Gå til innhold
Arkivverket

Trøbbel med historieoppgave


Recommended Posts

Hei!

Jeg var på på statsarkivet denne mandagen og fikk hjelp da men har støtt på noen flere problemer. Jeg lurte på om jeg kunne fått hjelp med å finne følgende datoer (gjerne via kirkebøker):

  • Konfirmasjonen til Ingar Sandberg (f. 16.01.1917), dåpen foregikk i prestekontoret på Rikshospitalet, men han var bosatt i Lillestrøm.
  • Konfirmasjonen til Margit Gunhilda Sandberg (pikenavn: Olsen)(f.19.05.1889 i Strømsø, Drammen), bosatt i Lillestrøm f.o.m. 1900
  • Hvis mulig dokumentasjon bak navneendring fra Olsen til Sandberg (Margit giftet seg ikke)
  • Dokumentasjon rundt dødsfallet (sannsynligvis selvmord) til Margit Sandberg (d.14.01.1932)
  • Dødsattesten til Olaf Emanuel Olsen (f. 02.06.1865 i Vinger), bosatt i Lillestrøm
  • Dødsattesten til Ragn(h)ild Olsen (pikenavn: Eriksdatter) (f. 06.09.1863 i Sel), bosatt i Lillestrøm

Vet at det var mye på en gang, men jeg ville vært veldig takknemlig om jeg kunne fått hjelp til å finne fram på akkurat disse punktene.

Mvh Oda Ruud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Oda Ruud

 Hvis det kun er opplysninger fra kirkebøker du etterspør må du lete etter dem selv i kirkebøkene som ligger tilgjengelig på nett i Digitalarkivet. På nettsidene våre finner du veiledere til hvordan finne frem i kirkebøkene: http://arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Hjelp/Skannede-arkiver/Kirkeboeker-soek 

For å finne opplysninger om dødsfall, må du ha opplysninger om dødssted (punkt 4) og når de døde (punkt 5 og 6). Det kan være at de bodde i et annet sogn enn Lillestrøm i Skedsmo prestegjeld. Da kan du søke opp prestegjeldet: https://media.digitalarkivet.no/kb/browse?clerical_parishes%5B%5D=0231P&start_year=&end_year=&text=

Lillestrøm (Akershus) er en del av distriktet til Statsarkivet i Oslo, og videre derfra spørsmål kan du stille til dem.

Du må gjerne komme tilbake på lesesalen vår hvis du ønsker hjelp til å søke i kildene.

 

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.