Gå til innhold
Arkivverket

Domsavsigelser 1860 tallet - mulighet for å se disse?


Liv Christin Heggelien-Tetlie
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har med god tydehjelp funnet opplysninger om min ene tippoldefar som beskriver tre ulike domsavsigelser (uthevet under). Mitt spørsmål er om disse domsavsigelsene er noe jeg kan få lese/få kopi av?

lenke: Botsfengslet, D/Db/Dbb/L0009: 586c - 916c, 1863-1865, s. 206
https://media.digitalarkivet.no/db10101603071210
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-db10101603071210.jpg

 

"Ole Olsen Gryte
Er efter prestattest født i Birie(krysset over) Kvikne prestegjeld 1840 af foreldrene Ole Olsen og Marthe Nilsdatter, confirmered i Birie 20.04.1857 med god christendomskundskab. Han er opfdraget af Birie Fattigvesen, har siden havd tjeneste og opført sig vel. Kald?? et O.Olsen Haakelhus(?) 22/07 1862,
Den 25.juli 1862 hvervedes han som Jæger N 23. Han er 8 gange straffet extrajuridielt og bemærkes det, at det har været vanskeligt at straffe ham ????? paa grund af hans Ryggesløshed, uredelighed og Tjuvaktighed
Ved overkrigscommisions Dom af 5.juli 1861 er han derfor under sit Ophold i Stockholm som Gardist straffet med 8 Dage lyst Fengsel for Bedrageri og Løgnaktighet, og
Ved krigsretsdom af 25 August 1864 med 25 Dages Fængsel paa Vand og Brød for første gangs simeplt tyveri, Munderingsjægers forbringelse og Absentation.
Ved Høiesteretsdom af 21. februar 1865 er han nu for 2dre gangs simpelt tyveri, for grovt tyveri efter Krigsartiklernes § 125 cfr Aa 28. marts 1814 § 5 og Crilovens 19-3 og 6-7 samt for alvorlig ??????? af Kvarteret ilagt strafarbeide i 1 aar.

Han har tilstået at have frasjaalet en Logiekammerat en Frakke samt Depotet en geværrem.
Den 6. Marts 1865 indkom han i fengselet paa 8 maaneder
.


