Gå til innhold
Arkivverket

Johannes Pedersen - Sjømann 1909 - 1917 og soldat i WWI 1917 - 1919


Frank Marton Pedersen
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Kanskje noen her kan hjelpe meg?

 

Oldefar og bergenser Johannes Pedersen (f. 22.11.1891) forlot Bergen som ung sjømann i mars 1909. Annotasjonsrullen (lnr. 14a, nr. 13504) forteller oss at han mønstret på Løvstakken fra Bergen til London i mars 1909. Dette er den eneste innføringen, og alle spor stopper i London. Det er notert "NB!" i kolonnen lengst til høyre, og dette kan tyde på at han stakk av fra både skip og kaptein i London. Dette var ulovlig, men likefullt nokså vanlig på den tiden. Trolig var målsetningen å jobbe seg over til Amerika, for i folketellingen i 1910 står han oppført med "Antatt oppholdssted Amerika".

 

Johannes vervet seg til tjeneste i den canadiske ekspedisjonsstyrken i 1. verdenskrig. Den 4. juni 1917 lot han seg innrullere i 320th Foresty Battalion under navnet John Peterson. Han deltok i 1. verdenskrig som tømmerhogger i perioden juli 1917 til april 1919. Den militære CV-en (service record) er inntakt, og dette er spennede lesestoff! I Frankrike traff han min franske oldemor. De giftet seg, og returnerte sammen til Bergen i 1919. Perioden fra 1919 til hans død i 1932 er godt kjent for meg, Johannes var i disse årene vaktmann ved Bergen Postkontor.

 

I lang tid har jeg prøvd å finne ut hvor Johannes oppholdt seg i perioden 1909 - 1917. Fra slekt og minneord ifm begravelse vet jeg at han var sjømann, og besøkte flere kontinenter. Trolig opererte han som sjømann med Amerika (USA eller Canada) som hovedbase. Søk på mannskapslister på Ancestry gir derimot ingen konkrete og verifiserte funn. John Peterson er et temmelig vanlig navn, og de fleste mannskapslister inneholder ikke tilstrekkelig informasjon til å kunne skille oldefar fra andre John Peterson-er. Riksarkivet har også hjulpet meg med et søk i arkivet etter Handelsdepartementet, 1. sjømannskontor, som blant annet inneholder opplysninger om ettersøkte sjømenn. Johannes Pedersen var ikke å finne her. Skiftet etter Johannes sin far som døde i 1914 ble holdt samme året, men skiftet gir ikke opplysninger om Johannes sitt oppholdssted. Når det gjelder potensielle naturaliseringspapirer har jeg tråklet meg gjennom hundrevis av John Peterson-er (eller lignende) i en rekke amerikanske stater etter å ha vært i kontakt med diverse arkiv på både stat og county nivå. To søk v/ USCIS, dvs. U.S. Citizenship and Immigration Services, gav heller ingen resultat. Fra starten av 1900-tallet skulle i utgangspunktet kopier av alle naturaliseringspapirer sendes til det som i dag heter USCIS. Alle disse søkene har vært negative.

 

Tips til videre ledetråder mottas med takk! Jeg jobber parallelt med å sjekke ut om National Archives i London har sjømannsregistrer eller lignende som kan fortelle meg hvor oldefar tok turen etter å ha landet i storbyen i 1909.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johannes Pedersen i FT 1900 og FT 1910 - alltid greit med lenker og foreldrenes navn!

 

Dette er vel innrulleringen hans

The Canada, Soldiers of the First World War, 1914-1918
Name:    Johannes Peterson
Birth Date:    22 Nov 1891
Birth Location:    Bergen, Norway
Residence:    Port Arthur, Ontario
Relative:    Lorentre Peterson - morens navn står som Inga ved FT.
Relationship:    Mother
Regiment Number:    1013646

 

 

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Egil Johannessen said:

Johannes Pedersen i FT 1900 og FT 1910 - alltid greit med lenker og foreldrenes navn!

 

Dette er vel innrulleringen hans

The Canada, Soldiers of the First World War, 1914-1918
Name:    Johannes Peterson
Birth Date:    22 Nov 1891
Birth Location:    Bergen, Norway
Residence:    Port Arthur, Ontario
Relative:    Lorentre Peterson - morens navn står som Inga ved FT.
Relationship:    Mother
Regiment Number:    1013646

 

 

 

Hei!

