Gå til innhold
Arkivverket

Bertling i Oslo


karin edvall
 Del

Recommended Posts

Jag undrar om någon kan hjälpa mig med Anna Christina Maria Rudolfsdotter/Johansdotter Bertling. Hon var född 1769 och dotter till glasblåsaren Johan Rudolf Bertling på Biri glasbruk. 1792, 1797, 1804 och 1811 födde hon barn i Oslo (Garnisonsförsamlingen/Akershus), och 1811 var hon och maken, Johannes Hansen, som var far till yngsta barnet bosatt på Møllegaden.  1815, vid folkräkningen, bor en Johannes Hansen, 32 år, med sin hustru, 47 år på Møllegaden. Känner någon till någonting mer om henne?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag söker efter när Anna Christina Maria Bertling avled. Jag har tittat i folkräkningen 1915 och jag tror att det är hon (47 år) och Johanns Hansen (32 år) som bor på Møllegaden i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei, jeg har gravd mye i den norsk/svensk/tyske glassblåserslekta Bertling, men om Johan Rudolf Bertlings datter, Anna Christina, har jeg ikke mye. Hun var født i ôrgryte i 1769 og kom til Norge og Biri ca 1770. Jeg har også notert at hun giftet seg med musketer Johannes Hansen i 1807 og dåpen til datteren Berthe Maria i Garnisonsforsamlingen i 1811. De tre eldre barna kjente jeg ikke til, men takket være dine opplysninger fant jeg dåpen deres. De er døpt i Vor Frelser eller Domkirkemenigheten. De er alle tre født utenfor ekteskap, men Johan Gustavs far er oppgitt som Johannes Hansen, så det kan nok være samme mann som hun gifter seg med noen år etterpå. Jeg tenkte at det kanskje ville være mulig å finne spor etter henne videre ved å lete etter barna. De to eldste døde nok som små siden begge heter Berthe Maria som den yngste datteren.

Kanskje blir du nødt til å lete gjennom alle dødsfall etter 1815. Sannsynligvis er Vor Frelser eller Garnison de mest aktuelle menighetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan (uekte) døpt 9. mai 1806 (samme far, Johannes Hansen) - Oslo fylke, Akershus slottsmenighet i Aker, Ministerialbok nr. 3 (1777-1809), Fødte og døpte 1806, Side 154, Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20061107020343

 

Christopher (ekte) døpt 21. september 1807 - Oslo fylke, Akershus slottsmenighet i Aker, Ministerialbok nr. 3 (1777-1809), Fødte og døpte 1807, Side 159, Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20061107020348

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så roligt. Tack så väldigt mycket för hjälpen. Jag har skrivit en roman om en glasblåsare, vars ena hustru var dotter till Johan Josef Ditzler och Gertrud Bertling (och en systerdotter till Anna Christina Maria). Det blir också en bok om familjen Bertling-Ditzler. Jag är givetvis göda och tacksam över fler tips. 

 

Karin

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna Christina Bertling födde fyra barn innan hon gifte sig 1807. Hon borde ha dömts till böter åtminstone de två sista gångerna (det hade hon gjort i Sverige). Var kan man hitta uppgifter om det? Jag tror att jag har hittat sonen Christopher som gift i 1838. Har letat i dödboken fram till 1838, men än så länge ingen träff på Anna Christina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, karin edvall skrev:

"Men så roligt. Tack så väldigt mycket för hjälpen. Jag har skrivit en roman om en glasblåsare, vars ena hustru var dotter till Johan Josef Ditzler och Gertrud Bertling (och en systerdotter till Anna Christina Maria). Det blir också en bok om familjen Bertling-Ditzler. Jag är givetvis göda och tacksam över fler tips."

 

Så morsomt med en roman om Ditzler/Bertling-slekta. Hva heter boka?

Jeg tror også at jeg har funnet Christophers giftermål i Aker 26.10. 1838. Jeg fant også lysningen og dåps- og konfirmasjonsdato stemmer. Han var "overconstabel". Det kan såvidt jeg forstår være en militær tittel.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det måste vara han. Änkan Maren Christiansdatter gifte om sig den 24 januari 1845 med Lars 

Abrahamsen. Bland straffgångarna på fästningen, i dödboken, finns en Christopher Johannesen avliden i juni 1843. Han begravdes den 19 juni. Fånge på tre år. Det skulle kunna vara Christopher.  Vet någon var man kan hitta mer om Christopher Johannessen, och vilka domböcker som Anna Christina M Bertling skulle kunna figurera i 1792-1806?

 

Romanens namn är inte helt spikat än, men blir det inom de närmaste veckorna

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Karin, her tror jeg nok at du er litt på villspor. Det står om den Christopher Johannesen som døde som slave på festningen, at han var født i Vestby. Jeg tror heller ikke at du har funnet riktig Maren Christiansdatter. Ifølge FamilySearch var hun som giftet seg i 1845 datter av Christen Olsen, mens "vår" Maren Christiansdatter var ifølge vielsen i 1838 datter av Christian Zakariassen. Jeg har også lett litt etter Christopher Johannesen og Maren Christiansdatter etter vielsen i 1838, men har ikke funnet dem.

Endret av Anne Minken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.