Gå til innhold
Arkivverket

Voss og Bergen kirkebøker


Berit Underdal
 Del

Recommended Posts

for eks:  Ministerialbok nr A 8 Maria prgj, Maria Sokn periode 1893-1942  - Gravlagte viser kun frem til 1917 og ikke til 1942

Ministerialbok nr A9 Maria prgj Maria sokn periode 1942-1945  - Ikke åpen

Jeg ser at i andre kirkebøker viser info lengre fram enn 1917, men ikke her?

Jeg har nettopp begynt med nett søk av slekten.  Er forkortelse UK alltid forkortelsen for ungkar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A 8 Maria prgj, Maria Sokn periode 1893-1942 har bare "vanlige" gravlagde frem til 1917, mens andre lister i samme bok går helt frem til 1942. Så er det regler for hvor langt opp i tid vi kan legge ting åpent på nettet, les mer her:

 

http://arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Om-Digitalarkivet/Om-kjeldene/Kirkeboeker/Sperrefrister-for-skanna-kyrkjeboeker

 

I tillegg så er det jo slett ikke alle kirkebøker som er avlevert fra kirkekontorene, og da har vi dem heller ikke skannet.

 

Ofte vil uk stå for ungkar, men forkortelser florerer i kildene, og da kan det være slik at akkurat den kilden kan bruke det for noe annet. Man må se på sammenhengen forkortelsen står i for å avgjøre betydningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha!  Jeg tror nok helt sikkert at UK er en forkortelse for ungkar i de tilfellene jeg har funnet denne forkortelsen.  Blir jo litt begrenset hva de kunne få plass til å skrive inn også i kirkebøkene. 

 

Jeg har funnet begravelses papirene for Henriette Sofie Eriksen født Hansen født 3.5.1882, gravlagt 22.3.1921 (hun bodde i Bergen og sannsynligvis gravlagt i Bergen, men jeg finner henne ikke), og jeg har funnet begravelses papirene for hennes mor Petra Vilhelmine Hansen født Daljord født 28.4.1856 og gravlagt 29.4.1922 (hun bodde på Voss og sannsynligvis gravlagt på Voss, men jeg finner henne ikke).  Finnes det ingen annen måte å finne ut av dette på enn å vente til henholdsvis år 2021 og 2022?

Eller vil det være mulig å besøke statsarkivet i Bergen og slå det opp der?  Jeg ville så gjerne hatt info om når tid de døde & hvor de er gravlagt med i familie boken vår som vi holder på med.  Gravene finner jeg ikke lagt inn på DisNorge sine gravminner heller, men selve gravene kan jo være slettet ettersom det snart er 100 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Når det gjelder Henriette Sofie så døde hun 18.03.1921. Familien bodde da i V. Jernbanegt. 25 i Bergen.

Du finner henne i dødsfall-protokollen for Bergen 18 mars 1921 https://media.digitalarkivet.no/view/27862/217?indexing= med løpenr. 275.

Det er nok sannsynlig at dødsfallet er innskrevet i kirkebok for St. Jakob. Gravlagte for den kirkeboka er ikke skannet.

Hennes ektemann bodde på samme adresse ved folketellingen 1922. Han er da skrevet Ludvik Eriksen Sellevik nevnt født 12.10.1862.

Hilsen Dag Solberg

Endret av Dag Solberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Dag!

Så kjekt at du fant ut av Henriette!  Dette er til stor hjelp.  Jeg ser i kirkeboken for vielsen til datteren Laura Henriette at hun ble døpt i Bergen v St. Jakob.

Tusen hjertelig takk skal du ha! 

 

Kanskje det finnes flere kirkebøker for Voss som ikke er skannet enda også slik at jeg senere kan finne ut av når tid moren hennes Petra døde.  Det ble sagt at en annen datter Petra ble gravlagt i samme grav som sin far (de sa ikke foreldrene), og dette kan jo tyde på at moren Petra ble gravlagt enten i egen grav eller et annet sted også, men det er Voss prenteverk som har blitt brukt til begravelsespapirene hennes, så det er jo rart om det er et annet sted.

 

Beste hilsen,

Berit Underdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.