 

Stemmer, dette er korrekte folketellinger. I folketellingen 1910 står Johannes oppført som fraværende med trolig opphold i Amerika. Den kommunale folketellingen for Bergen i 1912 gir heller ingen informasjon om oppholdsssted, her er Johannes kun oppgitt å være fraværende sjømann.

 

De fulle navnene til Johannes sine foreldre er Peder Olai Pedersen (1850 - 1914) og Inger Lorentse Bergesen (1857 - 1938).

 

Innrulleringsinformasjonen stemmer også. Jeg har fått tilsendt hele hans milittære CV (service record) fra Library and Archives Canada. Dette er nesten 40 sider med interessante opplysninger om tiden hans som tømmerhogger i 1. verdenskrig. Og her kommer noe interessant; Papirene opplyser at han vervet seg i Port Arthur, dagens Thunder Bay den 4. juni 1917, men dette er en sannhet med modifikasjoner. Johannes kom nemlig med båt (S/S America) fra Duluth samme dag, disse opplysningene er gitt i følgende grenseovergangspapirer:

 

http://www.collectionscanada.gc.ca/microform-digitization/006003-119.01-e.php?q2=30&q3=2711&sqn=769&tt=1713&PHPSESSID=pgu74hjaupu9qmj7ao9j21gtb3

 

Her går Johannes under navnet John Peterson. Alder, yrke (fireman = fyrbøter) og fødeland stemmer med service recorden.  Merk også kolonnen helt til høyre: These men enlisted in the Forestry Battalion under Maj. Huntington and were transferred to headquarter at Brockville, Ont.

 

Med andre ord: Disse mennene satt knapt sin fot i Port Arthur, men ble rekruttert i området rundt Duluth, Minnesota. Canadiere på rekrutteringstokt i USA, høyst sannsynlig uten tillatelse. Johannes sitt opptak var det sjette og siste opptaket, og det begynte nok å gå tomt for frivillige rekrutter i Canada. Dette kan nok ses i sammenheng med innføring av verneplikt i USA. Innføringen av allmenn verneplikt gjaldt menn som oppholdt seg på amerikansk jord og som hadde startet naturaliseringsprosessen ved å fylle ut First Papers. USA vurderte det som juridisk legitimt å kalle inn denne gruppen til verneplikt siden de hadde deklarert et ønske om statsborgerskap i First Papers. Over natten gikk First Papers fra å være en risikofri forsikringspremie om fremtidig statsborgerskap til å bli ensbetydende med potensiell innkalling til den amerikanske hæren og deltagelse i 1. verdenskrig. Utenriksdepartementet i Kristiania fikk en rekke henvendelser fra fortvilte nordmenn i USA som fikk innkalling i hæren. Dette startet en diplomatisk diskusjon mellom Norge og USA som varte i mange måneder. På denne tiden var Norge avhengig av import av varer og maskiner fra USA, og dette gav Norge dårlige forhandlingskort. Utover 1918 klarte imidlertid Norge å sette en juridisk stopp for innkallingen av nordmenn i USA til den amerikanske hæren, men for mange nordmenn var dette for sent da de allerede var sendt avgårde til 1. verdenskrig.

 

Hvorfor er dette viktig i forhold til Johannes? Ifm Selective Service Act ble det over hele USA satt opp registreringskontorer og en nasjonal registreringsdag med pliktig oppmøte for alle menn i alderen 21 - 30 år ble bestemt. Denne datoen var 5. juni 1917, dagen etter at Johannes registrerte seg som frivillig i det canadiske tømmerhogstkorpset. Jeg tror ikke at dette er tilfeldig. Jeg tror Johannes på dette tidspunktet hadde fylt ut First Papers i USA. I tillegg var han single og i 20-årene, og det var nettopp denne gruppen menn som var øverst på prioriteringslisten til myndighetene ift innkalling. Jeg tror han "rømte" til Canada for å verve seg i det canadiske tømmerhogstkorpset for å slippe unna den amerikanske hæren. At Canada hadde et tømmerhogstkorps som kunne tilby en mer sivil tjeneste enn livet som frontlinjesoldat var ingen hemmelighet.

 

Problemet med denne teorien er at jeg så langt ikke så har funnet noen naturaliseringspapirer.

 

Og da er vi tilbake til starten: Hvor oppholdt Johannes seg i perioden 1909 - 1917? Jeg finner han ikke i City Directories for Duluth i årene før 1917. Kanskje var han rett og slett sjømann på de syv hav alle disse årene?

Endret av Frank Marton Pedersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin redegjørelse! Dette er nok ikke en lett sak, har du forsøkt å kontakte lokale institusjoner?

