Gå til innhold
Arkivverket

Mangelfull kyrkjebokføring, unøyaktig tidfesting


Ivar S. Ertesvåg
 Del

Recommended Posts

Eg har registrert døde i Herøy MR 1767-88.  Ein av prestane var lite nøyen med kyrkjebokføringa.

For ein periode er døde berre førte opp med namn, men ikkje tidspunkt. Øvst står årstal som

til dømes "1780 og 1781", her https://media.digitalarkivet.no/kb20070829620663

eller "1785 et 1786" her https://media.digitalarkivet.no/kb20070829620669

Vi kan gjette at dei første på sida vart jordfesta i 1780 og dei siste i 1781, men for dei fleste i midten vert det 1780-81.

Korleis registrerer vi årstalet her?

 

I nokre få tilfelle kan vi kjenne att småbarn som er døypte t.d. i 1786, og dermed må vere døde i 1786.

Dersom vi trur at innførsla er fortløpande, kan vi slutte oss til at ein del av innførslene er det eine av dei to åra i overskrifta.

Men .... det spørs om vi skal ha så stor tillit til innføringane at vi kan legge dette til grunn.

 

Datoen vert vel 00.00.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg må først si at jeg aldri har registrert døde, så her må jeg bruke det jeg kan av regler , pluss sunn fornuft.

 

Jeg håper at jeg har forstått deg rett!

 

Jeg ville i sånne tilfeller ikke skrive dato, evt. sette 2 utropstegn for å vise at dato mangler.

På årstall ville jeg sette det som står, f. eks. "1780 og 1781".

 

Vi skal jo ikke tolke eller gjette oss til noe, så hovedregelen er å registrere det slik det står. Det som mangler, det mangler.

 

Lykke til!

 

Mvh Unni Løvlien, koordinator for kildereg. i Hedmark Slekt og Data.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stemmer vel! Har aldri prøvd noe annet, så tenkte ikke på det.

Du har jo alltid muligheten til å skrive i merknadsfeltet også, viss det et er noen spesielt.

 

Det hadde vært fint om en moderator kunne ha kommentert dette?!

 

Mvh Unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I transkriberingsprogrammet Augustus kommer det en advarsel hvis du skriver flere enn 4 siffer, men den godtar det du skriver inn. Så hvis du skriver 1780 og 1781 vil det bli stående og også videreført til neste post når du klikker på Ny-knappen. 

 

I våre systemer har vi ikke en begrensing antall tegn i feltet for år, så denne registreringsmetoden blir akseptert.

 

Du kan slå av advarsler for Augustus om du ønsker det, men pass da på at du fyller ut obligatoriske felt og følger datoformatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for info!

Da har vel Ivar Ertesvåg fått svar på det han lurte på, og jeg har også lært noe nytt!

 

Ha en fin dag.

 

Mvh Unni Løvlien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.