Gå til innhold
Arkivverket

Asbjørn Jensen Borch og hustru Ingeborg Marie Christiansdtr. giftet seg i Dybvåg, Aust Agder 07.01.1815. Men hvem var de og hvor kom de fra?


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Asbjørn og Ingeborg giftet seg altså 07.01.1815. Ved vielsen opplyses det at han var født 1791 og hun var født i 1877. De fikk sitt første barn 02.01.1816. Han ble døpt Jens Borch Asbjørnsen.

 

Men jeg finner ingen av dem i 1801 tellingen. Så dersom noen sitter med kunnskap om denne familien, ville jeg svært gjerne hatt opplysninger som kan føre meg litt lengre bak i tid, samt gjerne også om de hadde andre barn.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kandidater:

 

Asbjørn - 2. innførsel 1791 - Aust-Agder fylke, Flosta i Holt, Ministerialbok nr. A 1 /2 (1765-1798), Fødte og døpte 1791, Side 820-821, Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070523330098

 

Ingeborg Marie, # 16 (hø s.) 1776 - Aust-Agder fylke, Flosta i Holt, Ministerialbok nr. A 1 /2 (1765-1798), Fødte og døpte 1775-1777, Side 796-797, Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070523330086

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christian Runge, far til Ingeborg Marie - http://www.arendal2023.no/Christian-Runge-paa-slaveskipet-Fredensborg.html

 

En fasinerende historie (et lite utdrag): "Christian Runge på slaveskipet Fredensborg"

Men Runges livshistorie viste seg å inneholde flere spennende elementer, ikke minst av det romantiske slaget. Som kjent ble mannskapet på Fredensborg innlosjert i Narestø etter forliset. Og mye tyder på at vår venn Runge nokså sporenstreks må ha gått hen og forelsket seg. Før et år var gått giftet han seg nemlig i Flosta kirke med Gunhild Thomasdatter fra  Narestø, og i desember 1769 ble parets førstefødte - Marie Elisabeth døpt i samme kirke. 

Man må kunne slå fast nokså kategorisk at dette ekteskapet neppe hadde kommet i stand, hvis ikke Fredensborg hadde ankret opp på Merdøfjorden på vei til Afrika, hvis ikke matrosen Ragnal Nielsen var blitt syk, hvis ikke Christian Runge hadde vært hyresøkende på det rette tidspunkt, hvis ikke Fredensborg hadde forlist i nærheten av Narestø. Skjebnen hadde ført Christian Runge ut på litt av en omvei, hvis det var forutbestemt at han og Gunhild skulle finne hverandre til slutt! 

Etter giftemålet ble Christian Runge og Gunhild Thomasdatter boende i Narestø. Gunhild fødte i tur og orden fire barn i tillegg til den førstefødte: Frideriche Marie (1772), Ingeborg Marie (74), Ingeborg Marie (76) og Mette Marie (82). 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Leif Svalesens beretning om Christian Runges opplevelser ombord i Fredensborghttp://www.arendal2023.no/Arendalsmann-paa-slavetokt.html

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for svært interessante bidrag Egil. Jeg får prøve å finne mer i kirkebøkene.

Jeg skulle gjerne ha visst litt mer om foreldrene til Asbjørn, Jens Borch Asbjørnsen og Lene Birgitte Sveinsd ? Jeg ser der er en Asbjørnsen blant fadderne, kanskje bror til Jens.

 

Jeg har problemer med å finne dem i 1801 tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens Borch Asbjørnsen Narestø (står det ved dåpen av Asbjørn i 1791) - finner ham død i 1795, # 13 - Aust-Agder fylke, Flosta i Holt, Ministerialbok nr. A 1 /2 (1765-1798), Døde og begravede 1790-1798, Side 914-915, Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070523330120

 

Han var kanskje sønn av Asbjørn Tjøstolvsen Narestø?, som døde i 1790, samme KB oppslag som over, # 26 (1790).

 

Asbjørn Tjøstolvsen Narestø

I ”Flosta bygdebok 1. Sjøfart” gir Dag Bakka jr. en bred presentasjon av skipsfartsmiljøet i Narestø på 1700-tallet, og da var det noen personer som gjorde seg særlig sterkt gjeldende: Først og fremst Asbjørn Tjøstolvsen (1718-1790) og hans to svigersønner Søren Tybring Speilberg (1748-1810) og Christian Dyrhuus Henrichsen (1720-1803). Om Asbjørn Tjøstolvsen kan vi bl.a. lese at han var svært aktiv både som skipper og reder, og at han etter hvert samlet seg store verdier ved å investere i eiendom. Han lånte også ut penger mot sikkerhet i jord, og det hendte jo at folk ikke kunne betale tilbake… 

 

og da er det straks flere som har gått opp løypa tidligere........

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende familie, så jeg tar med litt til om Asbjørn Tjøstolvsen:

 

Asbjørn kom fra Kolbjørnsvik til Narestø omkring 1741, og han ble senere gift med Helje Nielsdatter Narestø. Han var kongelig priviligert handelsmann, skipper og reder, og han eide gårdsbruk og flere skip. Han drev også gjestgiveri på Narestø, og var en etter tiden meget rik mann. Han fungerte som kirkeverge en periode. Asbjørns eiendom ble solgt ut av slekten på 1850-tallet, og på slutten av 1870-tallet ble den overtatt av skipsreder Christen Taraldsen. Asbjørn donerte brødesken til Flosta kirke i 1788, til bruk under nattverden. Skiftet hans ble holdt den 17/3-1790, og totale aktiva var på hele 15959 riksdaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Egil,

 

Jeg kan nok regnes blant de som "har gått opp løypa før", som Rune sier. Derfor legger jeg med et slektstre som du kanskje kan ha litt glede av fremover i ditt arbeid. Ellers kan jeg anbefale på det varmeste Flosta Historielags bygdebøker, som er en "modernisert" variant av slike bøker, der du kan følge mange i denne slekten. Dersom du vil ha mer omfattende opplysninger kan du kontakte meg på e-mail: helge.viking@hotmail.com.

 

Mvh

Helge Berntsen

Borch Jensen forfedre.RTF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Helge.

 

Det er alltid hyggelig å får hjelp av dem som har gått opp løypen før. Ikke minst fordi dette ikke er et område hvor jeg kan kalle meg hjemme i, og hvor geografikunnskapene er heller mangelfulle.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.