Gå til innhold
Arkivverket

Nicolaus Orloff, Christiania, 1600-tallet


Jytte Duholm
 Del

Recommended Posts

Kære alle!

 

Nicolaus Orloff, regnskabsfører i Christiania, er flere gange blevet diskuteret i dette Forum, bl.a. på denne side:

 

 
Jeg ved ikke, om norske slægtsforskere har været opmærksomme på denne side med danske skifter: www.brejl.dk?
 
Her har jeg fundet et indicium på, at Nicolaus Orloff i Christiania var ud af en slægt fra Ribe, Danmark. 
 
Det fremgår af dette skifte på hjemmesiden www.brejl.dk:
 
420 Marie Elisabeth i Ribe. 10.8.1711, opslag 307.
Enke efter Peder Pedersen Orloff, [skifte 25.4.1694 lbnr.344]. B:
1) Cathrine Dorthe Pedersdatter 30, hos sin farbrors datter g.m. Peder Clausen, borgmester i Tønsberg
2) Johan Andreas Pedersen Orloff 28
3) Anne Marie Pedersdatter 20
 
Ifølge forskellige norske hjemmesider hed Peder Clausen også Nørholm og var gift med Anna Orloff, en datter af Nicolaus Orloff, skriver (?) på Akershus. Det danske skifte bekræfter, at hans kone må have været en Orloff.
 
Slægten Orloff fra Ribe er meget farverig og spredte sig vidt omkring. De var svinesnidere - en art primitive dyrlæger - og velhavende, men stod også 'uden for det gode selskab', fordi deres erhverv blev anset for at være urent.
 
Hvordan Nicolaus Orloff i Norge passer ind, er stadig lidt et spørgsmål. Mit bud er, at han er identisk med Niels Pedersen Orloff, der nævnes i Ribe i 1642 som søn af og arving efter svindesnider Peder Pedersen Orloff og hustru Maren Andersdatter. En anden søn af dette ægtepar var den ovennævnte Peder, som døde 1694. Niels' videre skæbne kendes ikke, men han kan måske godt være endt som embedsmand i Norge med det latiniserede fornavn Nicolaus. Beviset har jeg dog ikke ...
 
Er der mon norske slægtsforskere med større kendskab til Nicolaus Orloff og hans døtre, som kan hjælpe med at komme et bevis nærmere?
 
Venlig hilsen
 
Jytte Duholm, Odense, Danmark
cleardot.gif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Svært interessant,. Har du mer info om slektsleddene bakover? Og hvor Orloff navnet kom fra? Det er en russisk adelsslekt der et familimedlem hjalp Katharina den store med å drepe mannen slik at hun kunne bli den store!

 

Hilsen Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.