 

Duluth Public Library - http://www.duluthlibrary.org/genealogy/

The Twin Ports Genealogical Society - https://sites.google.com/site/duluthfamilyhistory/
St. Louis County Historical Society - http://www.thehistorypeople.org/

 

Jeg vet ikke om du har prøvd, men legg gjerne inn en forspørsel til andre forum - det finnes mange og dyktige hjelpere....

http://www.norwayheritage.com/snitz/

https://www.ancestry.com/boards/localities.northam.usa.states.minnesota.counties.stlouis/mb.ashx

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Har du undersøkt denne? - http://www.ironrangeresearchcenter.org/details/7/857937/

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevner han døde i 1932, har du sted og dato for dødsfallet ? (Det vil kunne avgrense antall treff på John Peterson).

Hvis han var sjømann, inn og ut av USA, så skulle han dukke hyppig opp i Immigration and Travel-dataene hos Ancestry.com, for eksempel i Crew lists og ev. i Border Crossings.

Disse dataene inneholder ofte høyde, vekt, hår- og øyefarge, spesielle kjennetegn, etc. Dette gir mulighet for å skille mellom personer med samme navn. Har du slike data på ham fra de canadiske militærrullene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egil,

 

Jeg setter stor pris på entusiasmen din. Dette mysteriet har opptatt meg i over to år, og jeg har strevd mye for å komme til bunns i det. Jeg har forfulgt alle institusjonene du nevner over, bortsett fra Norway Heritage. Kommer nok til å gjøre et forsøk her, ja.

 

Jeg fikk god hjelp av flere arkiv og historiske- og slektsforskningsforeninger i Minnesota og Wisconsin tilbake i 2015, uten at jeg fikk konkrete opplysninger om oldefar. Jeg hadde blant annet en temmelig lang korrespondanse med Iron Range Research Center hvor vi pløyde oss gjennom flere titalls naturaliseringspapirer for John Peterson-er (eller lignende skrivemåter) uten at vi fant nålen i høystakken. Tilsvarende tilnærming er gjort i alle delstater hvor jeg har funnet treff på Ancestry etter aktuelle John Peterson-er. Problemet er at naturaliseringspapirer er utrolig uoversiktig siden papirene kan ha blitt levert på mange ulike nivå i rettsvesenet, og ingenting av dette er spesielt samordnet. Men som nevnt over skulle det fra rundt 1900-tallet i prinsippet leveres kopier av alle naturaliseringspapirer til det som i dag heter USCIS, men jeg finner ingenting her heller. Har også prøvd meg på en tråd i Ancestry-forum uten nevneverdig respons.

 

Oldefar er oppført med yrke "Fireman" i grenseovergangspapirer og i militær.-CV, og dette kompliserer bildet ytterligere siden dette kan bety at han var fyrbøter på jernbanen, og ikke nødvendigvis på en båt.

 

Det eneste jeg vet om oldefar i perioden 1909 - 1917 er dermed dette:

 

  1. Stakk av fra Løvstakken i London i mars 1909 ("jumper")
  2. Fikk medisinsk behandling i Chile i perioden 1910 - 1912 ifølge en norsk pasientjournal. Dermed er det nærliggende å tro at han var innom Seattle/staten Washington. Har forhørt meg rundt her også, men har ikke fått mer informasjon
  3. Johannes hadde en onkel i Chicago. Kanskje besøkte han onkelen på et gitt tidspunkt?
  4. Vervet seg til canadisk tjeneste i WW1 den 4. juni 1917

Jeg har funnet flere mannskapslister på Ancestry hvor både navn og alder kan stemme, men siden navnet John Peterson er såpass vanlig kan jeg ikke vite med sikkerhet at det er oldefar. Håpet begynner etterhvert å ebbe ut om å finne noe mer konkret om oppholdssted og lignende.

 

Til slutt vil jeg dele en liten kuriositet: På 70- eller 80-tallet fikk farfar et kryptisk brev fra USA. Avsenderen hevdet å være i familie med farfar. Brevet ble dessverre ansett som tull og tøys, og kastet i søpla. Hvem var avsenderen? Jeg vet ikke. Det kan ha vært tull og tøys, slik farfar hevdet, eller det kan ha vært en etterkommer etter Johannes sin onkel som jeg i dag vet fikk flere ledd med etterkommere. Eventuelt ble Johannes far til et barn før han vervet seg til militærtjeneste. Hva som er sannheten her blir bare spekulasjoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Kurt!

