Olsdatters familie. 

Lurer selv på hvor infoen er funnet?. Kanskje det er skiftekort for Hobøl. Hans Olsen Haga og Berte Olsdatter er to av anene mine.

Endret av Kristin S. Aasen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk fro innleggene fra begge de to sistnevnte. Den Berthe Olsdatter som ble konfirmert i Hobøl i 1742 var tydeligvis datter på Brekke gård i Hobøl. Alderen 16 år passer jo godt med mine opplysninger om at hun må være født ca. 1727. Da hun dør i 1807, var alderen oppgitt til 80 år (ergo født ca. 1727) og ved FT. 1801 står at damen er 74 år (ergo født ca. 1727). Men spørsmålet er jo fortsatt om den Berte Olsdatter som gifter sge i Kråskatd i 1754 med Hans Olsen Haga virkelig er fra gården Brekke i Hobøl. Jeg aner nemlig ikke hvor jeg har funnet kilden om opphav fra Hobøl.

Jeg lette i kirkeboka for Høbøl og der finner jeg Ole Jensen Breche, gravlagt 5.9.1743, 56 år. Så detter er vel faren? Like foran i listen over døde fra 1743 finner jeg begravet Ole Brechens datter Sisselle Olsdatter, 2 år og 3 måneder. Jeg får lette mer kan hende finner jeg da moren?

 

Til Kristin har jeg et spørsmål. den nettesiden du oppgir klarer ikke jeg å åpne. E

har det noe med at det er PDF fil og at jeg derfor må foreta meg noe ekstra. Siden du stammer fra sammme ektepar og har funnet flere opplysninger relatert til Hobøl, vil jeg sette veldig pris på om jeg kan få del i dette.

 

Hilsen

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ser jeg til min forskrekkelse at innlegget mitt er sendt avgårde før jeg fikk lest korrektur og rettet opp skrivefeil!! Det ser derfor ille ut, men leseren får ha meg unnskyldt!

Skulle også ha tilføyd følgende:  Berthe står oppført som enke da hun giftet seg i Kråkstad i 1754 med enkemannen Hans Olsen Haga. Siden hun giftet seg i Kråkstad og ikke Hobøl, har hun sikkert også i sitt første ekteskap vært gift med en fra Kråkstad? Men hvem dette var, skulle jeg også gjerne hatt kunnskap om.

 

Hilsen

Bjørn (på nytt!)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bytte fra IPad til laptop for å se om jeg får lagt inn lenke til det jeg nevner. Der står det bl.a. den første ektemannen til Berte Olsdatter.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.hognes.net/hobel/brekka.pdf

 

Jeg har ikke noe mer enn dette. Før jeg slettet min MyHeritage konto la jeg merke til det med Brekke navnet uten å gjøre mer med det. Men kopierte innholdet over til eget slektsprogram og til ekstern harddisk. Etter ditt spørsmål i forrige uke så begynte jeg å google endel og fant frem til den pdf lenken. Hvis du vil se på andre gårder, så tror jeg at du må bytte brekka med det aktuelle gårdsnavnet.  Det er viktig å huske på at gårdsnavnene ble skrevet forskjellig. Vi må bare prøve seg frem.


Flere navn kjenner jeg igjen utfra det som står i pdf lenken og det du nevner i innlegg nr 6. Tror Jens Andersen Kraft var bror til min ane Fredrik/Friedrich Andersen Kraft gift med Margrethe Sophia (Grethe Sophia) Schmaug. Etter en tids forskning skal det antagelig stå skrevet Mow og ikke Schmaug. Det er forskjell på muntlig og skriftlig. Det man skrev var gjerne det de trodde det hørtes ut. Moren til Margrethe Sophia (Sophia Rasmusdatter Landby) var barnebarn av Holger Samuelsen Trane. Margrethe Sophia og Fredrik Andersen Kraft fikk datteren Agar, døpt 21/8-1763. Agar ble gift med Ole Hansen Haga, f. 1755. Ole var eldste barnet til Hans Olsen Haga og Berte Olsdatter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Egil kom meg i forkjøpet når det gjelder pdf lenken mens jeg skrev innlegg nr 11.

Endret av Kristin S. Aasen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.