Gå til innhold
Arkivverket

Thomas Olsen fra Drangedal


Monica Hegglid Berthelsen
 Del

Recommended Posts

Jeg har blitt kontaktet av slektningene til denne mannen.Jeg har ikke veldig mye opplysninger, men jeg prøver.

Thomas Olsen ble født på Apalstø i Drangedal i 1840. Han dro til New Zealand i ca 1864.

Thomas var sønn av Ole og Signe. Etternavnet vet jeg ikke. Er det mulig å finne ut noe om dem?

 

Hvor ble de gravlagt? og eksisterer gravene deres fremdeles?

 

Kan noen bidra med noe på bakgrunn av disse sparsomme opplysningene?

 

https://media.digitalarkivet.no/view/1354/8734/12

 

Jeg tror linken over må være fødselen til Thomas, men det er vanskelig ¨å tyde skriften.

Endret av Monica Hegglid Berthelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre Ole Terkelsen og Signe Nilsdatter, Apalstøe (under Strømme). Thomas født 21.3.1840.

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som Thomas var sønn av Ole Terkelsen og Signe Nilsdatter Apalstø under Strømme. 

 

 

Endret av Grethe Flood
Ole heter Terkelsen, ikke Torkildsen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her finner jeg Ole og Signe i innflytterlistene for Bamble - ser ut som de også hadde en datter Ingeborg da de kom dit fra Drangedal våren 1841 - se øverst venstre side:

 

Telemark fylke, Bamble, Langesund i Bamble, Ministerialbok nr. I 4 (1834-1853), Inn- og utflyttede 1842, Side 640-641
Permanent bilde-ID: kb20051012010717
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20051012010717
Permanent bildelenke: URN:NBN:no-a1450-kb20051012010717.jpg 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Grethe Flood skrev:

 

Dette stemmer. Jeg har det mestre fremover, men mangler dødsdatoer og begravelser på de to gamle.

Sitat

 

 

Endret av Monica Hegglid Berthelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å så flott bilde. Har du mulighet til å sende det som en jpg fil så jeg kan laste det ned og skrive det ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg har disse bildene kun som GIF. Jeg trenger kanskje en epost her for å sende deg bildene så kan du se om du kan få brukt dem. De fleste bildeprogrammene bør greie det.

Det finnes slektninger på Stathelle og her I Kragerø og sikkert flere steder. Er noen år siden jeg jobbet med dette nå, men har en god del opplysninger liggende her.

 

Dette bildet er tatt i 1905 av fotografen Inga Ivers i Kragerø. Thomas og Albert hadde reist tilbake for å besøke familien i Norge. Fra venstre mot høyre er navnene: Albert, Marie?, deres far (Ole Thorkildsen), en bror (stående) og Thomas. (Bildet blir nok litt bedre i originalt GIF format)

 

m.v.h. Gunnar.

 

RAYCOW1.jpg

Endret av Gunnar Aabøe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å så flott. Bildene og info kan gjerne sendes til mobe611@gmail.com 

Jeg skal fint klare å gjøre noe med GIF formater også. Tusen takk

 

mvh Monica 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.