Gå til innhold
Arkivverket
Marius Hellerud

Ole Pedersen (kanskje født ca. 1776) fra Stokke, Vestfold

Recommended Posts

Marius Hellerud

Hei!

Er det noen som kjenner til den enkemann Ole Pedersen Haslestad som giftet seg i Stokke kirke 23. juni 1826 med Marthe Line Christensdatter (født 1790 på Bukkelirønningen på Tjøme, død 15. mai 1857 på Husum i Stokke)?

Marthe Line var datter av Christen Hansen Engø og Helvig Maria Larsdatter Bukkeli, men Ole Pedersens opphav er ukjent for meg. Han oppgis å være 50 år ved vielsen med Marthe Line i 1826. Forlovere for paret var «Lars Anders: Langerød og Jørgen Peders: Haslestad».  Her er en lenke:

SAKO, Stokke kirkebøker, F/Fa/L0005: Ministerialbok nr. I 5, 1815-1826, s. 215

https://media.digitalarkivet.no/kb20070426620161

Vil tro Ole Pedersen kan være identisk med legdslem Ole Pedersen Haslestad Ejet som døde 70 år gammel den 2. juni 1835 i Stokke, selv om alderen i så fall må være noe feilaktig oppgitt enten her, ved vielsen, eller eventuelt i begge tilfeller.

Ole og Marthe Line fikk to barn sammen som jeg har funnet:

1. Anne Helvig Olsdatter (født 30. januar 1829 på Haslestad eiet i Stokke, død 19. januar 1830 på Haslestad i Stokke). Foreldrene Ole Pedersen og «Marte Lene Christensd.» var innerster på «Haslestad Eje» da datteren Anne Helvig kom til verden. Hennes navn er opprinnelig innført som «Helvig Maria» i dåpsotatet, men senere korrigert til «Anne Helvig» ved hjelp av en hake og prikker. Faddere var «Karen Larsd. Haslestad, Gunnild Andreasd. Grimestad, Johannes Andersen Haslestad, Niels Hanssen Haslestad og Gullich Guttormsen Holtan».

2. Olaus Olsen (født 11. mai 1832 på Haslestad i Stokke, død 11. mars 1908 i Brevik). Ved Olaus' dåp kalles foreldrene innerster på Haslestad. Faddere var «Karen Maria Hansdater Haslestad, Helvig Hansd: ibd., Niels Hansen ibd., Johan Andersen ibd. og Lars Hansen ibd.».

Olaus giftet seg i Brevik 14. september 1855 med Boel Olsdatter (1829-1901). Hans data varierer en del i kildene, så jeg tar med argumentasjonen for at jeg mener den Olaus som ble født som angitt er identisk med den som døde 1908 i Brevik:

Ved vielsen heter det at Olaus' far var Ole Olsen. Slik står det også ved den eneste mulige konfirmasjonen jeg kan finne i Stokke. Denne Olaus var døpt den 20. mars 1832, og født på Haslestad som sønn av matros Ole Olsen og hustru «Marteline Christensd». Vaksinasjonsdagen oppgis som den 12. august 1832 eller eventuelt den 12. september. De andre konfirmantene rundt har den 3. september 1832 som vaksinasjonsdato.

Når dåpen til denne Olaus skal gjenfinnes i kirkeboken for Stokke, viser det seg at den eneste mulige er Olaus, født den 11. mai 1832 og døpt den 20. mai 1832. Mars og mai kan jo være ganske likt å se til både når det er skrevet med forkortelse og med tall, så her kan presten fort ha tatt feil. Foreldrene heter imidlertid Ole Pedersen Haslestad og «Marte Lene Christensd.». Denne Olaus ble vaksinert 10 uker gammel den 3. september 1832. Datoen er bare gjengitt ved et gjentakelsestegn. Det kan ikke være tvil om at alt dette dreier seg om én og samme person. Dette styrkes også av at han fikk en datter som ble døpt Marthe Line. Dette var ikke noen vanlig navnekombinasjon. I datteren Olgas dåpsnotat 1871 heter det at Olaus var født 12. mars 1833.

Alle de åtte barna til Olaus og Boel kom til verden i Brevik i perioden 1856-74 unntatt datteren Mathilde (født 29. september 1860), som ble født på Langøy i Stokke og døpt i Stokke 26. desember samme år. Jeg har imidlertid ikke funnet noen ledetråder til Olaus’ eller faren Ole Pedersens opphav bakover i hennes faddere, og vet ikke hvorfor familien plutselig er en kort periode i Stokke. Fadderne var for øvrig: «Moderen Bodil Olsdr., Theoline Christophersdr. Fetja, Ole Pedersen Sand, Samuel Nielsen, Johannes Grøn».

Det kan ellers nevnes at den 36-årige ugifte tjenestepiken Marthe Line Christensdatter Bukkeli ifølge innflyttingsnotatet til Stokke fra Nøtterøy prestegjeld (som jo omfattet både Nøtterøy og Tjøme) 1825 hadde hatt barn født utenfor ekteskap, men at dette hadde dødd i mellomtiden. Finner der at «Qvindemensket Lene Maria Christensdr Bokkelie-Rydningen» fikk sønnen Andreas den 7. april 1819 sammen med ungkar Andreas Halvorsen Toen (?) i Sandeherred. Dette må nok være riktige personer, selv om navnet er noe forvansket. Vi finner videre et utflytningsnotat herfra på tjenestepike «Marthe Lene Christensd: Bokkeli», 36 1/2 år gammel, til Stokke sokn med attest av februar 1825.

Kan ikke finne Andreas Andreasen død i Tjøme/Nøtterøy frem til 1825 ut. I Stokke dør en Andreas Andreassen 4 1/2 år gammel på Haugan i Stokke 23. mars 1824. Kanskje det kan være noe?

Da hun døde heter det at Marthe Line var legdslem og 71 år. Disse aldersangivelsene skulle tilsi at hun var født omkring 1786. Er imidlertid ganske sikker på at dette er samme person som jeg har funnet født 1790. Navnekombinasjonen er ikke vanlig.

Dette var en liten digresjon, men erfaringsmessig er det mange gode hjelpere der ut som gjør en stor innsats for å svare på det folk konkret spør om, men også ofte finner tilleggsinformasjon, og da kan det jo være greit å opplyse om hva jeg alt har.

Dersom noen kjenner Ole Pedersens opphav, vet hvem han var gift med tidligere, om det var barn i dette ekteskapet med videre, hadde det vært av stor interesse for meg!

Vennlig hilsen fra

Marius

Endret av Marius Hellerud

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marius Hellerud

Jeg tillater meg å løfte denne opp igjen: Er det virkelig ingen som har vært "innom" denne slektskretsen i én eller annen sammenheng?

God søndag fra

Marius

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.