 

Johannes Pedersen døde i Bergen i 1932:

 

https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/267/pg00000001550476

 

(her er stillingen hans feilaktig skrevet som vaktmester istedenfor vaktmann)

 

Årene i perioden 1919 - 1932 er godt kjent for meg. I disse årene var Johannes vaktmann ved Bergen Postkontor og en aktiv fagforeningsmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kurt Østbye skrev:

Disse dataene inneholder ofte høyde, vekt, hår- og øyefarge, spesielle kjennetegn, etc. Dette gir mulighet for å skille mellom personer med samme navn. Har du slike data på ham fra de canadiske militærrullene ?

 

Kurt har et godt poeng her - legger ut data fra innrulleringen 1917, samt signaturen hans.

1917_Description JP.png

1917_Signature JP.png

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, Egil

 

Den medisinske sjekken ved utskrivingen etter endt krig beskriver tatoveringene til Johannes:

 

Tattoo chest and both arms. American eagles and flag chest.

 

Mulig disse tatoveringene ble gjort under selve krigen siden de ikke er beskrevet ved innrulleringen. Disse tatoveringene styrker teorien min om at han hadde startet et naturaliseringsløp som ble avbrutt da krigen brøt ut.

Endret av Frank Marton Pedersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan være nyttig info. Jeg har allerede funnet et par 'kandidater' men ser at begge har feil høyde og øyefarge. Er der noen data fra sykehus-innleggelsen i Chile, for eksempel tidspunktet ?  En kandidat jeg så på var mannskap på et skip som hadde vært innom Chile på vei til vestkysten (Washington).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennede, Kurt!

 

Har funnet et par interessante mannskapslister på Ancestry, men det er ikke tilstrekkelig informasjon til å kunne gi sikker identifikasjon:

 

 

 

Har ikke mer info enn at han fikk medisinsk behandling en gang i perioden 1910 - 1912...

2017-03-29.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som en god kandidat, synd det er så få detaljer. SS Dirigo var bygget i 1894 og gikk i lenge Stillehavsfart. Eier var A. Sewall & Co., men i 1915 ble skipet solgt til G.W. McNear Inc. i San Francisco. En mulighet er å søke i Ancestry med skipets navn i feltet 'Keyword', ev. også søke om han skulle ha vært på andre av rederiets skip.

 

Her er en lenke til info om skipet og dets historie.

http://brasscastlearts.blogspot.no/2012/02/steel-hull-bark-dirigo-launched.html

 

Her er en annen kandidat, fra 1913, men da er vi på østkysten av USA.

Name:John Peterson

Arrival Date:6 Feb 1913

Port of Arrival:United  States (New Orleans)

Birth Date:abt  1891

Age:22

Nationality: Norwegian

Port of Departure: Barrios, Guatemala

Ship Name: Meredia

 

 

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Takk for informasjon, Kurt

 

Det står litt mer informasjon når man henter opp selve dokumentet, uten at det gir håndfast bevis av den grunn. Han er født i Norge og alderen stemmer også. Vil tippe det er ca. 50/50 sjanse for at det er oldefar.

 

 

 

 

Endret av Frank Marton Pedersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det. En mulighet er å søke i Ancestry-dataene, år for år, for perioden 1909 -1917, og sette opp kandidatene i kronologisk rekkefølge for å se etter et mønster i havner og skipsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Egil Johannessen said:

 

Yes, dette er også aktuelt. Artig at du nevner boken Norwegian Sailors on the Great Lakes! I 2015 fikk jeg god hjelp fra Jim Dan Hill Library i Wisconsin. Her er svaret jeg fikk:

 

There is a John Peterson listen in Norwegian Sailors on the Great Lakes, but he was working on the Lakes much earlier than your ancestor – he was part owner of the schooner Ole Olson in 1882, before your ancestor was born. This book is a great resource, but it is by no means comprehensive. The fact that your ancestor isn’t listed does not mean that he was not a sailor on the Great Lakes.

......

