Gå til innhold
Arkivverket

Lars Tronsen Litle- Eigås Gyland ca 1748-1826


Lars Johan Heimdal
 Del

Recommended Posts

Hva er avstamning til Lars Tronsen ?

I manntallet av 1801 er han husbonde 53 aar på Lille Eigås. Lars er altså født ca 1748. Han døde i 1816 og kjøpte bruk på Lille-Eigås, Gyland, Vest_Agder i 1782.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Lars Johan Heimdal skrev:

Takk for hjelp :-)

 

Bare hyggelig! Hva tenker du om kandidaten fra post # 2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktuell

- ikke minst  på grunn av at det tidligere har vært forbindelse mellom gårdene Lille Eigås og Vestre Fosdal. Har sjekket bygdeboka for Gyland, 1960 utgaven, og finlest det som står om gårdene -  Vestre Fosdal og Austre Fosdal s.540 -s.559. Finner ikke navnet direkte, men referanse til en Siri Torjusdatter Kleiva.

 

Gården Kleiva grenser til Fossdal, og her finner jeg omtalt s.575-6 en Tron Torjusson. Faren var gift 2 ganger - andre kona Ingeborg Torkellsdotter døde i 1726. Torjus  (død 1734) og Ingeborg hadde barna Asbjørn, Torkell, Tron og Siri.


Om Tron står det at han bodde på Rygg i 20 år, var gift med ei fra Mydland og bodde der til det siste. Hans sønn, Tønnes Tronsen, kom til Sandvatn.

 

Konklusjon: Forfølger sporet videre.


Med vennlig hilsen

Lars Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min database har jeg notert ham som sønn av Karen Svendsdatter fra Eitland og Trond Torjussen Kleiva.

I den reviderte bygdeboka for Gyland (2008) er Lars omtalt på litle Eigås og det blir opplyst at han var sønn av de ovennevnte foreldrene.

Lars ble ifølge bygdeboka født på Fossdal og konfirmert fra Rygg (1765). Faren bodde lenge på Rygg, men ble i andre ekteskap gift med ei kone fra Mydland og flyttet dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og lykke til med arbeidet med neste Hidrabok :-) Fikk tak i praktverket bind 1 rett over nyttår og koser meg masse med all den flotte informasjonen og nydelige bilder.

Ser frem til å bli kjent med flere slektninger i bind 2 og 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.