Den 27.juni kaldte han mig og bad om at blive Snedker. Det hedte sig, at hand i den senere tid havde været noget nedstemt, hvorfor jeg Dagen efter flytter ham op paa A.2.38, hvor der er aaben Rrude. Senere fik jeg høre, at han for nogen tid tilbage uopfordret havde fortalt vagtmesteren, at han engang havde været sindsyg og været paa veien til at tage sig selv af Dage. Kort tid efter kaldte han Lægen og klagede over, at man lurede paa ham og taler om hand udenfor Cellen. Lægen bemerkede hertil, at det kom ikke ham ved, da Betjenten stod under Direktøren. Det var også Lægen påfaldende, han for den sags skyld vilde fået(?) Bud efter ham. Han vedblev imidlertid at høre forskjellige Ting udenfor Cellen. Engang paastod han, at man udlagde han for Barnefader, at man skulde slibe ????? galt for at bringe ham i uleilighed o.s.v. Alt sagt af en vogter. Jeg fik derfor Lægen til at forordre ham et Galebad(?) den 14. juli. Han fik 6 ?????? Lægen stod hos ham og godsnakkede med han den hele tid, maaske vel meget. Senere slog han sig tilslut til ro. Af og til kom han vel med en liden Bemerkning som før, men for Resten var Intet at mærke ved ham. Jeg have undersøgt hos hans forrige Chef om hans Forhold. Han (Munch - Petersen) siger at det er Fjas Altsammen med ham og at han er istand til at finde paa alskens streger. Corporlig Tugt, som han er meget bange for, skulde snart bringe ham til orden. Selvmordsforsøget, som han havde saa travelt med at meddele Vagtmesteren, opløser sig i en tom Trusel. Under disse omstendigheder maa jeg mistænke ham i Et og Alt. Han slog engang paa at søge Benaading og urimeligt er det ikke, at han vil ????? ??? og til paa den Maade at blive ham kvit. Om Tugttrusel bekymered han sig rimeligvis ikke for. Paa min Runde den 25 juli var intet at merke ved ham. Heller ikke søndagen den 27.august og tirsdagen den 29.august. Tid?????? Dag besøgte Major Mek(?) Petersen ham alene paa Cellen. Han talte ikke et Ord om sine Hallucinationer. Jeg var med villie ikke tilstede. Da Lægen har henstillet til Inspektionen at at fjerne Fangen, har jeg i en forestilling af 30/8 fraraadet dete skridt som unødigt. L????? fandt heller ikke noget Abnormt hos ham, men hen????? sig forsigtigt under Lægens Autoritet. Inspektionens svar lød paa, at Fangen indtil videre skulde forblive. Den 11 Sept fornyede Lægen sine Forsikringer om Angjeldende blev værende her, men Dagen efter decreterede Insp. , at han skulde forblive. Senere ved???? Fangen at ???? halucineret lige overfor Lægen. Han talte om et "Fluidum", som Lægen ved hjelp af et "Batteri" bibragte ham, om at Maden smagte af "Sygetilsation"(?), o.s.v. Fra den 2dre Oct sattes han i Kjøkkenet og blev anvist Nattelogi paa Sygeforlegn.(?) I Kjøkkenet Talte han engang om, at det Lugtede af Blaasyre. For Resten talte han fornuftigt naar man henvendte sig til ham. Det lod ikke til, at han havde nogen Lidelse af at være her. Han var aldrig ængstelig, tvertimod freidi og fornøiet ligeoverfor sine Overordrede. Det siges ikke at rime med Hallucinationen, der efter sin Art maate, antages at bibringe ham skræk for de herværende forhold. Den 14.sept fik han enkelt ?????? efter et ?????? af 27 ????. Ved løsladelsen havde han tabl 24 pund(?). Dete er vel betydeligt, men langtifra et enestaaende Exempel paa Henhørenden efter nogleMaaneders Ophold her. Dog er det altid at mærke sig Hans Ansigt hvis ogsaa faaet lidt ????? af Sygelighed, dog ikke paafaldende. Det kan nok være at han har været hallucineret, men først efter han ???? i fri Tilstand vil man kunne danne sig noget rigtigt Begreb derom.

Paany under Tiltale for Tyveri i Akterne hands ?????? sagfører Hans Blaa i Vaage den 17/3 66.
Indbragtes paany i Fængselet den 12te Juli 1866 paa 3 1/2 aar for 3 gangs ?????, men Hendtes strax til Tugthuset. 14/11 75 udgikk han af Chr. tugthus, hvor han havde hensiddet i 5 aar.
Var blevet en meget duelig Snedker og omtaltes med Ros af Capt. Jensen

 

Takknemlig for svar :-)

 

Hilsen Liv Christin
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bør jeg henvende meg for å få svar ? Årsaken til at jeg er interessert i domsavsigelsene er for å se om det finnes eventuelle flere ledetråder dersom jeg kan følge videre om vedkommendes opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Militære rettprotokoller finnes i regiments- eller garnisonsarkivene. Du må da vite hvilken militær avdeling han tjenestegjorde i. En oversikt over hærsystemet finner du her:

https://media.digitalarkivet.no/db/contents/32857

https://media.digitalarkivet.no/db/contents/32845

 

Det kan virke som om han gjorde tjeneste i Sverige en tid - som gardist. Sjekk gjerne med det svenske Riksarkivet hva som kan finnes av materiale der.

 

Når det gjelder Høyestrerett - hvis dette var i Norge - så har Riksarkivet arkiver etter Høyesterett. Du finner katalog på Arkivportalen: http://www.arkivportalen.no/side/arkiv/detaljer?arkivId=no-a1450-01000000008154

Du kan lese mer om arkivet her: http://www.arkivportalen.no/fil/RA/no-a1450-01000003756995/no-a1450-01000003756995-3.pdf

 

Håper dette kan gi deg noen tråder å følge videre.

 

Vennlig hilsen

Seksjon for brukertjenester

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for utfyllende svar, da kommer jeg meg videre :-)

 

Hilsen

 

Liv Christin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.