As for discovering if your ancestor was a sailor on the Great Lakes, this may be very difficult. It’s difficult even when someone knows what ship their ancestor served on. Resources like crew lists were usually not retained by shipping companies after they became outdated, so we do not have them. Most information that was retained relates to captains and other officers, not firemen and other low-ranking sailors. I wish we had more of this information! Every now and then we get lucky, and the descendent of a Great Lakes sailor donates personal materials like licenses and letters that tell us something about an individual sailor. But we don’t have anything like that for your ancestor. Most of the time, it’s nearly impossible to find information on an individual low-ranking sailor.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at de beste dataene er å finne når han passer inn og ut av USA. Disse hendelsene dokumenteres ved Immigration/Emigration eller Border Crossings, de siste dekker også grensepassering i Great Lakes-havner. Når det gjelder folketellinger er sjansene mer begrenset, men det kan være en mulighet i US census for 1910 og 1915, og Canada 1911 og 1916.

a) Du har allerede en Border Crossing fra US til Canada i 1917, hvis han kom tilbake til USA etter WWI så skal det være en Border Crossing på det, for eksempel i 1918.

b) En annen hendelse er i 1909 da han kom til UK, dro han for eksempel videre til USA allerede i 1909/1910 ?

c) Siden vi vet at han var i USA fram til 1917 skal det finnes en eller flere Immigration records, selv om han er mannskap på båt.

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder folketellingene i USA så oppgies som regel yrket. Du skriver at han var tømmerhogger i den canadiske Forestry Battalion, og da kan denne personen fra census for 1910 i Washington kanskje være aktuell å se på. Han arbeider i tømmerindustrien. På samme adresse er også norske Arnie Peterson, 23 år, tømmerarbeider, immigrert i 1907.

Name:John Peterson

Age in 1910:20  Birth Year:abt 1890

Birthplace:Norway

Home in 1910:Tacoma Ward 3, Pierce, Washington. Street: Smith D Street

Race:White Gender:Male

Immigration Year:1909

Relation to Head of House:Boarder

Marital Status:Single

Father's Birthplace:Norway

Mother's Birthplace:Norway

Native Tongue:Norwegian

Occupation: Laborer

Industry: Logging

Employer, Employee or Other :Wage Earner

Naturalization Status: Alien

Able to Read:Yes

Able to Write:Yes

Out of Work: N

Number of weeks out of work:0

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Egil Johannessen said:

Hadde han noen familie i USA/Canada? Søsken, søskenbarn, onkler/tanter osv?

 

Jepp, Johannes Pedersen hadde en onkel som bodde i Chicago. Denne onkelen het Johannes Martin Pedersen (1864 - 1932) og var gift med Gottliebe (Libby) Halvorsen (1852 - 1934). Onkelen var skredder og utvandret til Chicago på 1880-tallet (to ganger faktisk, han hadde en hjemtur før han utvandret på nytt).

 

Det er fullt mulig at olderfar besøkte eller kanskje bodde hos onkelen en stund i Chicago, men dette kan ikke ha vært i FT i 1910 iallefall. Siden skredder og fyrbøter er forskjellige yrker tror jeg ikke de arbeidet sammen. Adressen til Johannes Martin var 2713 N Artesian Ave, Cook County, Chicago. Både onkelen og konen Libby ble amerikanske statsborgere og fikk flere ledd med etterkommere, men jeg har ikke klart å spore opp nålevende direkte etterkommere, kun perifere slektninger,

 

En mulighet jeg ikke har undersøkt enda er å finne ut hvilke skattebetalere som er registrert på denne adressen i perioden 1909 - 1917. Jeg har derimot gjort et lite stunt på å finne oldefar i Chicago (John Peterson), men dette er en "umulig" oppgave siden navnet er så vanlig og byen er så stor.City directories oppgir heller ingen informasjon som med sikkerhet kan beskrefte at det er oldefar det er snakk om.

Endret av Frank Marton Pedersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Kurt Østbye said:

Når det gjelder folketellingene i USA så oppgies som regel yrket. Du skriver at han var tømmerhogger i den canadiske Forestry Battalion, og da kan denne personen fra census for 1910 i Washington kanskje være aktuell å se på. Han arbeider i tømmerindustrien. På samme adresse er også norske Arnie Peterson, 23 år, tømmerarbeider, immigrert i 1907.

