Gå til innhold
Arkivverket

Ubesvarte spørsmål fra brukere


Anne-Lise Hansen
 Del

Recommended Posts

Jeg blir også til stadighet utlogget fra forumet. (Navnet mitt blir likevel stående som innlogget på forsiden.)

 

Er det en tidsbegrensning på hvor lenge en kan være pålogget? Det må jo være en feil, siden navnet blir stående igjen?

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til saken om at man til stadighet blir utlogget av forumet:

 

Med "forsiden" mener du forsiden av forumet antar jeg? Hvor lenge man forblir innlogget er det din egen nettleser som bestemmer med mindre du selv aktivt logger ut. Det er ikke til evig tid, noen har det innstilt slik at de må logge inn hver gang du har startet nettleser på nytt, andre får nettleseren til å huske det for seg, og da kan det gå måneder mellom hver gang man må logge seg inn. Nå brukeres det utrolig mange ulike nettlesere og versjoner av disse, og hvordan disse innstilles varier mye. 

 

Men hvis det skjer ofte og du er sikker på at du har innstilt nettleseren din til å huske passordet, så er det interessant å høre hvilke nettleser du bruker og hvor ofte dette skjer. Bruker du Digitalarkivets innloggingsprotalen eller bare innlogging i forumet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Tone Merete.

 

Jeg opplevet først ikke det K.J. Sommer og O. Larsen beskrev, fordi jeg logget meg inn via Digitalarkivet og hadde også huket av 'Husk meg' i innloggingsbildet. (Jeg lar aldri nettleseren huske noen passord.)

 

Siden jeg er opptatt av hvorfor forumprogrammet ikke registrerer alle som er på brukerforumet og bare viser fram noen av navnene, har jeg trodd at dette kan skyldes de forskjellige innloggingsmetodene (blant flere muligheter..) og har begynt å logge meg inn direkte i forumprogrammet, som mange kanskje gjør (altså ikke via Digitalarkivet) og tar vekk haken på 'Husk meg'. Da kommer også problemet med at jeg plutselig blir logget ut. Navnet mitt blir imidlertid stående som pålogget og vises på Forumforsiden.  Dette er hovedsaklig med iPad, men jeg har også opplevd det med laptop'en. Innloggingsmåte (direkte eller via DA) burde kanskje ikke være valgfri?

 

En annen mulighet for at en plutselig er utlogget, kan henge sammen med den nye tidsangivelsen programmet opererer med, ('for 9 minutter siden') og at det etter en viss tid ikke lenger registreres hva brukeren ser på, eller i hvilket forum en står i.  En tredje mulighet er at forumprogrammet er fordelt på fire forskjellige servere og det er tilfeldig fra hvilken forumstatistikk hentes. 

 

Jeg har også store problemer med å svare på innlegg. Etter fire-fem forsøk på å trykke på 'send' (eller 'svar' eller 'post' eller hva knappen viser) uten reaksjon fra forumprogrammet, må jeg åpne forumprogrammet i en ny fane og trykke 'send' der. Da kommer det gjennom og svaret blir lagt inn. (Jeg har lagt merke til at noen temaer som legges inn kommer fire-femdobbelt så det er kanskje ikke bare jeg som har problemer med å legge inn innlegg.)

 

Selv om dere ikke kan svare på spørsmål om alle 'rariteter' den nye forumprogramoppdateringen forårsaket, setter jeg imidlertid stor pris på at du svarer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettlesere er Safari på iPad og Mozilla Firefox på datamaskinen med Win 10. Det er først etter forumprogramoppdateringen jeg har blitt 'kastet ut' av programmet.  Jeg tømmer 'cache', 'hurtiglager' eller 'midlertidige internettfiler' hver dag.  

 

Jeg beholder derimot cookies, (selv om jeg slettet dem for å se om jeg kunne merke utloggingsproblemene K. J. Sommer beskrev), siden DA's cookies identifiserer min bruker ved innlogging på forumet/Digitalarkivet/visningsprogrammet for skannet materiale. 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NÅ ble jeg ufrivillig logget ut av forumprogrammet etter å ha sendt inn svar og deretter lest et par andre innlegg i dette forumet for tekniske tilbakemeldinger.

 

Dersom en får disse problemene ved kun å være innlogget på forumprogrammet (og ikke via Digitalarkivet) bør det informeres om dette og den doble innloggingsmuligheten bør kanskje tas bort?

.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.