Name:John Peterson

Age in 1910:20  Birth Year:abt 1890

Birthplace:Norway

Home in 1910:Tacoma Ward 3, Pierce, Washington. Street: Smith D Street

Race:White Gender:Male

Immigration Year:1909

Relation to Head of House:Boarder

Marital Status:Single

Father's Birthplace:Norway

Mother's Birthplace:Norway

Native Tongue:Norwegian

Occupation: Laborer

Industry: Logging

Employer, Employee or Other :Wage Earner

Naturalization Status: Alien

Able to Read:Yes

Able to Write:Yes

Out of Work: N

Number of weeks out of work:0

 

 

Takk for godt forslag! Jeg tror imidlertid dette må være en annen John Peterson. Jeg er temmelig sikker på at oldefar var sjømann de første årene etter at han stakk av i London i 1909. I pasientjournalen fra 1922 opplyser han om behandlingen han fikk på et sykehus i Chile i perioden 1910 - 1912. Minneordene ifm begravelsen beskriver at Johannes var sjømann i årene han var borte fra Norge. Tømmermannyrket tror jeg må ha kommet senere. Kanskje jobbet han som tømmerhogger eller fyrbøter på et dampdrevet sagbruk i Duluth før han vervet seg til canadisk tjeneste? I perioden 1909 - 1917 hadde Duluth en livlig tømmerindustri:

 

http://zenithcity.com/zenith-city-history-archives/duluth-industry/the-lumber-industry-in-duluth/

 

En annen aktuell kar fra Census 1910 er denne karen:

 

Name: John Peterson
Age in 1910: 19
Birth Year: abt 1891
Birthplace: Norway
Home in 1910: Gilby, Grand Forks, North Dakota
Race: White
Gender: Male
Immigration Year: 1909
Relation to Head of House: Hired Man
Marital Status: Single
Father's Birthplace: Norway
Mother's Birthplace: Norway
Native Tongue: English
Naturalization Status: Alien

 

 

Han jobbet som sesongarbeider på en gård i North-Dakota, ikke så veldig langt fra Duluth, Minnesota, som hadde en stor kontigent med nordmenn.

2017-03-30 (2).png

Endret av Frank Marton Pedersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

21 minutter siden, Frank Marton Pedersen skrev:

Jepp, Johannes Pedersen hadde en onkel som bodde i Chicago. Denne onkelen het Johannes Martin Pedersen (1864 - 1932) og var gift med Gottliebe (Libby) Halvorsen (1852 - 1934).

 

Fint, hva var navnet onkelen brukte i USA? Dette kan være relevant dersom han ved ankomst(er) evt. oppgir at han skulle til onkelen.

 

Foreldrene, hadde de flere navn, eks. moren Inga er jo refererert til som "Lorentre"? Hva med bakgrunnen deres, hvor var de født/oppvokst?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

De fulle navnene til Johannes sine foreldre er Peder Olai Pedersen (1850 - 1914) og Inger Lorentse Bergesen (1857 - 1938). Peder Olai var løsarbeider/sjauer på bryggen i Bergen. Skiftet etter han ble holdt kort tid etter dødsfallet i 1914, men inneholder ikke informasjon om oppholdsstedet til Johannes. Hovedregisterkortet til Johannes Pedersen sier også kun at han var sjømann i Amerika.

 

 

 

Ser at onkelen Johannes Martin Pedersen har blitt omtalt som både John M Pedersen, John Pederson, John M Peterson og John Martin Pedersen.... Fødselsdatoen hans, og spesielt konen Libby, er litt flytende omtalt i amerikanske kilder, men årstallene over er sjekket ut med norske kirkebøker

 

1910 United States Federal Census
Name: John M Pedersen
Birth 1861, Norway
Residence 1910, Chicago Ward 28, Cook, Illinois, USA
Arrival 1882
 

 

 

Chicago, Illinois, Voter Registration, 1892

 

 

Name:

 

 

John Pederson

Birth Norway
Residence 1892, Cook, Illinois, United States
 

 

 

John Martin Pedersen

 in the Illinois, Deaths and Stillbirths Index, 1916-1947

 
Name: John Martin Pedersen
Birth Date: 21 Jun 1864
Birth Place: Bergen, Norway
Death Date: 7 Apr 1932
Death Place: Chicago, Cook, Illinois
Burial Date: 11 Apr 1932
Burial Place: Chicago, Cook, Illinois
Cemetery Name: Mt. Olive
Death Age: 67
Occupation: Tailor
Race: White
Marital Status: M
Gender: Male
Street address: 2713 N Artesian Ave.
Father Birth Place: Bergen, Norway
Mother Birth Place: Bergen, Norway
Spouse Name: Libby Pedersen

FHL Film Nu:

1893251

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Frank Marton Pedersen skrev:

De fulle navnene til Johannes sine foreldre er Peder Olai Pedersen (1850 - 1914) og Inger Lorentse Bergesen (1857 - 1938).

Bra! - jeg spurte også om fødested, hvor oppvokst (foreldrene) - hvis du kort kan redegjøre :-)

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.